tom Cognac Startet 12.August.2021 Link til dette innlegget Startet 12.August.2021 (redigert) Som sp.målet viser til: Hva gjør jeg etter 3. strøk med lakk - og jeg ser små støvpartikler i lakken? Jeg har stått ute, men inne i et STORT garasjetelt/båttelt (bakken/gressplenen ble vannet ganske grundig for å indre at støv/pollen etc virvlet opp)og lakket med lakk fra https://www.dycas.no/, med rulle, har mattslipt mellom hvert lag med 360k papir. Før jeg la på siste strøk (det 3. ) gikk jeg over med degreaser fra dycas, tørket deretter over med deres støvkluter, og lakkerte (lakken utblandet etter forskriften)! Når jeg nå sier meg ferdig gikk jeg over med en kraftig lommelykt som jeg skråstilte mot de lakkerte flatene. Og det er da jeg ser støvpartiklene! Det er ikke mye, men det er der. Og det irriterer meg. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Vil det hjelpe å "rubbe" forsiktig når lakken er gjennomherdet? (Mulig jeg er veldig pirkete, men jeg har en ide om at båten skal se fabrikkny ut - den er fra 1986, men egentlig i god stand) Takker for råd og tips. Redigert 12.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Swingswong Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Våtslip med fint papir og mye vann. Så polerer du opp. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Jeg ville sjekket om det er synlig i vanlig dagslys uten lommelykt. Hvis ikke ville jeg gitt blaffen. Ellers ville jeg prøvd meg frem forsiktig, først kanskje bare med polering. Det går vel også an å kontakte repesentanten i Norge for råd. Ser gjerne at du gir tilbakemelding. Hva med et bilde . . ? Jeg vurderer tilsvarende jobb med samme lakktype på båten min til sommeren. Var det stor jobb å mattslipe mellom strøkene? Og er det strengt tatt nødvendig? Jeg snakker om en relativt stor flate, rundt 25 m2. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jannmar Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 altera mulier skrev for 1 time siden: Når jeg nå sier meg ferdig gikk jeg over med en kraftig lommelykt som jeg skråstilte mot de lakkerte flatene. Og det er da jeg ser støvpartiklene! Du har sannsynligvis støvpartikler i de 2 første strøkene også, om det da ikke er slik at du også da tok denne sjekken med lommelykt. Gjør som @NilsPils sier. Prøv deg fram forsiktig, først kanskje bare med polering på et lite område. Sitér dette innlegget Link to post
Catosan Svart 12.August.2021 Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 Jeg gjorde samme jobben i våres, med Double Coat. Det er absolutt støvpartikler som er mulig å se i dagslys uten lupe, men en halvmeter unna så er det ikke mulig å se det. Og hvis lakkeringen hadde vært perfekt/showroom condition, så hadde jeg nok fått hjerteinfarkt hver gang hver gang jeg skulle bruke båten. Nå har jeg hvilepuls når fruen lærer seg å kjøre båten og trives med det ;) Jeg så forresten at lakken bruker et par dager på å sette seg helt. Det var noen antydninger til rennemerker lakkeringsdagen, som var borte 3 dager etterpå (og det var noen som ble for store og måtte fjernes med våtsliping, heldigvis bare etter første strøket. For min del så ble det slipt mellom hvert lag, men det jeg så var at jo bedre underlaget var etter primingen (jeg primet med Jotun sin nye Yachting Barrier, som bygger veldig mye), jo mindre sliping ble det av selve lakken. Jeg fulgte oppskriftene på dycas.no for korningsvalg, sliping mellom strøkene etc. Jeg lakkerte ca 12m2, altså halvparten av det du vurderer @NilsPils, og det som tok tid var sliping, og spesielt steglisten/sprutlisten midt på skrogsiden og steglistene som kom opp foran i baugen. @altera mulier, det beste tipset jeg uansett kan gi deg er å kontakte Dycas, de kan sakene sine og er fantastisk hjelpsomme. Spør spesielt om hvor lenge du bør vente før polering etc. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2021 (redigert) NilsPils skrev for 4 timer siden: Jeg vurderer tilsvarende jobb med samme lakktype på båten min til sommeren. Var det stor jobb å mattslipe mellom strøkene? Og er det strengt tatt nødvendig? Jeg snakker om en relativt stor flate, rundt 25 m2. Med artroser i begge håndledd har jeg litt vanskelig for å uttale meg, jeg synes ALL sliping er tungt, jeg brukte eksentersliper med 240k papir og 360k papir når jeg slipte for hånd (med pussekloss). Jeg tror nødvendigheten av å slipe mellom hvert lag bestemmer du selv. Jeg innbiller meg at det har noe med den endelige sluttfinishen å gjøre. Jo mer jobb du legger i det - jo bedre resultat - tror jeg Jeg pusset og lakkerte alt under fenderlist i fjor vår/sommer og resultatet ble 95% bra syntes jeg. Baugen var ganske "oppspist" etter diverse møter med brygger etc. Det ble en kjempemessig sparkling og pussejobb, i flere omganger. Det var også mange sår ellers på skroget. Jeg hadde ikke tenkt å gjenta operasjonen over fenderlist, men nå ble det til det likevel i år. Grunnet at jeg hadde en lekkasje i taket, sannsynligvis etter mastefot og hornet. Jeg har nå revet ut all innvendig kledning i HT'en - og i den forbindelse bestemte jeg meg for å lakkere alt over fenderlist. Under fenderlist heller skrogsidene litt innover, derfor tror jeg ikke støv/pollen festet seg så godt her. Jeg ble av folk på et billakkeringsverksted anbefalt å kjøpe et garasjetelt og sette over båten når jeg skulle lakkere over fenderlist. For å beskytte mot "nedfallsdritt". Jeg har løftet sidene på teltet ca. halvveis slik at jeg får litt ventilasjon (og lys, men jeg har en arbeidslampe fra BT hengende i taket, gir ikke nok lys, men det er greit.) Catosan skrev for 2 timer siden: @altera mulier, det beste tipset jeg uansett kan gi deg er å kontakte Dycas, de kan sakene sine og er fantastisk hjelpsomme. Spør spesielt om hvor lenge du bør vente før polering etc. Jeg var i kontakt med dycas/Maurice i fjor og fikk utmerket hjelp og støtte. Jeg tror han har mye å gjøre så jeg tenkte at med så mange kloke hoder her på BP ville jeg nok få svar her NilsPils skrev for 4 timer siden: Ellers ville jeg prøvd meg frem forsiktig, først kanskje bare med polering. Prøver meg litt forsiktig når lakken er ferdigherdet om ca 5 dager (i følge teknisk blad fra dycas) Redigert 12.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
NilsPils Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 (redigert) Takker for utfyllende svar. Båten mine er litt stor for garasjetelt. Jeg tenker å sette stenger opp på skrå mot rekka og dekke til med presenning. Slik kan jeg ta en båtside av gangen. Har en motorsbåt på 32 fot med blått og falmet skrog. Nå er det på tide å utbedre en mengde riper og skader etter et aktivt båtliv. Og da er det nesten umulig å få det pent med gelcoat. Må nok ta hele skroget. Som sagt er jeg mest redd for at det blir en kjempejobb med sliping mellom strøkene. Når det gjelder ubedring av skader før lakkering er det noe vi kan og som ikke virker skremmende. Jeg har junior med på laget. Jeg er ikke flink til å polere skroget hvert år (har ikke gjort noe slikt på 10 år). Synes det er nok jobb med vedlikehold og stoffing under vannlinjen. Derfor liker jeg ikke gelcoat som lett falmer. Jeg håper å slippe lettere unna vedlikeholdet over vannlinjen fremover med en god lakk. Med en standard farge forestiller jeg meg også at det blir enkelt å utbedre skader senere. Tenker jeg riktig her . . ? Redigert 13.August.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tom Cognac Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 NilsPils skrev 57 minutter siden: Jeg håper å slippe lettere unna vedlikeholdet over vannlinjen fremover med en god lakk. Med en standard farge forestiller jeg meg også at det blir enkelt å utbedre skader senere. Tenker jeg riktig her . . ? Jeg synes du skal lese deg opp på produktene til https://www.dycas.no/ Jeg har vært kjempefornøyd med de jeg har brukt (selv om jeg har fått med støvpartikler, men det er nok mest min skyld ), kontakt gjerne forhandler/importør for sp.mål etc, han er veldig hyggelig og hjelpsom. Ellers kan jeg også anbefale https://solbrismaritime.no/ Erik her har også veldig gode kunnskaper om det meste. Lykke til med prosjektet ditt Det BLIR en jobb ut av det, du tenker lite, men det blir stort - bare å innse med en gang Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 NilsPils skrev 1 time siden: Jeg håper å slippe lettere unna vedlikeholdet over vannlinjen fremover med en god lakk. Lakk holder seg lettere blank, men er samtidig mer ømfintlig overfor riper etc enn gelcoat. Fordelen med gelcoat er at den er hard og at du har mye å polere på. Så jeg for min del ville ha prøvd en grundig polering først, for å se om det hjelper. Jeg har gammel lakk på min, og det ser ikke bra ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 altera mulier skrev 36 minutter siden: Jeg synes du skal lese deg opp på produktene til Det har jeg gjort for lenge siden. Men brukererfaring fra Bp er også viktig. altera mulier skrev 37 minutter siden: Det BLIR en jobb ut av det, du tenker lite, men det blir stort - bare å innse med en gang Tror på det. Jeg har god erfaring med prosjekter som tar av . . . :-) Tenker på rundt en måneds jobb med båten på land i Oslo i juni-juli neste år. Med to mann i sving, men med pauser innimellom. Det kan jo også bli en kamp mot værgudene . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
NilsPils Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 index skrev 26 minutter siden: Lakk holder seg lettere blank, men er samtidig mer ømfintlig overfor riper etc enn gelcoat. Fordelen med gelcoat er at den er hard og at du har mye å polere på. Så jeg for min del ville ha prøvd en grundig polering først, for å se om det hjelper. Jeg har gammel lakk på min, og det ser ikke bra ut... Ser den. Jeg har nesten et år til å tenke på. Jeg skal ha båten på land til høsten. Da kan jeg prøve litt med å polere. Vannsliping er kanskje også et alternativ? Men det blir en utfordring å få gelcoat med riktig farge. Som sagt er det nødvendig med en del utbedringer av sår og skader. Og polering hvert år er ikke min greie . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Vannsliping er ikke dumt nei. Ser mange har god erfaring med sånne Abralon pads, korning 2000-4000. Og deretter polering. Årlig polering er heller ikke noe for meg, jeg holder meg på den matte siden av skalaen. Men jeg vil likevel tro at polering blir mye enklere enn lakkering. Om du får lånt deg en fargemåler etter at den er polert kan du kanskje få ut en RAL kode på gelcoaten? Og så få tak i topcoat eller lakk til å fylle i evt hakk/riper? Mye forsvinner jo ved polering også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 index skrev for 4 timer siden: Om du får lånt deg en fargemåler etter at den er polert kan du kanskje få ut en RAL kode på gelcoaten? Har tenkt på det. Jeg har et par steder de sola aldri har kommet til så gelcoaten har originalfargen. Det er blant annet på døre til akterplattformen. Døra kan jeg ta med til en fargehandler for scanning. Men hvis det blir lakkering velger jeg heller en standardfarge. For rundt 5 år siden lakkerte jeg litt nederst på skroget, rett over vannlinjen med Jotun 2-komponent. Det har holdt seg veldig bra hittil. Det er årsaken til at jeg vurderer å lakkere igjen. Men tror ikke Jotun leverer den lakken lenger, og fargen matchet ikke helt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tom Cognac Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 NilsPils skrev 23 minutter siden: For rundt 5 år siden lakkerte jeg litt nederst på skroget, rett over vannlinjen med Jotun 2-komponent. Det har holdt seg veldig bra hittil. Det er årsaken til at jeg vurderer å lakkere igjen. For veldig mange år siden sto det en test i Båtmagasinet (det var mens Ingvar Johnsen var redaktør) hvor de testet ut forskjellen på å enten lakkere båtskrog eller bruke gel/topcoat (tror jeg det var)! Det var nok Jotuns produkter de testet ut - tror jeg. Uansett - konklusjonen var at det beste var å lakkere med 2-k lakk. De viste også til biler som lakkeres med 2-k lakk, en lakk som er mer robust, tåler tøffere behandling og sur nedbør. Jeg har vært abonnent av Båtmagasinet siden starten i oktober 1985 og bladet kostet kr. 35,00 i løssalg. Jeg sa opp abonnementet for 3 år siden, jeg har ikke mer hylleplass til flere blader. Jeg har forsøkt å artikkelen hvor lakkeringstesten sto, men finner den dessverre ikke. Det er mulig du kan få hjelp hvis du kontakter Båtmagasinet og spør om du kan få en kopi av artikkelen - jeg vil anta at de har den digitalisert. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
index Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 NilsPils skrev for 3 timer siden: Men tror ikke Jotun leverer den lakken lenger, og fargen matchet ikke helt. Nei, de skiftet jo hele sortimentet for en del år siden. Jeg kjøpte en 10-12 bokser blå på salg, da jeg tenkte båten skulle få bli blå. Men om den er brukbar ennå aner jeg ikke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tom Cognac Svart 14.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) På produsentens hjemmeside, vedr. mitt problem, står følgende: Støv i malingen? Slip og påfør et nytt lag. Et annet alternativ er sliping med Scotch-Brite Ultra Fine, og deretter polerer overflaten forsiktig med M4605, etter at lakken har herdet, det vil si minst 5 dager. Jeg har googlet "Scotch-Brite Ultra Fine" uten at jeg ble noe klokere av den grunn. Likeså med "M4605" Er det noen her på forumet som kan forklare meg hva dette betyr og hvor jeg evt. kan få kjøpt dette? Takker Redigert 14.August.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Catosan Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 altera mulier skrev On 8/14/2021 at 13.35: Jeg har googlet "Scotch-Brite Ultra Fine" uten at jeg ble noe klokere av den grunn. Likeså med "M4605" Begge deler er i sortimentet til Dycas, er nok derfor de er nevnt. Jeg kjøpte selv Scotch-Brite Ultra Fine når jeg handlet fra Dycas i vinter, og de er absolutt gode :) Sliper med ca 600 korning, men den er omtrent som en filtmatte. Tykkelsen og teksturen i Scotch-Brite gjør at pussestøvet ikke samler seg på overflaten på samme måte som på pussepapir, og det forhindrer riper ganske godt. Er nok samme tankegang som er bak pussenettene (Abranet/abralon etc). Den fester også godt til borrelåsen på eksentersliperen, noe biltema sin variant ikke gjør (Deres slipenylonark tilsvarer Scotch-Brite Fine (K280) men er et mye dårligere produkt imho). M4605 er en gelcoat/lakk-shampo.. Jeg stusset litt over at man skal polere med en shampo, men jeg er helt amatør når det kommer til polering.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.