Mex
Hei,
La meg starte med å si at jeg har ingen erfaring med å kjøre båt, men bor ved kysten og har lenge hatt drømmer om å kunne dra ut i min egen båt. Har skjønt at høsten mest sannsynlig er den beste tiden å handle på så jeg snuser litt på mulighetene.
Tanker og behov:
- Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn (7, 10) som gjerne bare skal ut på dagsturer, fiske o.l.
- Budsjettmessig så hadde jeg håpet å starte lavt, helst under 50 000 kr for båt, motor og henger
- Vil helst ha noe med kabin/kalesje så man kan være ute i kaldere vær, type daycruiser.
- Har sett på båter som Askeladden 15 3050, Wester 18, With Dromedille, Skibsplast 490 o.l som ser ut som de kan dekke behovet, men har naturlig nok ingen erfaring.
- Har litt erfaring med elektronikk, men ikke med motor, så noe som enten er robust eller relativt enkelt å få reparert/erstattet er å foretrekke (utenbords motor?).
Så noen spørsmål:
- Er 15-18 fot stort nok for vårt behov?
- Er det andre båter jeg burde se på eller holde meg langt unna?
- Kommer antakeligvis ikke til å få til båtplass med det samme, så er det kurant å ta en 15-18 fot av og på henger etter hver tur?
- Reality-check: Burde jeg heller slå fra meg hele greia og heller leie båt for å bygge erfaring?
Edit: Og hvor mange HK burde jeg se etter for denne klassen båt?