
Teerex
Mex skrev 26 minutter siden:Hva er egentlig forskjellen? Yter 4-takt bedre, eller er det bare det at de ikke lages 2-takt lengre? Vet heller ikke hvor mye bensin/diesel og 2/4-takt påvirker opplevelsen med f.eks støy.
Vanlig 2-taktsmotor ble ikke tillatt solgt etter 2006. Støyer, lukter og bruker mere bensin. Egentlig best å holde seg unna slike, det er mere for spesielt interesserte (lavtflyging) eller sporadisk bruk. Enkelt vedlikehold er vel eneste fordel med disse. Men bra at noen tar vare på tradisjonene også
Derimot finnes det "smarte" 2-taktere som var i salg helt fram for få år siden. Mercury Optimax (fra 75 hk og opp) og Evinrude E-tec i alle mulige størrelser (samt Tohatsu TLDI men de er vel litt mere sjeldne). Disse ble lansert på slutten av 90-tallet som et alternativ til datidens noe tunge 4-taktere som begynte å dukke opp på markedet (E-tec kom i 2004).
Disse bruker ikke noe mere bensin enn 4-taktere i snitt, og de støyer og lukter mindre enn de gamle 2-takterne. Litt enklere vedlikehold syns noen, men jeg er ikke helt enig i det da. Men uansett et greit alternativ.
4-takteren er på en måte enklere (for mekanikeren som skal feilsøke iallefall) enn disse relativt avanserte 2-takterne som gjerne har dyrere deler også. Bl.a. helt spesielle injektorer.
Idag er 4-takteren enerådende på nymarkedet. Liker man å putre nærmest lydløst og luktløst rundt omkring i sakte fart innimellom så er det 4-takt som gjelder.