Jump to content

Edit History

ko-stens

ko-stens

Når det gjelder nedjustert 20 hk må en også ta med Mercury F10. Samme motor som Tohatsu, med detaljforskjeller. Tohatsuen er bare 43 kg tung (tomvekt og med kort stamme), bare to kg mer enn Yamaha 8/9,9 om jeg ikke tar helt feil. Det står 38 kg på id-plata på Mercuryen.

Når det gjelder oppjustert 8 hk, som Tohatsu 9,8, kan en også nevne Mercury F9,9. Denne er også samme motor som Tohatsu, her også med detaljforskjeller.

Jeg har hatt både Tohatsu 9,8 og Mercury 9,9. knallgode motorer og de letteste firetakterne på markedet, med hhv 37 og 38 kg (tomvekt og med kort stamme). Nå har jeg en ny Tohatsu 9,9 Sport EFI. Den er veldig sprek sammenlignet med «småttisene». Langt raskere i plan og mindre stresset motor med flere ombord. Dessuten reagerer den, med innsprøytning, mye raskere enn de små, som har forgasser. Jeg bruker for øvrig motoren på en liten alujolle til fisketurer. Har passert 50, men jeg blir tenåring igjen med den på hekken! 

Det er faktisk ikke enorme forskjellen i størrelse på «liten» 9,9 kontra Tohatsuen, selv om Mercuryen på bildet er merkbart lettere og nettere :smiley:

7F771C52-B65A-4941-A70D-B1C80744BFAF.jpeg

ko-stens

ko-stens

Når det gjelder nedjustert 20 hk må en også ta med Mercury F10. Samme motor som Tohatsu, med detaljforskjeller. Tohatsuen er bare 43 kg tung (tomvekt og med kort stamme), bare to kg mer enn Yamaha 8/9,9 om jeg ikke tar helt feil. Det står 38 kg på id-plata på Mercuryen.

Når det gjelder oppjustert 8 hk, som Tohatsu 9,8, kan en også nevne Mercury F9,9. Denne er også samme motor som Tohatsu, her også med detaljforskjeller.

Jeg har hatt både Tohatsu 9,8 og Mercury 9,9. knallgode motorer og de letteste firetakterne på markedet, med hhv 37 og 38 kg (tomvekt og med kort stamme). Nå har jeg en ny Tohatsu 9,9 Sport EFI. Den er veldig sprek sammenlignet med «småttisene». Langt raskere i plan og mindre stresset motor med flere ombord. Dessuten reagerer den, med innsprøytning, mye raskere enn de små, som har forgasser. Jeg bruker for mvrig motoren på en liten alujolle til fisketurer. Har passert 50, men jeg blir tenåring igjen med den på hekken! 

Det er faktisk ikke enorme forskjellen i størrelse på «liten» 9,9 kontra Tohatsuen :smiley:

7F771C52-B65A-4941-A70D-B1C80744BFAF.jpeg

• Create New...