Escajosa Startet 13.August.2021 Link til dette innlegget Startet 13.August.2021 Jeg holder på å importere en RIB fra Kina. Båten er CE sertifisert men fabrikken mangler erfaring med hvordan man fyller ut en samsvarserklæring. Er det noen som har erfaring fra dette? Enda bedre om noen har en kopi av noe sånt fra tidligere import? På forhånd takk! Mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Hva er CE sertifisering ? Hvis fabrikken ikke vet hva en samsvarserklæring er for noe, har de i hvert fall ikke peiling på hva som skal til for å CE merke båten. Tror jeg har ganske mange med peiling på CE merking med meg på å anbefale deg å finne en annen leverandør hvis du absolutt skal importere selv. (Forøvrig: CE merking/«sertifisering» på varer fra Kina betyr oftest «China Export» og har ingenting med de Europeiske reglene for CE merking å gjøre). Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 (redigert) Uten utfylt samsvårserklæring er båten ikke CE-sertifisert. Redigert 13.August.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
WGM Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Før i verden var det ikke noe som het CE sertifisering. Mulig det er endring nå, men en samsvarserklæring et ikke noe sertifikat. Kun en erklæring om at «tingen» er (i hvert fall offisielt) produsert i henhold til visse standarder. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Dette høres svært lugubert ut. Men mulig jeg tar feil . . Når du sier at båten er CE-sertifisert er det ikke riktig så lenge det ikke foreligger en samsvarserklæring, som er selve grunnpillaen i sertifiseringskravet. Det fremgår av CE-direktivet hva den skal inneholde. Der skal det listes opp hvilke godkjente standarder som er lagt til grunn for produksjon og utstyr. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gudrun Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 (redigert) Man kan være enig eller uenig i CE merking, men under her kan det leses mer. Mener det var oppe i en annen diskusjon første eier ved import kan i ytterste konsekvens få båten i fanget år etter salg hvis det kommer opp senere at "ting og tang" ikke er på stell. På den annen side er det jo en del som liker å leve litt på kanten. https://www.sdir.no/fritidsbat/ce-merking/mer-informasjon-om-ce-merking/#Hva_er_CE-merking? Redigert 14.August.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.