Jump to content

Hvor kan man sette fra seg båten ved korte besøk?

code-

Recommended Posts

Spør dumt nå, men er ny i båtverden. Lest litt opp og ned og det er mange likhetstrekk med bobil - gjestehavn blir som en campingplass der man overnatter har jeg forstått. Hvis man bare vil en liten tur i en by eller tettsted, kanskje noen timer, hvor skal man "parkere" båten? Alle gjestehavner jeg har sett på oppgir pris per døgn. 

Forstår at dette kan være forskjellig fra sted til sted, men tenker generelt sett? 

Redigert av code- (see edit history)

Der jeg farter rundt på Sørlandet er det gratis på dagtid, men ikke i alle gjestehavner. Men det er nesten alltid en gratis brygge på dagtid for ånhandle etc. 

Men finnes sikkert havner som tar betalt uansett. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ofte er folk veldig greie på det om du spør deg for og forklarer hva ditt ærende er. Hvis jeg vet jeg bare skal ligge en time f.eks., og jeg ikke er til sjenanse for andre, så regner jeg nesten med det går greit. Er sjeldent folk krever havneavgift for det. Men det spørs hvor du er i landet og hvor travel havnen er. Se an, og hør deg for er mitt beste råd

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Bransjestandarden er at det ikke er noen bransjestandard. Noen steder tas det betalt for dagtidsopphold, andre steder ikke.

Her i Norge er det sjeldent at man må betale for døgnopphold dersom man bare har et noen timers opphold på dagtid, unntaket kan være dersom det er sent på kvelden. Det er også svært sjeldent at man må betale for "skal bare"-stopp.

Enkelte steder her i landet er det masse ledig bryggeplass og ikke noe problem å bare slenge fra seg båten et sted. Det kan være en god idé å legge en lapp med kontaktinformasjon på båten.

Man kan svært ofte ankre opp noe sted og bruke jolle eller svømme i land.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Litt velment om ord og uttrykk, siden du er ny til sjøs Code-. 😀

Man legger til med en båt, den parkeres ikke. 

På samme måte setter man ikke fra seg båten, man legger den fra seg. 

Lykke til videre 👍

Takk, det er svært mye å sette seg inn i :)

Visste om det med å parkere/legge til, derfor det var i hermetegn, ville bare prøve å illustrere dette fra camping-verden - man sjekker inn på campingplass for å overnatte, men parkerer på en vanlig parkeringsplass for korte stopp. Altså om det fantes noe tilsvarende "parkeringsplass" for båt, eller om man bruker "campingplassen" til begge deler. 

code- skrev 1 minutt siden:

Takk, det er svært mye å sette seg inn i :)

Visste om det med å parkere/legge til, derfor det var i hermetegn, ville bare prøve å illustrere dette fra camping-verden - man sjekker inn på campingplass for å overnatte, men parkerer på en vanlig parkeringsplass for korte stopp. Altså om det fantes noe tilsvarende "parkeringsplass" for båt, eller om man bruker "campingplassen" til begge deler. 

👍

Her på Vestlandet er det vanligvis gratis i gjestehavner når man ikke overnatter. Mange tettsteder har også kommunale kaier som vanligvis er gratis før et døgn eller to.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Lazyjack skrev On 2021-8-13 at 19.28:

Litt velment om ord og uttrykk, siden du er ny til sjøs Code-. 😀

Man legger til med en båt, den parkeres ikke. 

På samme måte setter man ikke fra seg båten, man legger den fra seg. 

Lykke til videre 👍

Båten fortøyes, hvis den skal ligge der på egen hånd. Evt. uten folk ombord. :smiley:

Personlig har jeg aldri lagt fra meg båten noe sted. Men jeg har lagt fra kai :smiley:

Men hvis båten står på henger, da kan man sette den fra seg.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Glem nå ikke at da den lille båten kanskje akkurat fylte opp en liten åpning da den kom, og at mønsteret etterpå endret seg. Det har jeg selv erfart med vår lille jolle, en Saga 27.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Min erfaring er at de fleste byer har ei gjestebrygge for dagparkering. Ofte innformert om på byens hjemmeside. 

Det jeg derimot savner er innfornasjin hvor det er greit å legge til i alle flotte øysamfunn langs kysten, mellom byene. Dette er ofte godt bevarte hemligheter ...

Trør en feil her, så kan det bli dårlig stemning.. Trør en rett så kan det bli riktig trivelig. 

Som trådstarter etterlyser, ikke lett å være på nye plasser alltid. 

tobixen skrev for 12 timer siden:

Alltid irriterende å komme med en 14 meter lang båt, og se en potensiell "åpning" på 28 meter mellom to andre båter på gjestebrygga være "beslaglagt" av en jolle som ligger midt mellom de to andre båtene.

Tenker også på det når jeg ser en liten sak midt på en stor kai. Men, ser ofte at småbåter sikter seg inn midt på en stor ledig plass og fortøyer der. Det blir som å parkere på tvers over tre doble plasser på Rema parkeringen.

Code0 skrev for 15 timer siden:

Nr du skal legge fra deg båten, så bruk den MINSTE plassen du kan finne, ikke den største.

Meget viktig poeng. Ser ofte at småbåter fortøyer i "et hjørne" i en alt for stor plass i full havn bare fordi den plassen er nærmest butikk/restaurantdøra slik at de båtene som skal overnatte og ikke får plass må dra videre mens det er masse småbåtplasser ledige...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...