Jump to content

Båt og sikkerhet

agun

Recommended Posts

Som de fleste båteiere er jeg opptatt av sikkerhet ombord. Når man er ute i båt har man et stort ansvar og man prøver etter beste evne å sikre seg best mulig mot uønskede hendelser. Forruten sikkerhetsutstyr som flyteplagg, VHF, slukkemateriell etc, er de viktigste sikkerhetsfaktorene KUNNSKAP og TRYGGHET og ERFARING.

Disse faktorene tilegner man seg over tid, ofte basert på egne og andres opplevelser.

For en fersk båteier er det f. eks. ikke selvsagt at hva man skal foreta seg f. eks. når temperaturalarmen piper eller når vannet fosser inn en sprukket kjølevannsslange.

Jeg tror summen av kompetansen på dette forum kunne resultert i en vanvittig bra oversikt over hvordan man skal håndtere situasjonen når Murphy kommer på besøk.

Jeg ser for meg en slags "Troubleshooting Guide" f. eks. noe slikt:

Hendelse:

Blå røyk fra eksos

Mulige årsaker:

Feil på turbo.......

Tiltak:

Gå på lavt turtall til nærmeste havn.....

Forebyggende:

Rens av turbo (er beskrevet i tidligere tråd, lage link??)

Det er nok ikke alt som er mulig å beskrive, og det finnes selvfølgelig flere forhold som vil spille inn, men en slik oversikt kan kanskje i noen tilfeller være det som redder en maskin fra totalhavari......og får familien trygt i havn.

Husk at de fleste feil og uhell som inntreffer har årsak i manglende kunnskap, og resulterer i det man kaller uvettig kjøring, idiot på sjøen, osv.

Er det noen som har innspill omkring dette? Kanksje vil kunne fått lage et skjema som kunne ligget på medlemsområdet?

En veldig god ide, og vi i admin gruppen har tidligere diskutert om det kunne være smart å prøve å få til forsjellige kompetansegrupper med resurspersoner som kunne jobbe fram veiledninger og artikler til felles nytte og glede. Det vil kreve litt arbeid. både å dra igang organisere og ikke minst bidra i et slikt opplegg, og det er kanskje ikke rette tidspunktet men hva med å forsøke noe til høsten/vinteren?

Jeg synes tanken er fin. Andreas foreslo det samme for ikke lenge siden. Jeg støtter tanken fullt ut. Som nevnt, er det kanskje ikke tiden for å klemme igang akkurat nå. De færreste foretrekker vel å sitte foran knotekassa framfor å være i båten. Men inntil det blir høysesong for produktive bidrag fra knotekassa igjen, kunne det tenkes at man begynte å diskutere mulige emner å lage noe rundt, og hvem som kunne tenke seg å være med. Ved å se foreslåtte emner i kombinasjon med mulige bidragsytere, ser man fort om det utkrystaliserer seg naturlige grupper å "ta videre" til høsten. Så kan evt. de som ønsker og har tid begynne for seg selv litt i forveien.

Det er mange emner det kunne tenkes bidrag innenfor. Et bidrag kan ha mange former. FAQ (Frequently Asked Questions) innenfor et eller flere emner kan være en ting. Feilsøkingsskjema kan være en annen ting - el. opplegg, varmere, motorer, osv. En tredje form kan være rene artikler innenfor et eller flere aktuelle emner.

Det er mange måter slike bidrag kan jobbes fram på. En måte er at deltagere i en gruppe deler opp et fagområde og lager hver sin del som til slutt inngår i et komplett dokument. Og man behøver ikke være forfatter for å kunne lage et slik bidrag. Istedenfor å finne opp igjen kruttet på nytt ved å skrive side opp og side ned, kan det være like verdifullt at man bruker litt tid på å finne eksisterende informasjon og isteden liste opp referanser til steder hvor man finner relevant informasjon. En annen, og mindre forpliktende måte å jobbe på, kunne være en eller flere grupper som tar ansvar for et bestemt felt. Det fås ulike programmer (gratis) som er beregnet på oppbygging av FAQ's. Det fungerer da slik at man stiller spørsmål via programmet, og den/de som er ansvarlige/har kompetanse svarer. Etter hvert som spørsmål er stillt og besvart, blir dette automatisk systematisert slik at man får et oppslagsverk som er både kategorisert og søkbart.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...