Jump to content

Flytende vaselin på glassfiberbåten når den er på land?


tanken

Recommended Posts

Hvorfor skal en bruke vaselinolje? Møkka setter seg fast i den. Tidligere vasket og polerte jeg skipet ved om høsten og så satte den inn med vaselinolje. Teorien var at da skulle den bare være å vaske over om våren, voks også ut.

Sannheten er at vaselinolja samler alle mulig d..t opp, du må vaske og polere om våren også.

Nå kjører jeg helt enkelt, båt opp, presenning på, vask og polering til våren.

Ganske enkelt mindre arbeid.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal en bruke vaselinolje? Møkka setter seg fast i den. Tidligere vasket og polerte jeg skipet ved om høsten og så satte den inn med vaselinolje. Teorien var at da skulle den bare være å vaske over om våren, voks også ut.

Sannheten er at vaselinolja samler alle mulig d..t opp, du må vaske og polere om våren også.

Nå kjører jeg helt enkelt, båt opp, presenning på, vask og polering til våren.

Ganske enkelt mindre arbeid.

Da jeg hadde saga27 på land, brukte jeg alltid vaselinolje og med bra resultat. Men jeg gjorde det ikke på den måten du gjør. Hensikten var å slippe polering om høsten. Om høsten vasket jeg båten ren, og påførte vaselinolje med rull. Om våren var det enkelt å vaske av, og så polering. Hensiketn er å slippe å polere om høsten.
Link to post
Share on other sites

Som du sier Lasse, hensikten er å gjøre det enklere. Mitt valg har tilslutt blitt at jeg ikke gjør noe utvendig på skroget om høsten. Tar opp båten, går over med høytrykksyler, pakker den inn.

vasker og gjør alt det andre til våren.

Kan ikke se at dette er en mere arbeidskrevende prosess enn hva jeg hadde før(da hadde jeg fortsatt med vaselinolja).

 

Vaselinolje er derimot utmerket på stående rigg og mast , jeg vasker over all stående rigg og settr den inn med et svært tynt lag vaselinolje.

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette emnet har vært diskutert flere ganger - se i arkivet. Når det gjelder hensikt har vel oljen flere sider ved seg enn å lette arbeidet. Det er vel også slik at skroget trekker inn noe av oljen som er påsmurt, og dette skal ha en gunstig effekt på skroget utover å lette arbeidet. benyttet slik olje selv tidligere, men kjører nå voks om både høst og vår.

Link to post
Share on other sites

Min gamle Astor ligger nå under presenningen nypolert og fin. Autoslolen gjorde jobben. Når våren kommer er det kun en lett pussejobb rundt og så et tynt lag med hard voks.

 

Har aldri brukt vaselin. Skroget skinner som sola i Karlstad. Mye arbeid er spart når våren kommer.

 

Et lite tips til: - Stoff båten nå mens været er stabilt med plussgrader. Da slipper du enda lettere til våren.

 

God høstpuss!


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fordelen med vaselin er at den trenger inn i porer og löser opp skitt slik at mökka renner av når man avfetter til våren. At det legger seg mökk i vaselinen gjennom vinteren har ikke så mye å si. Har selv brukt dette de fleste vintrer med godt resultat. Båten er mye lettere å få ren på våren når jeg har brukt vaselin. Bruker forövrig naturavfetting som jeg kjöper på reginol(Imido extra) i 5 l. kanne.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med vaselin er at den trenger inn i porer og löser opp skitt slik at mökka renner av når man avfetter til våren.

Har erfart det samme, de siste årene har jeg faktisk ikke vasket båten om høsten, bare klint på vaselinolje. Og som sagt, vasken om våren (med Zalo) går som en lek! En annen sak er at jeg kommer meg så sent på land at vannet gjerne er avstengt i havnen pga. frykt for sprenging av utekranene.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

.......... de siste årene har jeg faktisk ikke vasket båten om høsten, bare klint på vaselinolje. Og som sagt, vasken om våren (med Zalo) går som en lek!

 

Jeg kjøpte vaselinolje i høst for å smøre inn båten med. Men jeg var jo sikker på at jeg måtte vaske først. Når jeg først fikk båten på land, så ble det bare med tanken med vask, og derfor brukte jeg ikke vaselinoljen heller. Og idag ble båten pakket forsvarlig inn.

 

MEN jeg kunne altså brukt vaselinoljen !!!!!!!!! UTEN vask først????? Da vet jeg det til neste høst :smiley:

 

Er det bare de glatte partiene som smøres inn, eller går du over det hele (det ruglete dekket også??)

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte vaselinolje i høst for å smøre inn båten med. Men jeg var jo sikker på at jeg måtte vaske først. Når jeg først fikk båten på land, så ble det bare med tanken med vask, og derfor brukte jeg ikke vaselinoljen heller. Og idag ble båten pakket forsvarlig inn.

MEN jeg kunne altså brukt vaselinoljen !!!!!!!!! UTEN vask først????? Da vet jeg det til neste høst :smiley:

Er det bare de glatte partiene som smøres inn, eller går du over det hele (det ruglete dekket også??)

Jeg har opplevd at vaselinen har trukket inn i gelcoaten og tatt med seg møkka inn. Så jeg hadde ikke turt å smøre den på uten å vaske først. Fikk en j#¤§ig jobb med å rense skroget på våren.

Synes ikke det er særlig smart å smøre vaselin på det ruglete dekket. Det blir fryktelig glatt å gå på hvis du skal bevege deg på dekket etter påsmøring. I tillegg bør du være forsiktig med å smøre for nære vannlinjen der det er bunnstoff. Kan få litt problemer med å få det til å feste skikkelig etterpå.

Link to post
Share on other sites

ved påsmurning - ikke bruk for mye. det siger ned etterhvert, og kan være litt ugreit å la dette trekke inn i bunnstoff og primer. og vær forsiktig rundt luker / vinduer dersom du har vaselin olje i nærheten av disse. mener at det i enkelte av de tidligere trådene om emnet er noen som har opplevet av tetningsmassen rundt vinduene ikke er særlig glad i vaselinoljen.

 

Har vært på jakt etter vaselinolje.

Etter tips, så prøvde jeg på apoteket, men de så bare rart på meg.

 

Hvor kjøper dere vaselinolje ?

f.eks på Jernia eller en annen ordlinær jernvare.

Link to post
Share on other sites

har hørt at noen benytter seg av parafin. Bruker da sprøytekanne å sprøyter parafin over båten. Om det har noe for seg vet jeg ikke, da jeg selv ikke har prøvd. :confused:

 

Parafin er ikke så dumt, Bonevoks består for det meste av parafin.

Funker sikker bra . :flag:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Merkelig at ingen nevner et vesentlig problem med bruk av flytende vaselin. At den trekker inn i porene, og ved årviss bruk blir der inne. Den dagen du skal lakkere, sparkle etc. så får du en kjemeputfordring. Har snakket med flere lakkererer om dette og de anbefaler ikke å bruke det. Uansett hvor mye aceton og tynner 17 du bruker så blir det aldri "rent". Ved lakkering er det stor mulihet for appelsin hud og sparkel som løsner etter en tid. Dette fordi det skjer et eller annet kjemisk og vaselinen pipler frem igjen.

 

Bruk heller en silkionfri voks. Dessuten ved bruk av vaselin, -møkka legger seg på i løpet av vinteren, sand og støv, og så ligger pressenningen og gnikker utenpå møkka med nedmatting av gelcoat som resultat. Skjønner ikke hvorfor bruke dette da norge fra opptak av båt i okt. til mai ikke er kjent for mange solrike og varme dager. Sola er gelcoatens verste fiende. Vi beskytter mot uttørking og det i et ganske fuktig land. Til den jobben er polish like godt.

Link to post
Share on other sites

Vaselin er en kjempeting. Har en Draco liggende i Oslo. Etter tips la jeg på flytende vaselin, vakser først. På våren vasket jeg hele båten med Zalo, vaselinen ble borte, polerte og vokset. Det har aldri vært så flott glans i den båten.

 

Poenger er at skroget trenger fett. Intet fett= tørt skrog uten glans.

 

Gamle fargede plastbåter har i alle tider blitt påført vaselin på høsten og våren. Nettopp for å beholde glansen. :drink:

 

Det er faktisk en tråd om http://www.(-- reference to evil site removed --)/forum/index.php?showtopic=1511&hl=vaselin Finnes naturligvis flere på forskjellige steder. :drink:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi beskytter mot uttørking og det i et ganske fuktig land. Til den jobben er polish like godt

Er det slik? Jeg trodde at polish var det stoff som renset gelcoaten og "bringer frem det blanke", men i seg selv er uten den store beskyttelsen - og at beskyttelsen kommer ved voksen. Jeg selv og mange med meg i min havn lever i denne troen, riktignok selvom mange nøyer seg med en blanktpolert overflate uten å legge på voks etterpå.

Link to post
Share on other sites

Fra jotuns produktbeskrivelse:

 

"Først rubbing, så polish og wax

Penguin Rubbing brukes kun på gjenstridige flekker. Å rubbe for ofte, er hard kost for gelcoaten. Penguin Polish hjelper deg med å få tilbake båtens opprinnelige farge og glans. Den har en ypperlig rensende effekt, men gir ingen beskyttelse. Avslutt alltid behandlingen med Penguin Wax. Dette gir høy glans, beskyttelse og lang varighet."

 

Ser av enkelte innlegg at flere, som alternativ til vaselin, velger polering. Foretas kun polering, eller voksing i tillegg? Selv har jeg vokset i høst (uten polering, men med grundig vask) i den tro at dette beskytter som alternativ til vaselin. Riktignok vil noe skitt ligge i porene, men håper at dette kommer ut ved vårens polering. Kanskje dette ikke er så hensiktsmessig allikevel?

Link to post
Share on other sites

Ser at Viksund anbefaler bruk av vaselinolje for å unngå sprekker i gelcoaten, og da særlig i forbindelse med frost. Har ikke sett noen dokumentasjon på dette, men sprekker i gelcoat greier man seg nå fint uten da... :yesnod: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Himmel og hav!! :nonod:

 

For et styr - hvorfor bruke vaselinolje - gjør heller vårpussen om høsten og unngå presenninger. Med presenning over så samler støv, skitt og andre uhumskheter seg under presenningen og "gror" fast, samtidig som vind og vær får presenningen til å gnisse mot gelcoaten med dertil slitasje.

 

Vi har vårpussen i september måned og legger båten i boblehavn. Presenning bruker vi ikke. Så når våren kommer vasker vi båten med bil-/båtshampoo tilsatt voks. Båten er dermed blitt ren, pen edelsten og klar for en ny sesong. Vokser i tillegg båten et par ganger i løpet av sesongen da sol og vann sliter på allerede påført polish og voks.

 

Vi bruker som sagt ikke presenning og bare vasker på våren, nabobåten pakker båten inn etter alle kunstens regler - ikke bare med en presenning men gjerne 2!! (mangler bare stor rød sløyfe så er det blitt rene julepresangen) og han har en j¤#&lig vaske, polering og voksejobb hver eneste vår. Båten er ikke hvit når han pakker ut presangen (båten) men gråbrun og skikkelig skjoldete med masse inngrodd møkk, og hver eneste vår sier han at til høsten skal jeg gjøre som dere - men den gang ei - heller ikke nå i år. Båten ligger der pent innpakket (sløyfen mangler) og han får samme jobben til våren.'

 

:seeya:

 

mvh

Charente

Redigert av Charente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...