Jump to content

Edit History

X10an

X10an

PiperBill skrev for 10 timer siden:

hvorfor forbruksbanken lades stort sett fra start batteri her på berget

 

La det nå være helt klart at disse bankene lades samtidig og ikke etter hverandre, i en bestemt rekkefølge, slik mange åpenbart går rundt og tror. Forskjellene dreier seg altså om kabelføring, kompleksitet og spenningsfall, ikke om i hvilken rekkefølge batteriene lades.

 

Direkte kabel fra dynamo til startbatteri gir et veldig mye enklere og billigere oppsett sett fra både motorprodusenten og båtprodusentens side. Det legges rett og slett opp en kort og billig ledning fra dynamo og rett ned til terminal "30" på startmotoren. Derfra går det en kraftig dimensjonert kabel direkte til startbatteriet uavhengig av hvor i båten dette batteriet er montert og hvor langt kabelstrekk det er mellom batteri og startmotor. Dette minimerer spenningsfallet og gjør løsningen enkel, ryddig og uten fordyrende kabelstrekk. Som andre i tråden forteller så fungerer det uansett ikke slik at dynamoen er opptatt med å lade opp startbatteriet i lang til før forbruksbanken lades, ventetiden vi snakker om er i all hovedsak langt under 10 sekunder. 

 

Den største ulempen med dette opplegget er økt belastning på kontaktene i et eventuell VSR (laderelé), og dette må derfor dimensjoneres riktig. Med en elektronisk variant (mosfet) kan risikoen for brente kontakter i praksis elimineres. Høyere spenningsfall og eventuelt effekttap på grunn av litt lenger kabelføring og noen ekstra termineringer er normalt ikke et problem, da den kraftige dimensjonen på den lange kabelen mellom startbatteri og startmotor i stor grad veier opp for dette. Alternativet er i praksis et relativt langt strekk med betydelig tynnere kabel mellom dynamo og forbruksbank. 

X10an

X10an

PiperBill skrev for 9 timer siden:

hvorfor forbruksbanken lades stort sett fra start batteri her på berget

 

Dette blir et veldig mye enklere og billigere oppsett sett fra både motorprodusenten og båtprodusentens side. Det legges rett og slett opp en kort og billig ledning fra dynamo og rett ned til terminal "30" på startmotoren. Derfra går det en kraftig dimensjonert kabel direkte til startbatteriet uavhengig av hvor i båten dette batteriet er montert og hvor langt kabelstrekk det er mellom batteri og startmotor. Dette minimerer spenningsfallet og gjør løsningen enkel, ryddig og uten fordyrende kabelstrekk. Som andre i tråden forteller så fungerer det uansett ikke slik at dynamoen er opptatt med å lade opp startbatteriet i lang til før forbruksbanken lades, ventetiden vi snakker om er i all hovedsak langt under 10 sekunder. 

 

Den største ulempen med dette opplegget er økt belastning på kontaktene i et eventuell VSR (laderelé), og dette må derfor dimensjoneres riktig. Med en elektronisk variant (mosfet) kan risikoen for brente kontakter i praksis elimineres. Høyere spenningsfall og eventuelt effekttap på grunn av litt lenger kabelføring og noen ekstra termineringer er normalt ikke et problem, da den kraftige dimensjonen på kabelen mellom startbatteri og startmotor i stor grad veier opp for dette. Alternativet er i praksis et relativt langt strekk med betydelig tynnere kabel mellom dynamo og forbruksbank. 



×
×
  • Create New...