Jump to content

Å prioritere lading av forbruksbanken før startbatteriet? 

PiperBill

Recommended Posts

Da jeg frekventere et par båtforum i USA så får jeg ofte spørsmål om hvorfor forbruksbanken lades stort sett fra start batteri her på berget. Argumentene for det motsatte er jo gode da forbruk er nesten alltid  største og ofte det som er mest utladet. Start tenger ofte bare litt topplading... Ja så hvorfor er det så? 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ida Marie III skrev 10 minutter siden:

Lades fra start batteriet...?

Den forstod jeg ikke...

Selv har jeg VSR relee som tar seg av lade prioriteringen...

Via startbatteriet da. Dynamo-start-vsr (eller b2b lader) - forbruksbanken. Er ikke dette vanlig setup her i Norge?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hovedgrunnen er å sørge for at du alltid har toppladet startbatteri så man alltid er sikker på at man får start.

Siden startbatteriet vanligvis er nesten toppladet etter en normal motorstart går det svært kort tid før forbruksbanken begynner å lade uansett så konsekvensen ved å lade start først er minimal for forbruksbatteriet. 

Ved å lade forbruksbatteriet først så risikerer man (særlig hvis man lader forbruksbatteriet mye ut og går korte strekk med lite lading) at startbatteriet aldri blir ladet og plutselig ligger man i uthavn og får ikke start på motoren..

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Hva som er vanlig, vet jeg ikke. For 20 år siden var det ikke noe som het VSR. I Trudelutt går ladingen fra dynamoen til gode gammeldagse (nå ca. 25 år gamle) skilledioder. Så tar batteriene til seg det de trenger fra hver sin utgang på skillediodene slik at start og forbruksbatteriene aldri er koblet sammen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Selv har jeg VSR relee som tar seg av lade prioriteringen...

VSR prioriterer ikke, den kopler sammen. Det er ikke sånn at den lader først start og så forbruk.   Største bank bør være primær, da får du best lading og unngår å brenne releet. Startbatteriet får uansett det lille det trenger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hos meg er dynamo koplet til forbruk, ok skillerelé fra forbruk til start.  Det krevde en litt tanke der jeg måtte endre litt på strømopplegget for motor. VP er satt opp for å lade startbatteri.

Har brukt det i sommer.  Startbatteri brukes til starter, ankervinsj og baugpropell. Har ikke hatt antydning til strømproblemer. 

Bonus er at startbatteri via skikkerelé får lading av solcellepanelet. 

Var en her som tipset meg om dette. Vsr det deg @Ida Marie III?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

PiperBill skrev for 10 timer siden:

hvorfor forbruksbanken lades stort sett fra start batteri her på berget

La det nå være helt klart at disse bankene lades samtidig og ikke etter hverandre, i en bestemt rekkefølge, slik mange åpenbart går rundt og tror. Forskjellene dreier seg altså om kabelføring, kompleksitet og spenningsfall, ikke om i hvilken rekkefølge batteriene lades.

Direkte kabel fra dynamo til startbatteri gir et veldig mye enklere og billigere oppsett sett fra både motorprodusenten og båtprodusentens side. Det legges rett og slett opp en kort og billig ledning fra dynamo og rett ned til terminal "30" på startmotoren. Derfra går det en kraftig dimensjonert kabel direkte til startbatteriet uavhengig av hvor i båten dette batteriet er montert og hvor langt kabelstrekk det er mellom batteri og startmotor. Dette minimerer spenningsfallet og gjør løsningen enkel, ryddig og uten fordyrende kabelstrekk. Som andre i tråden forteller så fungerer det uansett ikke slik at dynamoen er opptatt med å lade opp startbatteriet i lang til før forbruksbanken lades, ventetiden vi snakker om er i all hovedsak langt under 10 sekunder. 

Den største ulempen med dette opplegget er økt belastning på kontaktene i et eventuell VSR (laderelé), og dette må derfor dimensjoneres riktig. Med en elektronisk variant (mosfet) kan risikoen for brente kontakter i praksis elimineres. Høyere spenningsfall og eventuelt effekttap på grunn av litt lenger kabelføring og noen ekstra termineringer er normalt ikke et problem, da den kraftige dimensjonen på den lange kabelen mellom startbatteri og startmotor i stor grad veier opp for dette. Alternativet er i praksis et relativt langt strekk med betydelig tynnere kabel mellom dynamo og forbruksbank. 

Redigert av X10an (see edit history)
index skrev for 9 timer siden:

VSR prioriterer ikke, den kopler sammen. Det er ikke sånn at den lader først start og så forbruk.   Største bank bør være primær, da får du best lading og unngår å brenne releet. Startbatteriet får uansett det lille det trenger.

Ok, da har jeg misforstått der...

Men VSR skiller startbatt. fra forbrukbatt. når motor stoppes...for å unngå nedtrapping av startbatt...? eller..?

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Bonus er at startbatteri via skikkerelé får lading av solcellepanelet. 

Var en her som tipset meg om dette. Vsr det deg @Ida Marie III?

Kan ikke huske det Grand Banks jr...

Men om det er positivt,  kan jeg godt ta kreditten for det...???

Uansett..nå er det Hardangervidda å jakten på Rudolf som teller..?

Ganske kjapt etter motorstans så skiller VSR startbatteriet fra forbruksbatteriet. F.eks. så skiller vel BEP DVSR 140A, 12/24V batteriene 20 sek etter spenningen faller til 12,8V.

Og Index og X10an har selvfølgelig rett: med VSR lades begge bankene i utgangspunktet samtidig, ikke sekvensielt. (Jeg må slutte å kommentere sent på kvelden, midt i ferien... :crazy:)

Men det er ett unntak: hvis startbatteriet er så kraftig utladet at ladespenningen ikke når minst 13,8V så vil releet stå åpent og KUN startbatteriet vil bli ladet frem til spenningen når 13,8V og forbruksbatteriet kobles inn det og.

Dette vil stort sett kun skje om startbatteriet er svakt eller om det veldig utladet pga mange startforsøk eller f.eks. ivrig thrusterbruk rett før motorstans.

Ulempen om man kobler lading til forbruksbatteriet er at om det er skikkelig utladet etter en langhelg i uthavn så kan det ta litt tid å nå 13,8V, særlig om forbruksbatteriet er veldig stort og dynamoen veldig liten.

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Kenneth 81 skrev 44 minutter siden:

Men det er ett unntak: hvis startbatteriet er så kraftig utladet at ladespenningen ikke når minst 13,8V så vil releet stå åpent

(,,,) 

Dette vil stort sett kun skje om startbatteriet er svakt eller om det veldig utladet pga mange startforsøk eller f.eks. ivrig thrusterbruk rett før motorstans.

1. Om startbatteriet er svakt vil det ikke ta til seg høy strøm og spenningen stiger umiddelbart nok til å slå inn VSR. 

2. Om startbatteriet har god helse, men samtidig er dypt utladet, kan det svelge unna ganske mye strøm. Men jeg tviler egentlig på at du i praksis kan mate på med 60A i mer enn 30 sekunder uten at spenningen stiger nok til at VSR slår inn.

Jeg koplet slik at forbruksbatteriet er koplet til dynamo, for det er forbruksbatteriet som blir mest nedtappet og trenger mest Ah.

Deretter skillerelé til startbatteriet. Det batteriet trenger betydelig mindre lading.  

Dette er gjort av to årsaker:

1) Mindre belastning på skillereĺé (færre Ah som må igjennom)

2) Solcellepanelet som lader forbruk vil også lade startbatteri

I praksis lades da begge sett med batterier samtidig, og jeg trenger ikke å huske på noen brytere. 

I tillegg har jeg alltid nok startstrøm. 

I tillegg vil batteriene være sammenkoblet når motor går, og da får jeg mer futt på baugpropell. I teorien i alle fall, har ikke testet i denne båten.

Jeg la opp kraftig kabel rett fra dynamo til forbruk,  og jeg koplet om pluss til motorelektronikk til å hente strøm fra startbatteri. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 5 minutter siden:

Jeg koplet slik at forbruksbatteriet er koplet til dynamo, for det er forbruksbatteriet som blir mest nedtappet og trenger mest Ah.

Jeg tror nok du har funnet en god måte å løse dette på som vil fungere helt greit. Det finnes både fordeler og ulemper med alle varianter. Det største _teoretiske_ problemet jeg umiddelbart ser ved din løsning er dersom ditt startbatteri begynner å bli dårlig. Dette vil du ikke nødvendigvis merke fordi startbatteriet stort sett får hjelp av forbruksbanken dersom det er sol og VSR er aktivt. Jo dårligere startbatteriet blir jo mer strøm tas fra forbruksbanken helt til den dagen kontaktene brenner opp. 

I praksis tror jeg ikke nødvendigvis dette problemet oppstår hos deg. Men dersom alle båter hadde vært koblet slik fra fabrikk tror jeg nok dette kunne vært et vanlig problem på grunn av at folk ofte ikke gjør preventiv vedlikehold.

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

Ok, da har jeg misforstått der...

Men VSR skiller startbatt. fra forbrukbatt.

Det stemmer. Og kopler sammen når ladespenningen når et visst nivå. Og det fungerer helt utmerket. Men de lades altså i all hovedsak parallelt. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@X10an, jeg har 3 like batterier som er i kjempeform. Hvilespenningen var målt til 12,90V til 12,94V etter å ha hvilt i 1 måned. De hadde da stått i kald garasje i hele mai. Ikke koplet til noe. 

Er det best om jeg roterer på dem? Så årets startbatteri blir ett av to forbruk neste år etc? 

PiperBill skrev 29 minutter siden:

Kan noen forklare fenomenet VSR chatter?

Når VSR slår seg raskt av, på, av, på, av, på...:

1. Lading begynner på startbatteriet. 

2. Spenning stiger til 13.8V (innslagsspenning for VSR) og VSR slår inn. 

3. Når VSR slår inn begynner forbruksbanken å sluke strøm. Dette medfører at spenningen synker lavere enn frakoblingsspenningen for VSR (kanskje 13.0V). VSR kobler da vekk forbruksbanken igjen. 

4. Rykk tilbake til punkt 2.

Dette bør ikke være et problem på et VSR som har tidsforsinkelse på bortkobling av lasten. Jeg har aldri vært borti dette selv på et VSR, men regner med at dette skjer på grunn av manglende tidsforsinkelse på bortkobling av lasten. Så langt jeg kan tenke meg så er dette et problem som bør ha forsvunnet med de første generasjonene av VSR.

En annen sak som kan minne om dette er selvfølgelig om forbruksbanken er veldig stor og veldig tom. Da kan forbruksbanken holde spenningen lav nok i lang nok tid til at VSR rekker å koble fra. Så vil VSR umiddelbart koble til igjen og fortsette ladingen. Dette sliter selvfølgelig en del ekstra på reléet, men bør opphøre relativt raskt (sterkt avhengig av størrelse på banken). 

Om dette skulle være et problem man sliter med på egen båt, vil isåfall dette være et gyldig argument for å kjøre primærladingen direkte til forbruksbanken.

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev 1 time siden:

1. Om startbatteriet er svakt vil det ikke ta til seg høy strøm og spenningen stiger umiddelbart nok til å slå inn VSR. 

2. Om startbatteriet har god helse, men samtidig er dypt utladet, kan det svelge unna ganske mye strøm. Men jeg tviler egentlig på at du i praksis kan mate på med 60A i mer enn 30 sekunder uten at spenningen stiger nok til at VSR slår inn.

:thumbsup: som sagt, ett unntak. I praksis så vol enhver båttur på mer enn ett par minutter ha batteriene i paralell. 

Det som KAN by på en utfordring (og jeg understreker kan) er om man kobler lading til forbruksbatteriet og start via VSR så er den en risiko for at det kan ta tid for startbatteriet får lading.

Men om dette er ett problem i praksis avhenger av mange faktorer. Store batterier, liten dynamo, dårlig kabling, ingen annen lading og mye veldig korte turer kan føre til tomt startbatteri i rette kombinasjonen av omstendigheter. 

Hva som er en beste løsningen avhenger vel først og fremst om man er mest bekymret for å ta knekken på VSR'et, eller (som meg :giggle:) paranoid for tomt startbatteri! 

På Biamen hadde jeg 45A dynamo og ett VSR som (fritt etter hukommelsen) tålte 140A, så jeg var ikke særlig bekymret for den. (Men hadde jo egen bryter for manuell paralellkobling av batteriene for sikkerhets skyld, så det var jo en viss grad av paranoia der og... :crazy:)

Det er mange veier til Rom, og de fleste har både fordeler og ulemper. Hva som er best vil variere fra anlegg til anlegg, og også operatørens bruksmønster og følelser kan være vesentlige faktorer.

Muligheten for å starte fra forbruksbanken bør alle ha. Enkleste måten er rett og slett en kort og tykk startkabel.

Det er uansett ofte lurt å ha en "plan B" i alle livets utfordringer. Når en prøvelse gjennomføres av noen som er godt forberedt og rustet for motgang kaller de det flaks. Når andre som bare kaster seg i det samme og feiler kaller de det uflaks.

Ja, forbruksmønster er viktig å ha i bakhodet, også en plan B når det gjelder batterier i båt.

Selv har vi et standard BT-batteri til start og et heftig semitraction batteri til forbruk og visp. Idag har vi vært på svensketur i 8 uker og vært innom 15 havner. Det vil si at vi har brukt startbatteriet 15 ganger i 2 sekunder hver gang, altså har vi tappet det med under 2 amperetimer. Da skal det ikke mye til for å fullade det!

Om det skulle blitt brukt til ankervinsj (den har vi ikke brukt på mange år) eller truster (den går på forbruksbanken) er en helt annen sak. Men jeg har startkabler for om mulig å starte fra forbruksbanken. Slik uforutsett sak kan jo oppstå, batteriet i bilen som var ganske nytt døde en gang helt plutselig og lot seg ikke redde.

Plan B? JA!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jepp, har plan B. Har 6 meter lange tykke startkabler. De har jeg brukt 2 eller 3 ganger i år, for å hjelpe en nabobåt å starte...

I fjor stolte jeg ikke på batteribanken helt, så da hadde jeg med et 12V batteri som ikke var sammenkoblet men var fulladet. Slapp å bruke det. 

Min plan B er hovedstrømbryter som kobler start og forbruk sammen men den overordnet plan er å ikke komme så langt at jeg trenger plan B. Plan C er å hoppe i sjøen med slepeline mellom tennene og drar båten i havn.... Eller tilkalle RS :-)

Hej!

Jag har en liknande fråga på samma emne: 

Jag har en Buster Magnum med en Suzuki DF140 utombordare, dær man bara har ett sett kablar från både startmotor och dynamo till batteriet. Som jag førstår det kan man då inte bruka en batteriisolator, utan skall bruka VSR. 

På båten har jag en elektrisk teinehaler och elektrisk dorgemotor som båda trekker mye strøm. Jag skulle vilja ha sætta in ett start och ett forbruksbatteri och koppla in en VSR, 125 A, single sens (biltema) før att tillse att startmotor alltid har tillræckligt med strøm. Tænkt koppla: Motor-startbatteri-vsr-forbruksbatteri. Tænkt ha separata on-off-brytare før varje batteri, samt en tredje on-off-brytare før att i nødfall parallellkoppla batterierna. Bara motorn skall vara kopplat till startbatteriet och allt annat som behøver strøm skall vara kopplat på forbruksbatteriet. 

Till frågorna:

1. Jag skulle vilja ha møjligheten att slå av motorn och dra mye strøm av forbruksbatteriet. Om man kørt elektrisk dorgemotor eller teinehaler och laddat ur forbruksbatteriet ser jag før mig att det går mycket strøm øver VSR`t nær man startar motorn på ett fullt startbatteri. Som jag førstår det skall man ha sikringar på båda sidor VSR. Har tænkt ha 25mm2 kabel mellan vsr, batterier och brytare och 100 A sikring på båda sidor VSR. Kommer sikringarna att gå nær man startar motorn? Om jag sætter in 150A sikringar, kommer VSR`t gå sønder? 

2. Har læst att man ska ha så lika batterier som møjligt nær man parallellkopplar. Samtidigt har jag læst att man inte skall anvænda ett startbatteri till forbruk. Kan man sætta in ett 86AH marinbatteri (https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/smf-marinebatteri-12-v-86-ah-2000045911) som startbatteri och ett 80AH fritidsbatteri https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/smf-batterier/smf-fritidsbatteri-12-v-80-ah-2000045939 till forbruk? Ær det OK eller borde man sætta in 2 st likadana marinbatterier. 

Med vænliga hælsningar // Martin Eriksson

Jeg bruker samme type batteri til både forbruk og start. 

VSR har en max a rating, og den er nok høyere enn 125A. Les manualen på den du tenker på. 

Hvor stor er dynamo på 140 hk påhengsen? 50A? Har hørt at Suzuki har store dynamoer til å være påhengs. Uansett går det nok ikke mer enn 125A, men en del mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...