X10an
PiperBill skrev 29 minutter siden:Kan noen forklare fenomenet VSR chatter?
Når VSR slår seg raskt av, på, av, på, av, på...:
1. Lading begynner på startbatteriet.
2. Spenning stiger til 13.8V (innslagsspenning for VSR) og VSR slår inn.
3. Når VSR slår inn begynner forbruksbanken å sluke strøm. Dette medfører at spenningen synker lavere enn frakoblingsspenningen for VSR (kanskje 13.0V). VSR kobler da vekk forbruksbanken igjen.
4. Rykk tilbake til punkt 2.
Dette bør ikke være et problem på et VSR som har tidsforsinkelse på bortkobling av lasten. Jeg har aldri vært borti dette selv på et VSR, men regner med at dette skjer på grunn av manglende tidsforsinkelse på bortkobling av lasten. Så langt jeg kan tenke meg så er dette et problem som bør ha forsvunnet med de første generasjonene av VSR.
En annen sak som kan minne om dette er selvfølgelig om forbruksbanken er veldig stor og veldig tom. Da kan forbruksbanken holde spenningen lav nok i lang nok tid til at VSR rekker å koble fra. Så vil VSR umiddelbart koble til igjen og fortsette ladingen. Dette sliter selvfølgelig en del ekstra på reléet, men bør opphøre relativt raskt (sterkt avhengig av størrelse på banken).
Om dette skulle være et problem man sliter med på egen båt, vil isåfall dette være et gyldig argument for å kjøre primærladingen direkte til forbruksbanken.