Jump to content

Å prioritere lading av forbruksbanken før startbatteriet? 

PiperBill

Recommended Posts

PiperBill skrev On 2021-8-13 at 21.44:

Via startbatteriet da. Dynamo-start-vsr (eller b2b lader) - forbruksbanken. Er ikke dette vanlig setup her i Norge?

Hva som er vanlig vet jeg ikke, men hos meg går det fra dynamo til en ladeseparator og så ut til start og forbruk. 

https://seatronic.no/mpattachments/file/download/id/713/product_id/825/ 

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

@maer840719

Hei Martin, og velkommen hit til forumet.

Jeg skal nå forsøke å gi noen halvkvalifiserte og meningsfulle svar på spørsmålene dine.

maer840719 skrev for 5 timer siden:

Som jag førstår det kan man då inte bruka en batteriisolator, utan skall bruka VSR. 

I alle normale oppsett er det riktig å si at en VSR er en batteriseparator. Det finnes også andre typer batteriseparatorer, men VSR er nok den typen det selges mest av i dag.

maer840719 skrev for 5 timer siden:

1. (...)Har tænkt ha 25mm2 kabel mellan vsr, batterier och brytare och 100 A sikring på båda sidor VSR. Kommer sikringarna att gå nær man startar motorn? Om jag sætter in 150A sikringar, kommer VSR`t gå sønder? 

2. Har læst att man ska ha så lika batterier som møjligt nær man parallellkopplar. Samtidigt har jag læst att man inte skall anvænda ett startbatteri till forbruk. Kan man sætta in ett 86AH marinbatteri som startbatteri och ett 80AH fritidsbatteri till forbruk?(...)

1. Først og fremst er det ingen behov for sikring på begge sider av VSR. Begge ville uansett bare sikret for den eksakt samme strømmen. Meg bekjent så er det normalt ikke anbefalt å ha sikring på VSR i det hele tatt. Eneste en sikring har for seg er for å forhindre en baugthruster som er koblet til et slitent forbruksbatteri i å benytte startbatteriet som hovedstrømkilde, med brente kontakter og ledninger som konsekvens. På din båt har du kun én teinehaler som uansett bør være sikret med sin egen (automat?)sikring på inntil 200A. Jeg ville derfor ikke benyttet sikring for VSR`en. Sikring mot teinehaleren og dorgemotoren (sikring mellom forbruksbatteriet og forbrukerene) er derimot å anbefale. Din motor har en generator som normalt ikke gir fra seg noe særlig over 30A. Nå vet jeg ikke avstanden mellom batteriene (total kabellengde), men jeg ville nok anbefalt deg å benytte kabel på 10mm2 mellom startbatteri -> VSR -> forbruksbatteri dersom dette strekket er på under fire meter. 25mm2 er totalt bortkastet. Grunnen til dette er for det første at det uansett er en begrenset strømmengde som avgis fra generatoren på din motor, og neste grunn er for at en litt mindre dimensjon på kabelen er med på å forhindre at VSR brennes dersom teinehaleren begynner å trekke for mye strøm fra startbatteriet mens motoren går og VSR er innkoblet. Kabelen får altså delvis funksjon som en strømbegrenser. At selve forbruksbatteriet trekker for mye strøm gjennom VSR når motoren startes er i praksis ingenting å bekymre seg over.

2. Like batterier har betydning når de er permanent parallellkoblet i samme batteribank. Da dette ikke er tilfellet i ditt oppsett betyr dette ingenting for deg. Forskjellige batterikjemier har gjerne noe forskjellige ønsker i forhold til ladespenning, men jeg regner ikke med at du skal bygge om laderegulatoren på din utenbordsmotor, og da må begge batteriene bare svelge unna det de får servert. Her er batteriene uansett ikke sammenkoblet når motoren ikke går og det ene vil derfor aldri ligge å "dra ned" det andre batteriet over tid. Ett fritidsbatteri er kanskje mer beregnet for moderate strømuttak i lang tid slik som trollingmotoren din. Her skal du også benytte en teinehaler som kanskje bruker rundt 100A eller mer i flere minutter av gangen under normal bruk. Da ville jeg kanskje like gjerne vurdert et startbatteri. Et marinebatteri vet jeg strengt tatt ikke hva er, men jeg regner med at det bare er noe de har malt blått for å kunne ta litt høyere pris? Mitt selvklare råd for valg av batteri er Optima Yellowtop AGM. Det koster noen kroner, men da får du ihvertfall noe som fungerer godt. Ellers vil jeg tro at begge biltemabatteriene du har linket til vil gjøre jobben med både motorstart, trolling og teinehaling. Jeg har for lite kompetanse til å vurdere hvilket av dem som er det rette for deg, men jeg hadde nok kjøpt to like når jeg først hadde bestemt meg. Om ikke annet, så ihvertfall fordi det ser mer gjennomført ut når det er ferdig montert.

Redigert av X10an (see edit history)
X10an skrev On 18.8.2021 at 0.52:

I alle normale oppsett er det riktig å si at en VSR er en batteriseparator. Det finnes også andre typer batteriseparatorer, men VSR er nok den typen det selges mest av i dag.

Det er vel ikke riktig å kalle en VSR en batteriseparator. En VSR er et skillerelé, som kobler batteriene sammen under gitte kriterier (f.eks. spenning over 12,8 V). En batteriseparator sikrer at det ikke går strøm mellom batteriene under noen omstendighet, batteriene er separerte, også når de lades. Da sørger batteriseparatoren at det går strøm til alle batteribankene som er tilkoblet, men uten at det går strøm mellom batteribankene.

alf-inge skrev 26 minutter siden:

En batteriseparator sikrer at det ikke går strøm mellom batteriene under noen omstendighet, batteriene er separerte, også når de lades.

Det systemet har vi hatt i 25 år, og det fungerer. I Trudelutt går ladingen fra dynamoen til gode gammeldagse (nå ca. 25 år gamle og fremdeles fungerende) skilledioder. Så tar batteriene til seg det de trenger fra hver sin utgang på skillediodene slik at start og forbruksbatteriene aldri er koblet sammen. Regulatoren (PDAR) for dynamoen senser på forbruksbanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

alf-inge skrev 33 minutter siden:

Det er vel ikke riktig å kalle en VSR en batteriseparator.

Et VSR er et relé med spenningsstyrt innslag som i utgangspunktet kan benyttes til mye forskjellig. Kjært barn har mange navn, og her på Båtplassen er det nok ganske riktig å kalle en VSR for en batteriseparator. Som du ser klarte jeg å holde igjen for fristelsen ved å unngå å si at "en VSR er en batteriseparator", og fikk heldigvis tatt forbehold om at jeg snakker om hvordan det benyttes i et normalt oppsett i en båt :-). Du har selvfølgelig helt rett i at batteriene ikke er separerte, men dette er informasjon på et nivå som er utenfor denne trådens målgruppe.

Redigert av X10an (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...