Jump to content

Edit History

X10an

X10an

@maer840719

Hei Martin, og velkommen hit til forumet.

Jeg skal nå forsøke å gi noen halvkvalifiserte og meningsfulle svar på spørsmålene dine.

 

maer840719 skrev for 5 timer siden:

Som jag førstår det kan man då inte bruka en batteriisolator, utan skall bruka VSR. 

 

I alle normale oppsett er det riktig å si at en VSR er en batteriseparator. Det finnes også andre typer batteriseparatorer, men VSR er nok den typen det selges mest av i dag.

 

 

maer840719 skrev for 5 timer siden:

1. (...)Har tænkt ha 25mm2 kabel mellan vsr, batterier och brytare och 100 A sikring på båda sidor VSR. Kommer sikringarna att gå nær man startar motorn? Om jag sætter in 150A sikringar, kommer VSR`t gå sønder? 

 

2. Har læst att man ska ha så lika batterier som møjligt nær man parallellkopplar. Samtidigt har jag læst att man inte skall anvænda ett startbatteri till forbruk. Kan man sætta in ett 86AH marinbatteri som startbatteri och ett 80AH fritidsbatteri till forbruk?(...)

 

1. Først og fremst er det ingen behov for sikring på begge sider av VSR. Begge ville uansett bare sikret for den eksakt samme strømmen. Meg bekjent så er det normalt ikke anbefalt å ha sikring på VSR i det hele tatt. Eneste en sikring har for seg er for å forhindre en baugthruster som er koblet til et slitent forbruksbatteri i å benytte startbatteriet som hovedstrømkilde, med brente kontakter og ledninger som konsekvens. På din båt har du kun én teinehaler som uansett bør være sikret med sin egen (automat?)sikring på inntil 200A. Jeg ville derfor ikke benyttet sikring for VSR`en. Sikring mot teinehaleren og dorgemotoren (sikring mellom forbruksbatteriet og forbrukerene) er derimot å anbefale. Din motor har en generator som normalt ikke gir fra seg noe særlig over 30A. Nå vet jeg ikke avstanden mellom batteriene (total kabellengde), men jeg ville nok anbefalt deg å benytte kabel på 10mm2 mellom startbatteri -> VSR -> forbruksbatteri dersom dette strekket er på under fire meter. 25mm2 er totalt bortkastet. Grunnen til dette er for det første at det uansett er en begrenset strømmengde som avgis fra generatoren på din motor, og neste grunn er for at en litt mindre dimensjon på kabelen er med på å forhindre at VSR brennes dersom teinehaleren begynner å trekke for mye strøm fra startbatteriet mens motoren går og VSR er innkoblet. Kabelen får altså delvis funksjon som en strømbegrenser. At selve forbruksbatteriet trekker for mye strøm gjennom VSR når motoren startes er i praksis ingenting å bekymre seg over.

 

2. Like batterier har betydning når de er permanent parallellkoblet i samme batteribank. Da dette ikke er tilfellet i ditt oppsett betyr dette ingenting for deg. Forskjellige batterikjemier har gjerne noe forskjellige ønsker i forhold til ladespenning, men jeg regner ikke med at du skal bygge om laderegulatoren på din utenbordsmotor, og da må begge batteriene bare svelge unna det de får servert. Her er batteriene uansett ikke sammenkoblet når motoren ikke går og det ene vil derfor aldri ligge å "dra ned" det andre batteriet over tid. Ett fritidsbatteri er kanskje mer beregnet for moderate strømuttak i lang tid slik som trollingmotoren din. Her skal du også benytte en teinehaler som kanskje bruker rundt 100A eller mer i flere minutter av gangen under normal bruk. Da ville jeg kanskje like gjerne vurdert et startbatteri. Et marinebatteri vet jeg strengt tatt ikke hva er, men jeg regner med at det bare er noe de har malt blått for å kunne ta litt høyere pris? Mitt selvklare råd for valg av batteri er Optima Yellowtop AGM. Det koster noen kroner, men da får du ihvertfall noe som fungerer godt. Ellers vil jeg tro at begge biltemabatteriene du har linket til vil gjøre jobben med både motorstart, trolling og teinehaling. Jeg har for lite kompetanse til å vurdere hvilket av dem som er det rette for deg, men jeg hadde nok kjøpt to like når jeg først hadde bestemt meg. Om ikke annet, så ihvertfall fordi det ser mer gjennomført ut når det er ferdig montert.

X10an

X10an

@maer840719

Hei Martin, og velkommen hit til forumet.

Jeg skal nå forsøke å gi noen halvkvalifiserte og meningsfulle svar på spørsmålene dine.

 

maer840719 skrev for 5 timer siden:

Som jag førstår det kan man då inte bruka en batteriisolator, utan skall bruka VSR. 

 

I alle normale oppsett er det riktig å si at en VSR er en batteriseparator. Det finnes også andre typer batteriseparatorer, men VSR er nok den typen det selges mest av i dag.

 

 

maer840719 skrev for 5 timer siden:

1. (...)Har tænkt ha 25mm2 kabel mellan vsr, batterier och brytare och 100 A sikring på båda sidor VSR. Kommer sikringarna att gå nær man startar motorn? Om jag sætter in 150A sikringar, kommer VSR`t gå sønder? 

 

2. Har læst att man ska ha så lika batterier som møjligt nær man parallellkopplar. Samtidigt har jag læst att man inte skall anvænda ett startbatteri till forbruk. Kan man sætta in ett 86AH marinbatteri som startbatteri och ett 80AH fritidsbatteri till forbruk?(...)

 

1. Først og fremst er det ingen behov for sikring på begge sider av VSR. Begge ville uansett bare sikret for den eksakt samme strømmen. Meg bekjent så er det normalt ikke anbefalt å ha sikring på VSR i det hele tatt. Eneste en sikring har for seg er for å forhindre en baugthruster som er koblet til et slitent forbruksbatteri, i å benytte startbatteriet som hovedstrømkilde. På din båt har du kun én teinehaler som uansett bør være sikret med sin egen (automat?)sikring på inntil 200A. Jeg ville ikke benyttet sikring for VSR`en. Sikring mot teinehaleren og dorgemotoren (sikring mellom forbruksbatteriet og forbrukerene) er derimot å anbefale. Din motor har en generator som normalt ikke gir fra seg noe særlig over 30A. Nå vet jeg ikke avsanden mellom batteriene (total kabellengde), men jeg ville nok anbefalt deg å benytte kabel på 10mm2 mellom startbatteri -> VSR -> forbruksbatteri dersom dette strekket er på under fire meter. 25mm2 er totalt bortkastet. Grunnen til dette er for det første at det uansett er en begrenset strømmengde som avgis fra generatoren på din motor, og neste grunn er for at litt mindre dimensjon på kabelen er med på å forhindre at VSR brennes dersom teinehaleren begynner å trekke for mye strøm fra startbatteriet når teinehaleren benyttes samtidig med at motoren går og VSR er innkoblet. Kabelen får altså delvis funksjon som en strømbegrenser. At selve forbruksbatteriet trekker for mye strøm gjennom VSR når motoren startes er i praksis ingenting å bekymre seg over.

 

2. Like batterier har betydning når de er permanent parallellkoblet i samme batteribank. Da dette ikke er tilfellet i ditt oppsett betyr dette ingenting for deg. Forskjellige batterikjemier har gjerne noe forskjellige ønsker i forhold til ladespenning, men jeg regner ikke med at du skal bygge om laderegulatoren på din utenbordsmotor, og da må begge batteriene bare svelge unna det de får servert. Her er batteriene uansett ikke sammenkoblet når motoren ikke går og det ene vil derfor aldri ligge å "dra ned" det andre batteriet over tid. Ett fritidsbatteri er kanskje mer beregnet for moderate strømuttak i lang tid slik som trollingmotoren din. Her skal du også benytte en teinehaler som kanskje bruker rundt 100A eller mer i flere minutter av gangen under normal bruk. Da ville jeg kanskje like gjerne vurdert et startbatteri. Et marinebatteri vet jeg strengt tatt ikke hva er, men jeg regner med at det bare er noe de har malt blått for å kunne ta litt høyere pris? Mitt selvklare råd for valg av batteri er Optima Yellowtop AGM. Det koster noen kroner, men da får du ihvertfall noe som fungerer godt. Ellers vil jeg tro at begge biltemabatteriene du har linket til vil gjøre jobben med både motorstart, trolling og teinehaling. Jeg har for lite kompetanse til å vurdere hvilket av dem som er det rette for deg, men jeg hadde nok kjøpt to like når jeg først hadde bestemt meg. Om ikke annet, så ihvertfall fordi det ser mer gjennomført ut når det er ferdig montert.

X10an

X10an

@maer840719

Hei Martin, og velkommen hit til forumet.

Jeg skal nå forsøke å gi noen halvkvalifiserte og meningsfulle svar på spørsmålene dine.

 

maer840719 skrev for 4 timer siden:

Som jag førstår det kan man då inte bruka en batteriisolator, utan skall bruka VSR. 

 

I alle normale oppsett er det riktig å si at en VSR er en batteriseparator. Det finnes også andre typer batteriseparatorer, men VSR er nok den typen det selges mest av i dag.

 

 

maer840719 skrev for 4 timer siden:

1. (...)Har tænkt ha 25mm2 kabel mellan vsr, batterier och brytare och 100 A sikring på båda sidor VSR. Kommer sikringarna att gå nær man startar motorn? Om jag sætter in 150A sikringar, kommer VSR`t gå sønder? 

 

2. Har læst att man ska ha så lika batterier som møjligt nær man parallellkopplar. Samtidigt har jag læst att man inte skall anvænda ett startbatteri till forbruk. Kan man sætta in ett 86AH marinbatteri som startbatteri och ett 80AH fritidsbatteri till forbruk?(...)

 

1. Først og fremst så er det ingen behov for sikringer på begge sider av VSR. Disse ville uansett bare sikret for den eksakt samme strømmen. Meg bekjent så er det normalt ikke anbefalt å ha sikring på VSR i det hele tatt. Eneste en sikring har for seg er for å forhindre en baugthruster som er koblet til et slitent forbruksbatteri, i å benytte startbatteriet som hovedstrømkilde. På din båt har du kun én teinehaler som uansett bør være sikret med sin egen (automat?)sikring på inntil 200A. Jeg ville ikke benyttet sikring for VSR`en. Sikring mot teinehaleren og dorgemotoren (sikring mellom forbruksbatteriet og forbrukerene) er derimot å anbefale. Din motor har en generator som normalt ikke gir fra seg noe særlig over 30A. Nå vet jeg ikke avsanden mellom batteriene (total kabellengde), men jeg ville nok anbefalt deg å benytte kabel på 10mm2 mellom startbatteri -> VSR -> forbruksbatteri dersom dette strekket er på under fire meter. 25mm2 er totalt bortkastet. Grunnen til dette er for det første at det uansett er en begrenset strømmengde som avgis fra generatoren på din motor, og neste grunn er for at litt mindre dimensjon på kabelen er med på å forhindre at VSR brennes dersom teinehaleren begynner å trekke for mye strøm fra startbatteriet når teinehaleren benyttes samtidig med at motoren går og VSR er innkoblet. Kabelen får altså delvis funksjon som en strømbegrenser. At selve forbruksbatteriet trekker for mye strøm gjennom VSR når motoren startes er i praksis ingenting å bekymre seg over.

 

2. Like batterier har betydning når de er permanent parallellkoblet i samme batteribank. Da dette ikke er tilfellet i ditt oppsett betyr dette ingenting for deg. Forskjellige batterikjemier har gjerne noe forskjellige ønsker i forhold til ladespenning, men jeg regner ikke med at du skal bygge om laderegulatoren på din utenbordsmotor, og da må begge batteriene bare svelge unna det de får servert. Her er batteriene uansett ikke sammenkoblet når motoren ikke går og det ene vil derfor aldri ligge å "dra ned" det andre batteriet over tid. Ett fritidsbatteri er kanskje mer beregnet for moderate strømuttak i lang tid slik som trollingmotoren din. Her skal du også benytte en teinehaler som kanskje bruker rundt 100A eller mer i flere minutter av gangen under normal bruk. Da ville jeg kanskje like gjerne vurdert et startbatteri. Et marinebatteri vet jeg strengt tatt ikke hva er, men jeg regner med at det bare er noe de har malt blått for å kunne ta litt høyere pris? Mitt selvklare råd for valg av batteri er Optima Yellowtop AGM. Det koster noen kroner, men da får du ihvertfall noe som fungerer godt. Ellers vil jeg tro at begge biltemabatteriene du har linket til vil gjøre jobben med både motorstart, trolling og teinehaling. Jeg har for lite kompetanse til å vurdere hvilket av dem som er det rette for deg, men jeg hadde nok kjøpt to like når jeg først hadde bestemt meg. Om ikke annet, så ihvertfall fordi det ser mer gjennomført ut når det er ferdig montert.

X10an

X10an

@maer840719

Hei Martin, og velkommen hit til forumet.

Jeg skal nå forsøke å gi noen halvkvalifiserte og meningsfulle svar på spørsmålene dine.

 

maer840719 skrev for 3 timer siden:

Som jag førstår det kan man då inte bruka en batteriisolator, utan skall bruka VSR. 

 

I alle normale oppsett er det riktig å si at en VSR er en batteriseparator. Det finnes også andre typer batteriseparatorer, men VSR er nok den typen det selges mest av i dag.

 

1. Først og fremst så er det ingen behov for sikringer på begge sider av VSR. Disse ville uansett bare sikret for den eksakt samme strømmen. Meg bekjent så er det normalt ikke anbefalt å ha sikring på VSR i det hele tatt. Eneste en sikring har for seg er for å forhindre en baugthruster som er koblet til et slitent forbruksbatteri, i å benytte startbatteriet som hovedstrømkilde. På din båt har du kun én teinehaler som uansett bør være sikret med sin egen (automat?)sikring på inntil 200A. Jeg ville ikke benyttet sikring for VSR`en. Sikring mot teinehaleren og dorgemotoren (sikring mellom forbruksbatteriet og forbrukerene) er derimot å anbefale. Din motor har en generator som normalt ikke gir fra seg noe særlig over 30A. Nå vet jeg ikke avsanden mellom batteriene (total kabellengde), men jeg ville nok anbefalt deg å benytte kabel på 10mm2 mellom startbatteri -> VSR -> forbruksbatteri dersom dette strekket er på under fire meter. 25mm2 er totalt bortkastet. Grunnen til dette er for det første at det uansett er en begrenset strømmengde som avgis fra generatoren på din motor, og neste grunn er for at litt mindre dimensjon på kabelen er med på å forhindre at VSR brennes dersom teinehaleren begynner å trekke for mye strøm fra startbatteriet når teinehaleren benyttes samtidig med at motoren går og VSR er innkoblet. Kabelen får altså delvis funksjon som en strømbegrenser. At selve forbruksbatteriet trekker for mye strøm gjennom VSR når motoren startes er i praksis ingenting å bekymre seg over.

 

2. Like batterier har betydning når de er permanent parallellkoblet i samme batteribank. Da dette ikke er tilfellet i ditt oppsett betyr dette ingenting for deg. Forskjellige batterikjemier har gjerne noe forskjellige ønsker i forhold til ladespenning, men jeg regner ikke med at du skal bygge om laderegulatoren på din utenbordsmotor, og da må begge batteriene bare svelge unna det de får servert. Her er batteriene uansett ikke sammenkoblet når motoren ikke går og det ene vil derfor aldri ligge å "dra ned" det andre batteriet over tid. Ett fritidsbatteri er kanskje mer beregnet for moderate strømuttak i lang tid slik som trollingmotoren din. Her skal du også benytte en teinehaler som kanskje bruker rundt 100A eller mer i flere minutter av gangen under normal bruk. Da ville jeg kanskje like gjerne vurdert et startbatteri. Et marinebatteri vet jeg strengt tatt ikke hva er, men jeg regner med at det bare er noe de har malt blått for å kunne ta litt høyere pris? Mitt selvklare råd for valg av batteri er Optima Yellowtop AGM. Det koster noen kroner, men da får du ihvertfall noe som fungerer godt. Ellers vil jeg tro at begge biltemabatteriene du har linket til vil gjøre jobben med både motorstart, trolling og teinehaling. Jeg har for lite kompetanse til å vurdere hvilket av dem som er det rette for deg, men jeg hadde nok kjøpt to like når jeg først hadde bestemt meg. Om ikke annet, så ihvertfall fordi det ser mer gjennomført ut når det er ferdig montert.



×
×
  • Create New...