Valkyrja Startet 14.August.2021 Del på Facebook Startet 14.August.2021 Som tittelen tilsier; er det noen som har prøvd å montere tolleganger/åregafler på en mindre seilbåt, evt snekke? Ender ofte opp med å måtte starte motoren de siste hundre meterne når jeg skal ankre opp i vindskyggen bak en holme, noe som er litt kjipt når jeg ellers har klart meg hele dagen uten å bruke en dråpe bensin. I tillegg er det alltids kjekt med et ekstra alternativ, noe årene til jolla ikke akkurat gir idag. Tenker derfor å montere åregaffelfeste i metal fra biltema bak vinsjene i cockpiten, og lage en slags tverrbenk jeg kan bruke ved behov, selv om jeg regner med å skode forover med roret mellom beina for det meste. Fribordet er jo selvølgelig ikke optimal høyde, og selv om det tilsier at jeg burde ha over 3 meter årelengde, tenker jeg å gå for 270cm, som et kompromiss ift. oppbevaring. Jeg kan umulig være den eneste som har lekt med tanken her inne, så setter pris på andres erfaringer, og selvfølgelig morsomme historier Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 (se mitt innlegg angående årer i den andre tråden din) Å ro en seilbåt er ingen ny ide og trenger ikke å være så dumt. Dette var vanlig før på skøyter når de skulle inn og ut av havn (typ Colin Archer). Forskjellen på de er at man "går" når man ror, man sitter ikke i ro slik som på en robåt. For å teste lengden ville jeg funnet meg en stokk å prøvd meg fram. Riktig lengde på årene er viktig! Åregafler synes jeg er noe drit, men kanskje det kan være gunstig i ditt tilfelle. Gå isåfall for noen med klemme eller bolt for å feste årene. Gir også mer sikkerhet da du kan slippe årene uten å være redd for at de flyr på sjøen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Krimart Svart 14.August.2021 Del på Facebook Svart 14.August.2021 Hva med å prøve en åre? s.k. «Sculling» Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 15.August.2021 Del på Facebook Svart 15.August.2021 https://goldengloberace.com/pics/mark-and-his-oar/ Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 15.August.2021 Del på Facebook Svart 15.August.2021 Det fins en type "dytter". Hadde en sånn firkant med ledd på midten. Festes til en lang teleskopisk båtshake. Når man drar den mot seg folder den sammen. Når man skyver den fra seg bak båten dytter den. Etterhvert får man ok fart i mindre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.August.2021 Del på Facebook Svart 15.August.2021 Krimart skrev for 12 timer siden: s.k. «Sculling» Eller vrikking på norsk. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 15.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2021 To mann til å ro en Colin archer, det var litt av et syn! Har selv vært galeislave på vikingskip, og de er jo lettrodde i forhold Vrikkeåre var i tankene, det fikk jeg tvangsopplæring i av bestefar da jeg var liten, og var gull verdt når jeg mistet en åre. Men det er langt på nær like effektivt som to årer, og jeg kan jo allerede komme meg fremover med roret. Tenker å trø til med hullsaga, og feste disse her: https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/arer-og-gafler/aregaffel/aregaffelfeste-2-stk-2000042233 Skal selvfølgelig eksperimentere med plassering først, det at gaflene kan fjernes fra festet under seilas gir jo litt flere muligheter. Skroget er tjukt nok til både kryssholt og genoavinsj, så det burde ikke stå på styrken der. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 En slektning hadde åregafler og lange årer til en 30 fot gavlabåt, et greit sikkerhetsutstyr om noen skulle skje. Den lot seg ro, men det gikk selvsagt ikke fort. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 Valkyrja skrev for 17 timer siden: Men det er langt på nær like effektivt som to årer, og jeg kan jo allerede komme meg fremover med roret. Er du sikker på det? Ja på en robåt designet for å ro er det utvilsomt riktig, men på en seilbåt er jeg ikke sikker. Med god teknikk kan du legge mye kraft på en vrikkeåre også. Men det spørs jo hva du øsnker å oppnå? Er det for å komme ut/inn av havn? Og det ene utelukker jo ikke det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2021 Flaten er jo dobbel, i tillegg til at man da kan være to. Erfaringsmessig går det raskere å ro, men det er jo som sagt med mindre båter. Om ikke annet, så blir det mye enklere å håndtere; skode fremover stående med rorkulten mellom beina. En vrikkeåre blir knot mellom akterstag, flaggholder, utenbordsmotor, ror og lanterne + evt jolle på slep. Men jeg skal teste begge deler med tau til åreholder, plutselig er det jo nettopp det som viser seg å fungere best Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 Mulligan skrev On 15.8.2021 at 11.32: Eller vrikking på norsk. Yrvind han vrikker ….. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Valkyrja Svart 16.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2021 Legenden! Det var et genialt oppsett han hadde, er det også til vindror mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.August.2021 Del på Facebook Svart 16.August.2021 Valkyrja skrev for 4 timer siden: Flaten er jo dobbel, i tillegg til at man da kan være to. Erfaringsmessig går det raskere å ro, men det er jo som sagt med mindre båter. Om ikke annet, så blir det mye enklere å håndtere; skode fremover stående med rorkulten mellom beina. En vrikkeåre blir knot mellom akterstag, flaggholder, utenbordsmotor, ror og lanterne + evt jolle på slep. Men jeg skal teste begge deler med tau til åreholder, plutselig er det jo nettopp det som viser seg å fungere best At flaten blir dobbel avhenger av åren(e). Men jeg kjøper poenget at man kan være to. Det kan man med vrikking også, la det gå på rundgang. Jeg tror de fleste klarer å finne en plass for en åre på aktern ser ikke at akterstag, ror og flaggholder burde være et stort problem... Hvis du har påhenger hvorfor treger du å ro? Jolle på slep kan bli et problem, men den bør vel tas opp uansett. Med to årer blir det mer knot i trange marinaer og andre steder med lite plass ut til sidene. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 16.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2021 Men man kan ikke være to på årene samtidig. Jeg har vrikket over lengre strekk før, og det er betydelig mer slitsomt enn å ro, for samme hastighet. Det hadde selvfølgelig gått an å skvise inn et feste på hekken, men det hadde blitt veldig lite optimalt, sammenlignet med årer på sidene. I tillegg er den eneste ledige plassen der jeg går ombord fra jolla, og nokså langt mot babord. Jolla er jeg ofte avhengig av å ha klar på vannet, slik at jeg får rodd i land med en taustump der det ikke er brådypt. Angående marinaer har du et godt poeng, dog tilbringer jeg mesteparten av året på svai og i uthavn. Jeg har utenbordsmotor, men liker ikke å bruke den. På sikt er planen at fossilt brennstoff skal forebeholdes varmeren (og et evt nødaggregat), mens utenbordsmotoren skal byttes ut med en elektrisk variant. Da blir jo rekkevidden betraktelig mye kortere når det stilner, derav behovet for å kunne være to på årene Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2021 Fikk åregafler med feste fra biltema, og får låne et par årer, så nå blir det testtur på fjorden neste gang vinden lar meg fire seil Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Bør vare fullt mulig, om du sitter på bridgedekk, mulig en pute eller to…… Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Havgap Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Før du lager hull og monterer åregaflene, har du forsøkt å ro bare med å surre årene fast til skjøte-vinsjene? Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 20.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2021 Det er selvfølgelig planen, skal teste skikkelig først mtp plassering. Tok de bare i samme slengen når jeg kjøpte bolter til ny utenbordsbrakett idag. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.August.2021 Del på Facebook Svart 20.August.2021 Valkyrja skrev On 2021-8-14 at 22.22: Som tittelen tilsier; er det noen som har prøvd å montere tolleganger/åregafler på en mindre seilbåt, evt snekke? Ikke helt samme båttype, men jeg har en Skibsplast Familyship på 19 fot hvor jeg har montert årer som en ekstra sikkerhet hvis motoren som er nesten et kvart århundre skulle finne på å ta ferie (men den har heldigvis fungert fint helt siden jeg kjøpte båt og motor i april ifjor). Som du nevner om din seilbåt så er også min båt ikke helt optimal med tanke på roing. Fribord er høyt og båten er bred, så egentlig burde det vært lange årer, men så var det det med plassen ombord da. Jeg målte hvor lange årer jeg synes jeg kunne ha greit ombord og kom frem til at 270 cm kunne gå greit og kjøpte dette på Biltema. Toppfart når båt med innhold veier 900-1000 kg og ved vindstille og uten bølger blir 2-3 km/t målt med bil-gps. Det er ikke mye, men det er nok til at jeg kan forflytte meg litt for egen maskin ved evt motorstopp og at jeg kan styre litt om jeg driver mot feil sted (har dregg også). Denne båten er jo ikke akkurat laget for å ro, så ripa passet ikke helt for å feste åregafler. Det er ei rekke oppå som er litt iveien for åregaflene og åre, men det går (men må tre inn åra fra enden, ikke bare legge de oppi åregaflene). Kanten har avrunding og knekk så det passet heller ikke med sånne man setter på hjørnet (topp og side). Så løsningen ble å skru fast en liten plankebit i siden og så skru på åregafler som festes på topp og side av denne. Da oppnår jeg god spredning i festene inn mot glassfiberen så momentet ved roing ikke gir så stor belastning på skruefestene inn i glassfiberen. Og jeg fikk en ok plassering av åregafler. Etter at dette var skrudd på og testet skrudde jeg av treklosssene mine og tok dem hjem til bandsaga og rundet av litt og filte litt og lakket så de ser finere ut og ikke råtner så fort. Da ser det også litt mer profft ut enn det gjorde først. Må ha en liten tauløkke over åra og under bunnpinnen av åregaffelen for å holde åregaflene nede når jeg ror, for ellers glir de opp og årene kiler seg under rekka. Jeg har ikke noe sted å sitte når jeg ror, så det blir stående roing. Men hvis jeg får motorstopp og ror en slik båt så antar jeg at folk skjønner det er motorstopp og at det bør være kurant å få hjelp til sleping. Men litt usikker på hvor hjelpsomme folk egentlig er når det gjelder sleping da jeg aldri har hatt behov for det i den tiden jeg har hatt egen båt (siden 2008). Jeg har ofte slept andre (5 ganger hittil i år) som trenger hjelp, men det er jo endel opp gjennom årene som har ventet / padlet / rodd lenge og blitt sett av mange når jeg kommer og hjelper med sleping. For å unngå at folk lurer på om jeg trenger hjelp har jeg kun testet det inne i et lite og lukket område (Låddalsfjorden mellom Arendal og Kilsund). Ser forbausende mange har enten ingen alternativer til motor eller så har de ei padleåre som ikke blir særlig effektivt. Jeg tauet en gang inn en som hadde fått motorstopp på 16-fots båt med vindskjerm og satt fremme på dekk og padlet. Jeg var eneste båt i området og så dette. Han hadde da (før jeg kom) sett for seg ca 2 timers padling til land ved bilvei og så ringe en kamerat som kunne hente han og familien med bil. Jeg spurte ham hvor han hadde sin egen bil og båthenger og så tauet jeg ham dit (Sylling), man kommer seg jo mye kjappere frem med motor enn med padleåre og da slipper han å styre med transport av båten etterpå fra et sted uten båtrampe. Men din problemstilling med å slippe å starte en motor du har synes jeg var litt spesiell. Selv synes jeg ikke det gjør noe å starte opp motoren med mindre det hadde vært seint på kvelden når folk har lagt seg og det ellers er stille og jeg kommer til å vekke folk. Å slippe å bruke bensin har ikke vært så vesentlig tema for meg som fyller et 4-sifret antall liter på tankene på denne båten hvert år. Har også enn 15 fots With Vital hvor jeg har montert åregafler og har årer. Der er det en avstivning imellom setene så jeg kan sitte (litt for lavt og ikke helt flatt, men går jo an å legge noe oppå). Den er litt mer ro-vennlig, men også der er dette ment som en nød-løsning og ikke noe som brukes ellers. Men årer kan jo også være greit om man skal over et område der det er veldig grunt for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 21.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2021 @19 fot, takker for utfyllende svar! Du har ikke tilfeldigvis bilder du vil dele? Motivasjonen min er i stor grad å kunne være så selvforsynt som mulig, samt en stor fascinasjon for fordums dagers sjøfolk, som klarte seg med lite. Vil at motoren skal være nødløsning, og på sikt bytte til en elektrisk en som lader seg selv på kryss. Men da må jeg være sikker på at jeg klarer meg med den begrensede rekkevidden det innebærer Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 23.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.August.2021 Fikk testet en tur idag med lånte årer på 240cm, dog i en smule ugunstige testforhold (vind og sjø, lå i 5 knop på kryss ut). Det fungerte fint, kan snu båten og det hele, og fikk hakket mer fart med roing fremfor vrikking. Sistnevnte gikk overraskende fort, selv om det ikke slo to på årene. Men tau til tollegang var et herk, og årelengden skal definitivt økes. Men jeg har troen! Sitér dette innlegget Link to post
Bølgende blå Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 (redigert) Til en såpass stor båt, ville vel noe mer i retning livbåt-årer/beslag være det ideelle kaliber. Rescue-serien til Lahnakoski er et eksempel på slike, leveres standard i lengde på i underkant av 4- til 5 meter. De har også årer i lengder mellom 3 og 4 meter i andre modellserier. På grunn av større skaftdiameter, samt større moment, vil ikke jollebeslag/gafler duge på såpass store/lange årer. «Bå(t)tema»-priser må du nok også se langt etter i dette noe mer eleverte tilbehør-segmentet. Livbåt-årer kan nok også, med ujevne mellomrom, oppdrives i annenhåndsmarkedet, men da til priser mer i retning av det årer i normal-lengde selges nye, eller mer, blant annet avhengig av alder og tilstand. Lenke: http://www.lahnakoski.fi/aror/ Redigert 25.August.2021 av Bølgende blå (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 1.September.2021 Del på Facebook Svart 1.September.2021 (redigert) Valkyrja skrev On 21.8.2021 at 14.43: @19 fot, takker for utfyllende svar! Du har ikke tilfeldigvis bilder du vil dele? Her kommer et par bilder. Nærbildet er babord side, mens det med sløyekasse på (enkelt avtagbar, bare løsne en treplugg) er fra styrbord side. Har vel ingen bilder med åre på plass tror jeg. Måtte sette festet lavt for å unngå at åra tar oppi rekka over, men samtidig ikke så lavt at åra subber for mye mot rekka ved roing. Fikk forresten litt problemer med at åregaflene løfter seg og åra kiler seg fast under rekka, dette ble løst med en runding av tau som går rundt åra og nedinder tuppen av åregaffelen, da kan den ikke løfte seg så mye at det blir problemer. Ikke akkurat noen optimal robåt, men en god motorbåt med årer til reservefremdrift. Redigert 1.September.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 19.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2021 Bølgende blå skrev On 25.8.2021 at 4.02: Til en såpass stor båt, ville vel noe mer i retning livbåt-årer/beslag være det ideelle kaliber. Rescue-serien til Lahnakoski er et eksempel på slike, leveres standard i lengde på i underkant av 4- til 5 meter. De har også årer i lengder mellom 3 og 4 meter i andre modellserier. På grunn av større skaftdiameter, samt større moment, vil ikke jollebeslag/gafler duge på såpass store/lange årer. «Bå(t)tema»-priser må du nok også se langt etter i dette noe mer eleverte tilbehør-segmentet. Livbåt-årer kan nok også, med ujevne mellomrom, oppdrives i annenhåndsmarkedet, men da til priser mer i retning av det årer i normal-lengde selges nye, eller mer, blant annet avhengig av alder og tilstand. Lenke: http://www.lahnakoski.fi/aror/ Det er nok bedre ja, men nærmere båtens lengde blir litt i overkant upraktisk. Dersom jeg hadde hatt langskip derimot... Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 19.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2021 19 fot skrev On 1.9.2021 at 20.56: Her kommer et par bilder. Nærbildet er babord side, mens det med sløyekasse på (enkelt avtagbar, bare løsne en treplugg) er fra styrbord side. Har vel ingen bilder med åre på plass tror jeg. Måtte sette festet lavt for å unngå at åra tar oppi rekka over, men samtidig ikke så lavt at åra subber for mye mot rekka ved roing. Fikk forresten litt problemer med at åregaflene løfter seg og åra kiler seg fast under rekka, dette ble løst med en runding av tau som går rundt åra og nedinder tuppen av åregaffelen, da kan den ikke løfte seg så mye at det blir problemer. Ikke akkurat noen optimal robåt, men en god motorbåt med årer til reservefremdrift. Se der ja! Det ble jo bra, ikke for sjenerende når det ikke er i bruk heller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.