Adesso Startet 15.August.2021 Link til dette innlegget Startet 15.August.2021 (redigert) Kjære båtvenner, jeg har fire spørsmål om overflate-behandling. Jeg har nå tilbragt to sesonger i ufrivillig landligge. Årsak: En Volvo Penta tragedie i tre akter. Når mismotet tar overhånd, leter jeg heller etter enkle seiere og andre oppmuntringer. 1.. I går demonterte jeg Lewmar-vinsjene, rengjorde dem og monterte dem rene og ny-greasede. De går nå som en velsmurt klokke, men der ser ikke så fine ut. Hvordan behandle ytter-godset for fint utseende UTEN Å OFRE GRIPEEVNE? 2.. Armaturet på badet har fått mange grønne prikker. Hvordan angriper jeg disse? 3.. Gass-/girspaken i cockpit bærer tydelig preg av tidens tann. Særlig metallet ser stusselig ut. Hvordan går jeg frem for å friske opp utseendet? 4.. Diverse hengsler i cockpit bærer tydelig preg av 35 år på sjøen. Jeg gjetter på en uheldig blanding av galvanisk korrosjon mellom gods og nagler, naturlig elde og masse saltvann. Båten er gammel og tåler sin alder, men dersom det er enkelt å friske opp utseendet, gjør jeg gjerne en liten innsats. Jeg gleder meg til å høre hva du anbefaler! Bent Ove Redigert 15.August.2021 av Adesso Jeg forstår ikke hvordan jeg legger inn bilder i meldingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Jeg ville prøvd med autosol metallpolish for å få metall blankt igjen. Det finnes også andre merker som sikkert er like gode. Vanskelig å vurdere uten bilder, men hengsler som er tæret må antagelig byttes for å bli fin igjen. Sitér dette innlegget Link to post
flogen Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 (redigert) Bilder hadde hjulpet betraktelig da det er avhengig av metall og slitasje for hva som er anbefalt behandling. (Legg ved bilder ved å dra filene i feltet under når du skriver en melding.) Redigert 15.August.2021 av flogen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Stålull grad 000 dyppet i Owatrololje for metall. Fjerner oksydasjon og hindrer nye angrep. Poler blankt med lofri fille etterpå. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vittig Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Bilder hadde vært fint. Hvis hengslene i cockpit er messing så fungerer eddik kjempefint. metall på vinsjer og girspak kan være krom. Da gjør du vondt værre med sliping. Igjen. Bilder gjør det enklere å komme med tips. fått orden på motoren forresten? er en samletråd på den motoren du har her på forumet med mange videoer og tips. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.