Kappa Startet 15.August.2021 Link til dette innlegget Startet 15.August.2021 Lurer på om jeg skal legge båten, en Bavaria 38 seiler, i en eller annen beskyttet havn uten bobleanlegg på Telemarkskysten. Isen pleier ikke å bli tykk eller ligge lenge, men noen vintre har tidligere hatt mye is på fjorden. Jeg har alltid tenkt at det er risikabelt å la båten fryse inne, men det er kanskje ikke så farlig allikevel. Noen med konkrete erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Hva er du redd for? Her jeg ligger er det motorbåter, Bavaria 38, 42, Jeanneau fire stykker, Hanse, osv. Alle ligger i isen. Som sjelden blir mer enn 30 cm. Ingen skader på de 20 årene jeg har ligget her. De fleste har strøm om bord, inkludert Hulda. Noen få har ispropell. De fleste har fått med seg at det er bortkasta penger. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Ispropell koster skjorta i forhold til en dykkpumpe som gjør samme nytten dersom den plasseres sentrert under båten. Greit å ha den klar dersom det skulle bli uvanlig kaldt. Kan kobles mot tidsur for intervallkjøring eller fjernstyres. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 15.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Jeg har alltid tenkt at det er en grunn for at «alle» flytter til boblehavn om vinteren. Men det har demret for meg at det ikke er nødvendig allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Nei, som Big Horn skriver. Vi hadde en her som kjøpte seg en ny Biltema dykkepumpe hver høst. Lot den gå i den kaldeste periode og så gikk den i søpla på ettervinteren. Ny pumpe neste høst. Vi har en med to drev, han har kompressor om bord og en slange under båten. Der bobler det nå og da. Resten bare ligger der. Så av 30 båter er det vel 10 % som gjør noe for å holde isen unna. Trikset med dykkepumpe er meget effektivt. Jeg lå en vinter ved en kai i Son, og isen begynte å klemme meg inn i kaia. Skar et hull og slapp pumpen nedi. Morgenen etter var det tint rundt båten. Også den gangen ca. 30 cm is. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Tror det var en Alko pumpe jeg hadde i 5 vintre før den takket for seg. Kostet vel 5-6 hundringer. Hadde den koblet til tidsur med 5 min på og 20 min av, men hadde den bare tilkoblet i veldig kalde perioder. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Mange flytter til boblehavn grunnet frykt for avkorting av forsikring da mange forsikringselskaper ikke dekker skader grunnet is. Følger man med og gjør de rette tingene angående konservering etc så er sjangsen for skader liten. Ligger man derimot i elva under vårløsningen går det garantert til helv..., regner med det er derfor forsikringsselskaper tar forbehold om is. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.August.2021 Link til dette innlegget Svart 15.August.2021 Det kommer også an på hvor ‘glatt’ båten er… Stikker det feks ut hekkthruster ganske grunt er det ikke gøy, spesielt hvis havna er såpass åpen at det blir litt bevegelse i isen når den går. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Senker man bare dykkpumpen under båten og lar den hvirvle opp vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Ja. 1- til 2 m under. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 9.Oktober.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Lar man den bare henge der og levere en vannstrøm oppover? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Ja. Så enkelt som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2021 Jeg senket den ned til 1-2 m over bunn (5-6 m dypt) ut fra tanken om at der finner du mest sannsynlig vann som holder 4 grader (dvs har høyeste tetthet). Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 (redigert) Kappa skrev On 15.8.2021 at 16.42: Lurer på om jeg skal legge båten, en Bavaria 38 seiler, har 35 års erfaring med is, det går bra her fra vinteren hvor det hadde hvert over 1m med is. Redigert 10.Oktober.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Jeg bor riktig nok på vestlandet, der det på det kaldeste kanskje blir 5 mm is... Men vinteren 2011/2012 lå båten min i Amsterdam...og akkurat den vinteren fikk de den kaldeste vinteren i manns minne. Båten min ble liggende i 30 cm tjukk is, i flere mnd...det samme gjorde de andre hollenderne sine båter, og de var rimelig avslappet i forhold til dette... Gikk helt fint, ikke en skramme... Jeg tror dette med is og båt er en kraftig overdreven problemstilling... Med mindre det er en elv eller lignende, der isen beveger seg mye...men da hjelper vel neppe bobler eller propell... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 De fleste skrog tåler godt is. Det er gjennomføringer og kraner som er det svake punkt. Gamle avsinkede messingg gjennomføringer og kraner kan sprekke og dårlig festede slanger kan presses av slangestussen om vannet fryser. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Lazyjack skrev for 2 timer siden: De fleste skrog tåler godt is. Det er gjennomføringer og kraner som er det svake punkt. Gamle avsinkede messingg gjennomføringer og kraner kan sprekke og dårlig festede slanger kan presses av slangestussen om vannet fryser. Dessverre er dette mange båteiere slurver med. Og de blir før eller siden straffet når isen legger seg rundt båten. Selv setter jeg på frostvakten i motorrommet og varmen på vifteovnen i kabinen når temperaturen om natten begynner å komme under 4-5 grader. Og det selv om jeg har båten i ytre deler av vestlandskysten der det sjelden og aldri blir mer enn noen få frostroser oppå sjøen. Noen mener det er over-kill. Men jeg har hverken mugg eller frostskader. Og alle gjennomføringer er knappe 3 år gamle og sjekkes ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Torfar Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 Ligger på sjøen hele året med en 27 fots snekke. Det er som nevnt over her viktig å stenge inntak til kjølevæske og dassen. Har en 200 Watt defroster og en vifteovn (kjører på kun vifte) i kabinen. Utvidet med en ekstra 200 Watt defroster i maskinrommet på de kaldeste dagene i fjor :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2021 ‘Dingser’ som stikker ut fra skroget rett under vannlinja er utsatt når skroget løsner fra isen… Flaps, drev etc. Fikk ødelagt skjold over hekkthruster sist vinter selv. Ble mer is enn forventet og hadde ikke pumpearrangement. Kunne sikkert gått verre.. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2021 On 10/9/2021 at 5:00 PM, Kappa said: Lar man den bare henge der og levere en vannstrøm oppover? Festes med fordel med to tamper bundet fast så langt fra hverandre som mulig i håndtaket på pumpen. Deretter en tamp til hvert kryssholdt midskips. Festes den kun i en tamp har den lett for å snurre. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2021 Jeg stripset ca 4 m slange sammen med tau og kabel og lot slangen munne ut 10-20 cm under overflaten. Dette for å gjøre transporten av ‘varmt vann’ mer effektiv siden en 1.5’’ stråle ikke rekker særlig langt i vannet før den dør ut. Hadde ikke problem med snurr men det er nok et godt tips uansett! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2021 Gjør det så enkelt som mulig. Titter man på bildet av Hulda over, er dette ett døgn etter at jeg skar ett firkantet hull i isen og slapp pumpen nedi. Da bildet ble tatt var det vel ca. 10 minus. Pumpen min har en ledning og ett tau. Den snurra ikke rundt. Bare pumpet vann. Sitér dette innlegget Link to post
Kappa Svart 17.November.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2021 Jeg er blitt fortalt at sjøisen sjelden fryser inntil skroget hvis man bruker bildekk senket i vann som fendre. Hvorfor vet jeg ikke. Kanskje fordi de er sorte og varmes av innstråling? Eller kanskje fordi de tillater å bli trykket inn av bevegelse i isen eller skroget? Synspunkter her, bortsett fra at det kan bli sorte merker på skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.