Jump to content

Test av motorolje for båt vs bil

trydis

Recommended Posts

alfaalfa skrev 1 time siden:

U-tube er ikke en kilde til informasjon eller tilstrekkelig styrke til å gidde å kommentere.

Project Farm er vel kanskje den mest grundige og nøye produkttesteren på hele U-tuben.

Men akkurat poenget med testen er kanskje litt usikkert. 

Jeg fyller iallefall båtolje på båten og bilolje på bilen og det funker, så da fortsetter jeg med det. 

Men får se videoen uansett da :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hmm. Jeg fyller motorolje både på båtmotoren og bilmotorene. Riktignok ulike oljer i og med at motorene har ulike krav til motoroljen. Men tror ikke verken bil eller båt er nevnt på etikettene for noen av oljene. 

Gjør jeg noe feil da?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Man må muligens skille mellom sjøvannskjølte og ferskvannskjølte (frostvæske) motorer. Gjelder innenbords også.

Ulike driftstemperaturer, og ulike konsekvenser dersom kjølevannvann skulle komme i motoroljen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Viktigste er vel at motor har rett spesifikasjon? VP VDS3 skal min motor ha, og mineral. Tror det er 15w-40. Da er det jo bare å velge det uavhengig om det står bil, båt eller traktor på emballasjen...

For drev er det viktigere med om det er olje som beholder smøre-, beskyttelses- og kjøreegenskapene med vann i seg eller ikke.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Teerex skrev for 2 timer siden:

Man må muligens skille mellom sjøvannskjølte og ferskvannskjølte (frostvæske) motorer. Gjelder innenbords også.

Ulike driftstemperaturer, og ulike konsekvenser dersom kjølevannvann skulle komme i motoroljen.

det er nok største forskjellen ja, en FC_W motorolje har mer korrosjonshindrende tilsertninger enn en bilolje. Selv om jeg antar min F115 ellers hadde fungert helt greit på samme motorolje som en ford focus eller volvo v40 med samme 1,8 liters zetec blokka

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Okkaby skrev for 8 timer siden:

Så min solsikke og Mais olje blir feil??

Jeg er redd for at solsikkeolje gjør at problemer blomstrer opp. :giggle:

Maisolje gir fort glaserte sylindre, og kan føre til at motoren popper.

Gunga Din skrev for 8 timer siden:

Extra virgine ?  ?

Topp med extra virgine, men må være VDS3!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Sånn på et mer seriøst plan så har jeg i alle fall forstått at mange motorer skal ha mineralolje. Da jeg var yngre trodde jeg at syntetisk olje var bedre enn mineralolje. 

Jeg tenkte at "mineralolje er gammeldags olje og syntetisk er moderne olje". Så jeg er nok skyldig i å ha brukt syntetisk på motorer som er bygget for mineralolje.  

Nå vet jeg at syntetisk olje kan gi glaserte sylindre feks og det kan føre til liten lekkasje og uønskede effekter. Så nå bruker jeg konsekvent mineralolje med mindre manual sier syntetisk 

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Sånn på et mer seriøst plan så har jeg i alle fall forstått at mange motorer skal ha mineralolje. Da jeg var yngre trodde jeg at syntetisk olje var bedre enn mineralolje. 

Jeg tenkte at "mineralolje er gammeldags olje og syntetisk er moderne olje". Så jeg er nok skyldig i å ha brukt syntetisk på motorer som er bygget for mineralolje.  

Nå vet jeg at syntetisk olje kan gi glaserte sylindre feks og det kan føre til liten lekkasje og uønskede effekter. Så nå bruker jeg konsekvent mineralolje med mindre manual sier syntetisk 

Jeg bruker konsekvent delsyntetisk, så har jeg liksom en fot i hver leir. Gjelder både bil (dieselmotor) og båt (bensinmotor).

Helsyntetisk har ingenting for seg med mitt kjøre/bruksmønster, og mineralolje er litt 70-talls liksom :giggle:

Og delsyntetisk er ikke akkurat noe dyrere heller.

Om testene er gode kan jeg ikke uttale meg om, men gubben får sagt mange ord på kort tid?

Ganske intenst.

Motoren i min båt er bygd i 1985, og selv den billigste motoroljen jeg finner har spesifikasjoner som overgår det som ble anbefalt den gangen.

Jeg bruker forøvrig Q8 15-40 mineralolje

Hold kjeft,når du snakker til meg!

alfaalfa skrev for 20 timer siden:

U-tube er ikke en kilde til informasjon eller tilstrekkelig styrke til å gidde å kommentere.

YouTube er en plattform, ikke en innholdsprodusent.

Det blir som å si at man ikke kan stole på noe som står skrevet på Baatplassen.no fordi det er et forum.

Project Farm har veldig gode videoer der han går rimelig vitenskapelig til verks når han tester ting, og tar forbehold om mange potensielle feilkilder.

Hva i videoen mener du ble utført feil?

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Denne testen sier ingenting om hvordan bil motoroljer er i forhold til FC-W båt motoroljer generelt, det forteller bare om de to oljene som er testet. For å kunne si noe generelt må 5-10 forskjellige oljer av hver kategori testes. 

På min forrige Suzuki som var en 2005 modell så var det ikke strenge krav til oljen, der brukte jeg en fullsyntetisk Mobil motorolje beregnet for bil. På min 2021 modell så sier Suzuki at en FC-W olje skal brukes, så da bruker jeg selvsagt det. Suzuki sin FC-W olje som ikke er tilgjengelig i Norge er delsyntetisk, jeg bruker en fullsyntetisk siden jeg har hatt god erfaring med fullsyntetisk de siste 15 årene. 

abbor skrev 37 minutter siden:

Denne testen sier ingenting om hvordan bil motoroljer er i forhold til FC-W båt motoroljer generelt, det forteller bare om de to oljene som er testet. For å kunne si noe generelt må 5-10 forskjellige oljer av hver kategori testes. 

På min forrige Suzuki som var en 2005 modell så var det ikke strenge krav til oljen, der brukte jeg en fullsyntetisk Mobil motorolje beregnet for bil. På min 2021 modell så sier Suzuki at en FC-W olje skal brukes, så da bruker jeg selvsagt det. Suzuki sin FC-W olje som ikke er tilgjengelig i Norge er delsyntetisk, jeg bruker en fullsyntetisk siden jeg har hatt god erfaring med fullsyntetisk de siste 15 årene. 

Biltemas 10W-30 FC-W olje er delsyntetisk så den bruker jeg på min 2015 modell Mercury F115.

Premissene for testen i youtubevideoen var vel motsatt, dvs han ville teste om marine motorolje var bedre egnet i bil enn olje for bil. Dette pga påstått bedre smøreegenskaper og korrosjonsbestandighet. Og konklusjonen var at marineoljen egnet seg dårlig i bil pga tilsetninger som ikke var bra for katalysatoren, samt at egenskapene heller ikke var tydelig bedre. Så da snur vi det kanskje litt på hodet når vi bruker testen til å avgjøre hvilken olje vi vil bruke i båtmotoren?

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Brukte konsekvent Penzoil på en lettsykkel jeg hadde da jeg var 16! Hadde overhodet ikke merka om jeg hadde brukt Biltema olje!   Om oljen oppfyller spec som står i insruksjonsboka har det absoludt ingen ting å si hva slags merke olje det er!

alle de som fremstiller merkeprodukter på Youtube, tar jeg med en klype salt!  derimot instruksjonsvideoer ang. mekaniske ting, motor, bil MC osv  er det mange fine gjør det selv videoer som er veldig bra!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...