Jump to content

Test av motorolje for båt vs bil

trydis

Recommended Posts

-morten- skrev 48 minutter siden:

Brukte konsekvent Penzoil på en lettsykkel jeg hadde da jeg var 16!

Sånn var jeg også. Kjøpte meg fattig på Valvoline Racing olje og trodde det var fantastisk for motoren! Det er vel litt av samme prosesen som å "holde med" et bestemt fotballag etc. Viktig å ha "sitt" merke og sine ting å tro på. Etter hvert har jeg innsett at navnet på emballasjen har lite å si for produktets egenskaper. Og at det finnes standarder som regulerer dette bedre enn meg. Så de siste 20 årene har jeg stort sett holdt meg til Biltema olje, både til biler, båter og scootere. Og det fungerer helt utmerket, og er i tillegg lett tilgjengelig og med lange åpningstider. Kan man ønske mer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 17 timer siden:

Premissene for testen i youtubevideoen var vel motsatt, dvs han ville teste om marine motorolje var bedre egnet i bil enn olje for bil. Dette pga påstått bedre smøreegenskaper og korrosjonsbestandighet. Og konklusjonen var at marineoljen egnet seg dårlig i bil pga tilsetninger som ikke var bra for katalysatoren, samt at egenskapene heller ikke var tydelig bedre. Så da snur vi det kanskje litt på hodet når vi bruker testen til å avgjøre hvilken olje vi vil bruke i båtmotoren?

Det finnes to kategorier FC-W oljer, FC-W, den opprinnelige, og FC-W (CAT) for motorer med katalysator. Honda sin olje er ikke beregnet for katalysatorer, eksempelvis Suzuki sine oljer og Liqui Moly som jeg bruker er FC-W (Cat) sertifiserte. 

Men hvilke båtmotorer har katalysator? Iallefall ikke min 2015-modell Mercury F115.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...