jrewing Startet 16.August.2021 Link til dette innlegget Startet 16.August.2021 Jeg har nylig skiftet wire til giret på min snekke. Etterpå synes jeg båten mangler fremdrift. Den responderer liksom ikke noe særlig når jeg gasser på. Motoren ser ut til å respondere, turtallet går opp, men båten får ikke noe særlig fart. Jeg ble litt nervøs og har ikke turt å kjøre på særlig høyt turtall i tilfelle noe alvorlig var galt. Jeg tenker det kan være hovedsaklig to ting: enten har det plutselig grodd en haug blåskjell under båten. Eller så er det noe i giret som glipper. Jeg tok på dykkerbriller og tok en titt på propellen. Den så relativt grei ut, litt begrodd var den jo, men ikke så voldsomt. Jeg fikk ikke sjekket hele skroget, men det jeg så så ikke så aller værst ut. Jeg planlegger å få den på land for skraping og stoffing snart. Noen idéer? Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Grand Banks jr Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Kjøp en turtallsteller på Biltema. Kr 449 Mål turtall på motor og aksling når motor går på tomgang i havna og gir står forover. Del antall o/ min på motor med antall o/ min på aksling, og du har utvekslingen til giret. Bruk kun målt turtall og ikke turtall som turtallsinstrumentet på dashbord sier. Mål så o/ min på motor og på aksling ved forskjellige turtall opp til maks av det motor kan gi. Etterpå kan du se om forholdstallet er likt hele tiden, eller om motor har høyere turtall enn utvekslingen skulle tilsi. Jeg brukte denne metoden når jeg sjekket mitt gir for en drøy uke siden. Er utvekslingen på giret kjent fra før blir jo tallene ennå sikrere. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mizar Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 (redigert) Er innfestingen gasswire riktig justert? Kan evt. testes med motorlokket oppe og ved å regulere gass manuelt der vaier er festet. Redigert 16.August.2021 av Mizar (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
jrewing Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Kjøp en turtallsteller på Biltema. Kr 449 Mål turtall på motor og aksling når motor går på tomgang i havna og gir står forover. Del antall o/ min på motor med antall o/ min på aksling, og du har utvekslingen til giret. Bruk kun målt turtall og ikke turtall som turtallsinstrumentet på dashbord sier. Mål så o/ min på motor og på aksling ved forskjellige turtall opp til maks av det motor kan gi. Etterpå kan du se om forholdstallet er likt hele tiden, eller om motor har høyere turtall enn utvekslingen skulle tilsi. Jeg brukte denne metoden når jeg sjekket mitt gir for en drøy uke siden. Er utvekslingen på giret kjent fra før blir jo tallene ennå sikrere. Aha! Ja, det burde kunne gi noen gode svar! Sitér dette innlegget mail betyr post e-mail betyr e-post Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.