Jump to content

Manglende fremdrift i forhold til turtall


jrewing

Recommended Posts

Jeg har nylig skiftet wire til giret på min snekke. Etterpå synes jeg båten mangler fremdrift. Den responderer liksom ikke noe særlig når jeg gasser på. Motoren ser ut til å respondere, turtallet går opp, men båten får ikke noe særlig fart. Jeg ble litt nervøs og har ikke turt å kjøre på særlig høyt turtall i tilfelle noe alvorlig var galt.

 

Jeg tenker det kan være hovedsaklig to ting: enten har det plutselig grodd en haug blåskjell under båten. Eller så er det noe i giret som glipper.

 

Jeg tok på dykkerbriller og tok en titt på propellen. Den så relativt grei ut, litt begrodd var den jo, men ikke så voldsomt. Jeg fikk ikke sjekket hele skroget, men det jeg så så ikke så aller værst ut.

 

Jeg planlegger å få den på land for skraping og stoffing snart.

 

Noen idéer?

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

Kjøp en turtallsteller på Biltema. Kr 449

 

Mål turtall på motor og aksling når motor går på tomgang i havna og gir står forover. 

 

Del antall o/ min på motor med antall o/ min på aksling, og du har utvekslingen til giret.

 

Bruk kun målt turtall og ikke turtall som turtallsinstrumentet på dashbord sier.

 

Mål så o/ min på motor og på aksling ved forskjellige turtall opp til maks av det motor kan gi. 

 

Etterpå kan du se om forholdstallet er likt hele tiden, eller om motor har høyere turtall enn utvekslingen skulle tilsi.

 

Jeg brukte denne metoden når jeg sjekket mitt gir for en drøy uke siden. 

 

Er utvekslingen på giret kjent fra før blir jo tallene ennå sikrere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev for 1 time siden:

Kjøp en turtallsteller på Biltema. Kr 449

 

Mål turtall på motor og aksling når motor går på tomgang i havna og gir står forover. 

 

Del antall o/ min på motor med antall o/ min på aksling, og du har utvekslingen til giret.

 

Bruk kun målt turtall og ikke turtall som turtallsinstrumentet på dashbord sier.

 

Mål så o/ min på motor og på aksling ved forskjellige turtall opp til maks av det motor kan gi. 

 

Etterpå kan du se om forholdstallet er likt hele tiden, eller om motor har høyere turtall enn utvekslingen skulle tilsi.

 

Jeg brukte denne metoden når jeg sjekket mitt gir for en drøy uke siden. 

 

Er utvekslingen på giret kjent fra før blir jo tallene ennå sikrere.

Aha! Ja, det burde kunne gi noen gode svar!

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...