Nøtterøy Startet 16.August.2021 Link til dette innlegget Startet 16.August.2021 Jeg har montert shunt i båten. Har koblet til forbruksbatteri. Når jeg skrur av hovedstrømbrytere, ikke har på kjøleskap eller bruker noe strøm i det hele tatt, vil da shunten (victron smartshunt) registrere at det går noe strøm ut av batteriet? Nå etter 1 uke uten opplading vises det fremdeles 100% gjenværende strøm på batteribanken, men jeg trodde at de ble tappet bittelitte grann ved stille ligge, eller tar jeg feil der? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Nå er ikke jeg ekspert på dette temaet men jeg har victron Smart shunt selv, og har eksperimentert litt. Alle batterier reduserer spenning fra ladespenning til hvilespenning. På litium er det marginalt med tilgjengelig prosent mellom f.eks 14.2-14.4 og ned til stabil hvilespenning på f.eks 13.8. Dette vet jeg ikke om shunten registrerer på noe annet enn målt volt da shunt ikke måler noe forbruk. Det er noen innstillinger for å stille inn hva som skal registreres som forbruk av krypstrøm. Den var anbefalt til å sette til 0.1 volt med mine batterier. Før jeg endret noen av innstillingene selv så hadde jeg 100% selv etter noen dager med "selv-utlading". Etter jeg endret går den sakte nedover i prosent, men nå har jeg et "lite problem" med at den aldri viser 100% etter lading. Men den er rett nok, og må nok manuelt rettes en gang i året. Beklager dårlig svar, men det kommer sikkert noen som har mer å spe på med. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Takk for svar, jeg har ikke sjekket disse innstillingene. Må også tilføre at jeg ligger ikke med landstrøm tilkoblet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Jeg ligger heller ikke med landstrøm, men du får opplading ved bruk. Så da får du samme endring. Men sjekk instillingene, og google anbefalt verdier med ditt batteri eller type batteri. Hvis du ser at V forsvinner nedover helt uten at noe er på ville jeg letet etter synderen. Altså da raskere enn batteriet skal selvutlade seg. Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Spørsmålet mitt er vel egentlig om 100 prosent som den viser etter 1 uke uten lading eller forbruk er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 (redigert) Slik %-visning er en beregning som battmeteret gjør. Den visningen ser jeg aldri på. Det som er viktig er å se spenningen, strøm (inn/ut) og forbrukt/tilført amperetimer Ah. Battmeteret kan kun måle spenningen og hvor mye strøm som går inn eller ut av batteriet gjennom shunten. Intern utlading går jo ikke gjennom shunten, og kan derfor ikke registreres av battmeteret annet enn at spenningen synker. Redigert 16.August.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Nøtterøy skrev 7 minutter siden: Spørsmålet mitt er vel egentlig om 100 prosent som den viser etter 1 uke uten lading eller forbruk er riktig. "Ja", om det viste 100% en uke tidligere på et friskt frakoblet batteri og det samme etter den uken. Men ting kan skje, et batteri som alt annet elektrisk kan helt plutselig bli sykt/dø. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nøtterøy Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Det var det jeg nesten regnet med Lars. Dvs at etter noen uker uten opplading må batteriene lades opp og shunt'n kalibrere til full før den viser korrekt igjen. Er det riktig oppfattet? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Det har jeg ingen erfaring med, mine batterier er aldri uten bruk eller lading (minst solcellepaneler) i ukesvis. jeg kalibrere ikke battmeteret i utide. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Thomas_h Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 (redigert) Nøtterøy skrev 25 minutter siden: Dvs at etter noen uker uten opplading må batteriene lades opp og shunt'n kalibrere til full før den viser korrekt igjen. Er det riktig oppfattet? Det er en funksjon inni Victron som jeg tror heter "syncronisation". Etter den er fulladet ihht til dine innstillinger blir 100% korrekt igjen. Dette skjer automatisk med mindre ladere ikke oppnår angitt V. Den % - visningen er som lars sier ikke veldig viktig på blysyre-Agm type batteri (men det er strax viktigere på et litiumbatteri hvor 75% av Ah ligger innen noen få 0,1v, men det er nok utenfor temaet) Redigert 16.August.2021 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Nøtterøy skrev for 3 timer siden: Spørsmålet mitt er vel egentlig om 100 prosent som den viser etter 1 uke uten lading eller forbruk er riktig. SOC er en matematisk beregning. Det er volten som teller Min victron 702 registrerer ikke de få delamperene som går ut til alarm, radio mm mens båten ligger i ro. nå som det er kaldere i båten kan også volten falle noen hundredels volt pga temperatur også. Fels fra 12,87 til 12,83. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Bitteliten skrev 1 time siden: Min victron 702 registrerer ikke de få delamperene som går ut til alarm, radio mm mens båten ligger i ro. Heh? Har du koblet de tingene utenom shunten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Nøtterøy Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Jeg har AGM batterier, 1 år gamle. De er det ikke noe problem med. På visningen fra Shunten kan jeg se gjenværende tid til tom som dere sikkert vet. Nå uten annet forbruk enn som Bitteliten skriver, nemlig noen diodelamper, vises det infinite (uendelig) tid til tom. Men jeg tror vel egentlig at det går noe strøm ut, men kan ikke se det på shunten. Hos meg er shunten koblet til forbruksbanken som betyr st alt av forbruk skal bære registrert. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 (redigert) Alle innstillingene i linken under må oppdateres til ditt batteri (7.1). Det er noen anbefalinger i linken; https://www.victronenergy.com/media/pg/SmartShunt/en/all-features-and-settings.html#UUID-37b15df6-8521-aa94-3dfd-7f1d92e7f6f4 Redigert 16.August.2021 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 16.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 Thomas_h skrev 18 minutter siden: Alle innstillingene i linken under må oppdateres til ditt batteri (7.1). Alt det er gjort, ca 310 Amp timer, og Agm setting ? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 16.August.2021 Link til dette innlegget Svart 16.August.2021 1 hour ago, Bitteliten said: Min victron 702 registrerer ikke de få delamperene som går ut til alarm, radio mm mens båten ligger i ro. Jeg har en Xantrex batterimonitor, og den registrerer 0.1A forbruk når alt er avslått. Går ut fra at dette forbruket skyldes trekk fra batterimonitoren og minnet til radioen. Men dette forutsetter at alt av tilkoblinger til jord er på forbrukssiden av shunten. Det eneste som skal være tilkoblet negativ pol på batteriet, er shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Mr. Hilde Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Lars H. skrev for 13 timer siden: Heh? Har du koblet de tingene utenom shunten? Jeg har forstått det slik at det er spenningsfallet over shunten som via algoritmen/beregning i instrumentet gir en visning i A /Ah. Antar derfor at ved så liten strømgjennomgang blir ikke spenningsfallet stort nok til at såpass grove instrumentet (stort måleområde) registrer dette. Har tidligere lekt meg litt med dette på arbeidsbenken og registrert at det er kun mitt beste instrument som registrerer dette noenlunde korrekt ved liten strømgjennomgang over shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 mye bedre å gå rett til kilden Sitér dette innlegget Link to post
Nøtterøy Svart 17.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 slik ser det ut nå, etter 1,5 uke uten lading. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Tror du skal være et sted mellom 95 og 100% med 12,96v. I mitt skjema står det hvilespenning på 13.0 = 100% og 12.75v = 90%. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.