Jump to content

Elektronikk bak «bukh» logoen v/ instrumentpanel

Angler83

Recommended Posts

Hei!

jeg prøver nå å rydde opp i elektrisk kaos i min nyervervede 84/85 Hanto 22/Elwaro .

jeg er ingen EL-guru men skjønner grunnleggende elektronikk.

jeg jobber nå med å spore ledning for ledning og merke opp hva de hører til samt å freshe opp kontakter, bytte skjøtede ledninger med hele ect.

jeg ble så oppmerksom på at dette «Bukh» coveret ved instrumentene hadde noen koblingsskinner under seg, skrudde ned for å studere nærmere og skjønner igrunn lite hva dette er.. noen som har en «elektronikk for dummies» forklaring ??

Takk??

7BC75A74-F431-4DC3-A058-00C8280593EB.jpeg

3485D355-25C0-436A-9E0B-1980820A1F02.jpeg

0EBD5D6D-1E71-47E0-93BF-A7A0B0454957.jpeg

Kjenner ikke bukh, men tipper det er en modul tilknyttet varsling av lading,oljetrykk,temperatur og alarm. Modulen hindrer alarm hver gang du skal starte. Mange båtmotorer har alarm hver gang de skal starte som ikke forsvinner før motor er i gang. Det er altså denne litt plagsomme alarmen modulen forhindrer. Samtidig gir modulen gjerne alarm og et blinkende varsellys , som er lettere og oppdage enn konstant lys, når noe galt virkelig  oppstår. Volvo penta har lignende opplegg og tipper det er det samme på Bukh. 

Det er to motstander i paralell der, trolig 270 Ohms, mulig 1/4W. En feit diode og muligens to litt mindre feite dioder. Om du gnikker av litt på den store dioden så tallene synes bedre så går det antakelig an å finne ut hvilken. Nå så vel denne mest intakt ut av de da, motstandene og de andre småtassene så ut til å ha fått litt juling, evt mulig bare lakken skaller av av elde..

Fantino skrev On 17.8.2021 at 20.11:

Den så jo noenlunde lik ut ja. Burde ikke være problem å skifte ut komponenter, men er det feil ved den?

Ingen av de tre lampene lyser, og jeg ser den ene dioden har sprukket. Den ser moden ut for utskifting syns jeg ihvertfall.

men nå er dynamo også frakoblet, det vil vel også muligens skape problemer for det elektriske.. 

Diodenes oppgave i dette tilfelle er og sørge for at strømmen bare kan gå en vei. Uten dioder ville for eksempel for høy temperatur føre til at alle varsellamper lyste når alarmen gikk fordi alle varsellamper er koblet til samme alarm. Med diodene så blir feilen lokalisert til rette feilkilde og bare en lampe lyser. Ellers så vet vi ikke hvilken bukh motor du har,finnes mange modeller, og årsmodeller. Så om dynamo må være tilkoblet er umulig og si uten koblingsskjema. Det finnes normalt i brukermanualen.

Jeg ville plukket ut dingsen og renset den slik at du kan finne ut hvilke komponenter det er. Motstandene er greie. Den store dioden står det et nr på (790X?) så den finner du ut av og de to siste diodene står det muligens noe på (den som er noenlunde intakt?). Dersom ikke hadde jeg prøvd med en helt vanlig diode som tåler la oss si en A eller to i 12V. Feks 1n4001 eller 4002: https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf Sikkert overkill men gjør antakelig nytten om eneste strømmen de skal lede er lys i alarmlampen.

Alt dette får du for noen kroner pluss 100-200 i frakt fra Elfadistrelec, Mouser eller Digikey feks. Eller billigere fra Ali om du kan vente. Loddebolt og tynt loddetinn er også kjekt (0.6-0.8 mm)

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...