Jump to content

Spyling/Rengjøring ferskvann siden uten bruk av kjemikalier?

Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har 2 stk Hino 6.4L sjekker vann nivået på kjølere ca 1 gang i uken. I går så lyste jeg ned i den ene kjøleren og ser at det er mye rustvann. Henter kjølevæskemåleren og det er ikke kjølevæske på noen av motorene. Så reiser og kjøper kjølevæske og noe kjemi for å rense opp. Setter meg ned og leser i motorboka. Der står det at det ikke skal brukes noen form for kjemi for å rense kjølesystemet. Det er første gang jeg har sett. Jeg startet med å spyle igjennom og brukte flere timer før det begynte å komme rent vann. Så tok jeg på kjølevæske 50/50 og kjørte motorene varme. Men jeg har aldri hørt eller lest at en ikke kan rense kjølesystemet med kjemi og jeg kan ikke helt forstå at det kan gjøre noen skade?

Noen som har vært borte i dette eller vet hvorfor det ikke skal kjemi i for å rense opp?

Roger og Olina skrev for 8 timer siden:

Henter kjølevæskemåleren og det er ikke kjølevæske på noen av motorene.

Var det rent ferskvann? Eller var det bare ikke utslag på frostvæsketesteren? Var det en slik du brukte?  https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/frostvasketestere/frostvasketester-2000031973

Hadde vært skummelt å sette den båten i opplag uten frostvæske på...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...