Roger og Olina Startet 17.August.2021 Link til dette innlegget Startet 17.August.2021 Hei folkens. Har 2 stk Hino 6.4L sjekker vann nivået på kjølere ca 1 gang i uken. I går så lyste jeg ned i den ene kjøleren og ser at det er mye rustvann. Henter kjølevæskemåleren og det er ikke kjølevæske på noen av motorene. Så reiser og kjøper kjølevæske og noe kjemi for å rense opp. Setter meg ned og leser i motorboka. Der står det at det ikke skal brukes noen form for kjemi for å rense kjølesystemet. Det er første gang jeg har sett. Jeg startet med å spyle igjennom og brukte flere timer før det begynte å komme rent vann. Så tok jeg på kjølevæske 50/50 og kjørte motorene varme. Men jeg har aldri hørt eller lest at en ikke kan rense kjølesystemet med kjemi og jeg kan ikke helt forstå at det kan gjøre noen skade? Noen som har vært borte i dette eller vet hvorfor det ikke skal kjemi i for å rense opp? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Kan det være for å unngå å ta rotta på eventuelle anoder? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 17.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Hakkannen skrev for 3 timer siden: Kan det være for å unngå å ta rotta på eventuelle anoder? Kan ikke se at det skal noen anoder i eks kjøler.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Normalt er det vel ikke anoder i kretsen der frostvæsken er. Men det kan kanskje være fordi det er en del aluminium, og syre vil tære på aluminiumen? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2021 Link til dette innlegget Svart 17.August.2021 Roger og Olina skrev for 8 timer siden: Henter kjølevæskemåleren og det er ikke kjølevæske på noen av motorene. Var det rent ferskvann? Eller var det bare ikke utslag på frostvæsketesteren? Var det en slik du brukte? https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/frostvasketestere/frostvasketester-2000031973 Hadde vært skummelt å sette den båten i opplag uten frostvæske på... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.