Jump to content

Passbåt/daycruiser 15-18 fot - anbefalinger?


Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, etter mye om og men i en annen tråd har vi nå begynt å se etter en passbåt/liten daycruiser. Trenger ingen overnattingsplass, ønsker ikke tak/overbygg men bør ha plass til 6-8 voksne og motor nok til å få båten i plan med full båt (Hva er ellers poenget med å ha så mange seter...)

Budsjettet er fortsatt lavt: 30-45.000. Vi kan strekke oss litt om det kommer noe som virkelig er verdt det, men 30-45 er stort sett der landet ligger.

Jeg hår gått gjennom alt som er til salgs på finn og klart å koke det ned til 5-6 båter, av de som ligger for salg akkurat nå:


Trønderbas 1700D (17 fot, 7 personer) 30.000kr
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226939705

 

hva er dette for et merke? jeg har aldri hørt om det. Er det noen her som kjenner til denne modellen? Motorproblemene her høres ut som elekstrisk eller forgasser - bør være ganske greit å fikse (må selvfølgelig sjekke motor nøye, men hvis den går pent ellers, bare tung å starte bør det være så greit som rens/justering/pakninger)

Skipsplast Sportmaster 15VS (15 fot, 6 personer) 30.000kr
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=225932553

 

hvordan er denne i sjøen? Er 15 fot for lite?

Nordkapp 17 DC (17 fot, 8 personer) 35.000kr
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226102946

 

Nordkapp har jeg skjønt er veldig gode båter -men  60hk er kanskje litt lite?

Askeladden 3050 Sport (15fot, 6 pers) 37.000
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226108213

 

hvordan er denne i sjøen? er 15 fot for lite? Er det for liten motor på den?

Herwa 15 speed (15fot, 6 pers) 45.000
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=228009307

 

hvordan er denne i sjøen? er 15 fot for lite?

Skipsplast 490 VS (16 fot, 6 pers) 49.000
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226578797

Ser jo fin ut på bildene - hvordan er den i sjøen?

----------------

Jeg har også sett på Nordkapp 16, men ikke funnet noen gode kandidater der akkurat nå.
Er det andre båter jeg bør se etter? Jeg har ikke funnet noen på 18 fot. 19 blir for stort (vi må få plass til den i båthuset).

Jeg går ut ifra at alle båtene her har potensiale for problemer med vann i skum-bunn, er det evt noen av de her som ikke er utsatt for dette problemet?

 

Redigert av AMelbye (see edit history)
Link to post

Jeg er også litt nysgjerrig på prisområdet - er de båtene her påvirket av corona-pris, eller er de så gamle at det ikke gjelder? Er de båtene her dyrere enn tilsvarende for 3 år siden? Jeg har blitt fortalt at denne høsten er det virkelig kjøpers marked - er de båtene her priset etter sommerens eller høstens priser?

Link to post
AMelbye skrev 30 minutter siden:

Er de båtene her dyrere enn tilsvarende for 3 år siden?

Ja.

AMelbye skrev 31 minutter siden:

er de båtene her priset etter sommerens eller høstens priser?

Syntes ikke noen av annonsene skriker "høstpris" akkurat. 

 

AMelbye skrev 46 minutter siden:

bør ha plass til 6-8 voksne og motor nok til å få båten i plan med full båt (Hva er ellers poenget med å ha så mange seter...)

Budsjettet er fortsatt lavt: 30-45.000. Vi kan strekke oss litt om det kommer noe som virkelig er verdt det, men 30-45 er stort sett der landet ligger.

Blir trangt i samtlige båter med 6-8 passasjerer. Syntes egentlig at 4 pax er mest komfortabelt i den størrelsen, men det er klart at enkelte av de også klarer 6 pax. 

 

Når det kommer til motor og pris, så må du være klar over at samtlige motorer har levd et langt liv, og er på overtid. Det er derfor en risiko for at du makser budsjettet på en båt med motor som tar kvelden i morgen. 

 

Er ikke noe galt med å kjøpe eldre båter, men forbehold om at det ikke er noen skader i skrog, dørk eller akterspeil, samt. at skum i dobbeltbunn ikke har sugd til seg 200+ kg. 

 

Pleier å anbefale eldre båter med ny motor når budsjettet ikke strekker helt til, men i dette tilfellet er budsjettet veldig lavt i forhold til kravene du har. Vil derfor anbefale å forsikre deg om at at motoren du kjøper har blitt godt vedlikeholdt, slik at den med litt flaks holder i noen år til. Om du er god til å skru er det et pluss. Eventuelt senke krav og forventninger, naturligvis... Lykke til!

Link to post

jeg er flink til å skru, har byttet motor i bilen selv og har hatt motorblokka ute av en johnson 9.9, tatt av og planslipt toppen selv, renset opp og satt sammen igjen. Jeg kan ikke alt, men er ikke redd for å få litt olje på fingrene om det må til.

Jeg er likevel klar over at motorene her er på overtid og at det kan være lurt å legge inn litt ekstra for å få bedre motor på samme båt. Det at jeg kan skru betyr ikke at det er det jeg har mest lyst til å bruke sommerferien på.

Ang. antall sitteplasser så er jo dette faktiske seter, men jeg ser jo at man sitter litt trangt med stappfull båt, og det får være greit - vanligvis er man nok færre - det er bare snakk om muligheten til å ha med 6+pers i båten, ikke at vi vanligvis er så mange. Men jeg synes båten bør klare å gå i plan med alle setene fylt.

Ellers er jeg mest interessert i egenskapene til de nevnte båtene - hva folket mener om dem - er alle gode båter som er verdt å ha? Evt tips om andre modeller også :)

Link to post

Jeg har nå googlet og lest litt mer og komnmet frem til at Askeladden 3050 er samme kategori som With - flatbunnet og lettplanende, gøy men slitsom i bølger. Den strykes altså av listen.

Jeg leser også mye bra om Skibsplast og Nordkapp, så de ser jeg på som gode kandidater.

De båtene jeg ikke klarer å finne nok info om er da:
Trønderbas 1700D (17 fot)
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=226939705


Herwa 15 speed (15fot)
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=228009307


Jeg lurer da først og fremst på hva slags skrog (V-bunn eller flat?), og deretter lurer jeg på byggekvalitet.

Link to post
2 hours ago, enslagsgjest said:

Hva med Draco 1700 ombygd til utenbordsmotor? Dukker ofte opp på finn. 

https://www.finn.no/227823441

 

Ja se der ja! Draco 1700 legges til på listen! Hvordan er denne i 17fot vs 18 fot? Jeg ser at 1800DC også er helt åpen.

Og ja, jeg har tenkt at (gammel) innenbordsmotor er utelukket, mest fordi jeg ikke har noe peiling på det... Ser for meg at innenbords gjør det vanskeligere med service og vedlikehold samt evt utskifting dersom motoren total-havarerer?

Med utenbords-motor kan man i verste fall kjøpe en ekstra motor å bruke mens man reparerer en annen...
 

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har lest, undersøkt og lett videre.

Her er to modeller til som kanskje kan være aktuelle:
Wester 18: De her finnes det mange av, her er en tilfeldig valgt:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=230238584
Innredningsmessig ser de bra ut, men jeg blir litt usikker da jeg leste en anmeldelse som sier den både hugger i sving, kaviterer i sving, hopper og slår og er veldig sensitiv for trim. Høres ikke ut som noe godt skrog! Er dette overdrevent negativt?

Jeg har også funnet en Selco 18 DC - dvs jeg tror selco skrog med Fjord vindskjerm og mer moderne innredning:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=224783135
 

Den ser jo veldig fin ut, og jeg leser at Selco er gode skrog. Men 600kg da... Nordkapp 17 veier 400kg. Det blir jo som å ha 2-3 blindpassasjerer? Eller som en Nordkapp med 200kg vann i skummet :worry:

Jeg leser at båter med V-bunn har en tendens til å vippe/vugge på V'en. Er dette både over og under planingsterskelen? Må man ligge over 20 knop for at båten skal være god? (ikke noe problem for meg, men det er ikke sikkert mine gamle foreldre er like begeistret i såfall)

Det er mulig jeg er trangsynt her eller har oversett noe, men jeg synes det virker som at Nordkapp 17 DC er ganske overlegen? (Om man klarer å finne et pent eksemplar -de fleste på finn trenger total-renovering og bygges nytt interiør)

Modellene jeg først og fremst ser på akkurat nå er Nordkapp 17, Nordkapp 16 og Skibsplast 490VS (16 fot).
Eller Draco 1700 ombygget, evt den Selco 18DC....

Link to post

Herwa 15 Speed har en solid brukerskare i Herwa-gruppen på facebook. Er faktisk mange som pusser opp disse, det er sånn som jeg forstår et av de beste skrogene til Herwa, og definitivt det mest etterspurte. Men den blir fort liten med 6 pers ombord.. 

 

 

Wester lå høyt på min liste når jeg så etter båt, og virket veldig fornuftig, med god layout, lett tilgang til dekk og den har ikke "kul båt"-tillegget som Nordkapp har.. Jeg har også lest negative tester om den, men også de mer positive. Jan Erik Larsen/Autofil testet den vel på tv for en del år siden, og anbefalte den som et billig daycruiseralternativ, da sammenlignet med Ibiza 20/21 og noe enda dyrere tror jeg..

 

Link to post

@CatosanÅja, Herwa har jeg egentlig plassert i samme kategori som With, Alicraft og Askeladden 3050 Sport - har lest meg frem til at dette er båter som slår veldig hvis vannet ikke er helt flatt? Kanskje Herwa ikke er like ille?

Når du snakker om "kul båt"-tillegg på Nordkapp snakker du da om prislappen? Eller at den også er kulere å kjøre pga at den er lett for størrelsen?

Link to post
AMelbye skrev for 4 timer siden:

eg har også funnet en Selco 18 DC - dvs jeg tror selco skrog med Fjord vindskjerm og mer moderne innredning:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=224783135
 

Den ser jo veldig fin ut, og jeg leser at Selco er gode skrog. Men 600kg da... Nordkapp 17 veier 400kg. Det blir jo som å ha 2-3 blindpassasjerer? Eller som en Nordkapp med 200kg vann i skummet :worry:

Jeg leser at båter med V-bunn har en tendens til å vippe/vugge på V'en. Er dette både over og under planingsterskelen? Må man ligge over 20 knop for at båten skal være god?

 

Selco 18 fantes også i en DC versjon, denne her ser ut til å ha en nybygd skjerm som ikke er ulik den originale.


Vektangivelser for 40+ år gamle båter kan nok tas med en klype salt.  400 høres lett ut for en nordkapp, vil tippe vektforskjellen er mye mindre i praksis.  Men så kan man jo oppleve båter som er fulle av vasstrukket skum, som gjør de tyngre enn de skal være.  

Vugging:  en flatbunnet båt vil være mer stabil når den ligger stille.  Et velkonstruert v bunns skrog skal ikke begynne å vugge før de kommer opp i temmelig heftig fart slik at skroget løfter seg godt ut av vannet.

Planingsterskel vil variere også mellom ulike v-bunns skrog alt etter hva konstruktøren har prioritert.  

En båt til du kan sjekke ut , er GH 17/Rana 510.   såvidt jeg vet samme konstruktør som Nordkapp 17 (men ikke samme skrogutforming) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
AMelbye skrev for 3 timer siden:

@CatosanÅja, Herwa har jeg egentlig plassert i samme kategori som With, Alicraft og Askeladden 3050 Sport - har lest meg frem til at dette er båter som slår veldig hvis vannet ikke er helt flatt? Kanskje Herwa ikke er like ille?

Når du snakker om "kul båt"-tillegg på Nordkapp snakker du da om prislappen? Eller at den også er kulere å kjøre pga at den er lett for størrelsen?


Du kan nok trygt plassere Herwa generelt i samme klasse som with og askeladden ja, selv om de har tydeligere chine, altså mer stabilitet. Askeladden går jo rundt hvis du lener deg på ripen 😂

 

Har Herwa 18 selv, og den slår mye.. Herwa 15 sport er uansett den mest sportslige av Herwaene, og har ren v-bunn, ikke den varianten som flater ut bakerst (som with, kmv, Herwa 18 etc har. 
 

«Kul båt»-tillegg tenkte jeg mest som et utrykk for hvor ettertraktet den er. 

Redigert av Catosan (see edit history)
Link to post


@ivarMan må jo bare prøve å få tak i en båt som er tørr i skummet, og hvis uhellet er ute får vi bare ta den jobben. Jeg har sett diskusjon før om at Nordkapp 16 og 17 begge er oppgitt til 400kg, og man skulle tro at 16 var lettere enn 17, men det kan altså være at 17foteren egentlig er noe tyngre enn oppgitt - det kan kanskje stemme.

Jeg har så langt ikke sett en Rana 510 uten hardtop? Ellers fine båter! Er det mulig å plukke av hardtopen?

Når det gjelder den Selco 18  jeg linket til så er det akkurat den nye skjermen som trekker opp inntrykket synes jeg - med mulighet til å gå inn i båten gjennom vindskjermen betyr det at de eldste også kan være med på tur. Forenkler også å legge til alene.

@Catosan skjønner, da er Herwa 15 tilbake på listen! :)

Link to post
AMelbye skrev 1 time siden:

Jeg har så langt ikke sett en Rana 510 uten hardtop? Ellers fine båter! Er det mulig å plukke av hardtopen?

 

ikke 100% sikker men mener jeg har sett bilder uten.
GH17 finnes også i en utgave med bare vindskjerm - gh 17 sun

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hvis man kan økebudsjettet noe, så hadde vi i familien mange år en skibsplast 500cl, denne er faktisk ganske romslig mtp på størrelsen, likte planløsningen veldig godt (u sofa), men noen fler enn 6-7 personer tror jeg blir vanskelig. Motormessig hadde vi faktisk den gangen en 90 hk Mariner motor som vi var veldig fornøyd med (tror det var litt i overkant mye, men funket veldig bra) båten opplevdes romslig og smart, gode oppbevaringsrom og synes den gikk fint i vannet. (16 fot er jo ikke stort, men den var morsom)

Link to post

oi! her var det mye gode nyheter!

@ivar GH17 Sun og Rana 510 er lagt til på listen

@Catosan Jeg visste ikke at man kunne ta av hardtopen på Wesling 16! Da er den også på listen! Fin seteplassering 2+2+2. Moderat vekt på 350kg. Jeg ser de ofte ligger høyt i pris i forhold til slittasje og alder - tydeligvis veldig populære båter.

@Sjørøver90 Skibsplast 500cl - egentlig vil jeg helst legge pengene i nyere motor heller enn nyere båt, men akkurat det at vindskjermen kan åpnes for passasje er et pluss mtp at gamlingene også kan bli med på tur...

Link to post
AMelbye skrev 22 minutter siden:

Jeg visste ikke at man kunne ta av hardtopen på Wesling 16! Da er den også på listen! Fin seteplassering 2+2+2. Moderat vekt på 350kg. Jeg ser de ofte ligger høyt i pris i forhold til slittasje og alder - tydeligvis veldig populære båter.

 

Wesling og GH17/510 har samme innredningsløsning.   Men vil si den ekstra foten i lengde på GH merkes godt, den virker etter min mening endel romsligere. Ellers er wesling litt mer sporty i kjøreegenskapene. 
Har selv wesling men tror jeg ville gått for GH til familiebruk pga plass og mindre markert planingsterskel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 1 måned senere...

Vi har nå vært og sett 2 båter.

Først kjørte vi noen timer for å se en Herwa 15 speed med 60hk yamaha:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=228009307
Dessverre ville den ikke i plan med 4 personer i båten (det kunne de jo faenmeg sagt når jeg spurte). Det føltes som at man gav halv gass når gassen var i bånn. Jeg vet ikke om det var noe galt med motoren, om båten var gjennomtrukket av vann eller om gasswiren var slakk, men det ble i hvertfall ikke kjøp - dessverre. Selve båten likte jeg godt (pen, hendig størrelse og enkel, fornuftig planløsning), men jeg er ikke ute etter et projekt akkurat nå, vil ha noe som virker.


I dag så vi på en Skibsplast 490VS:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=234444436
Tross en fot lenger føltes den mindre inni. Den vi så på var utstyrt med en Mercury 90hester fra 2004 og kalesjen er 5 år gammel. Slitt interiør, men bra (stor nok) motor og relativt ny kalesje trekker opp. Jeg tror dette er et godt kjøp for noen, men ikke for oss. Vi prøvde den ikke på vannet. 490VS kalles en 6-seter, men jeg ville ikke vært mer enn max 5 i den, pga trange bakseter. 1 i hver stol, 1 i hvert baksete og 1 foran - mer enn dette så sitter man oppå hverandre.

De som gjenstår da er Nordkapp 16/17, Wesling16 og GH17. Og holder nok fortsatt en finger på Nordkapp 17.

I forhold til sportslige egenskaper, hvor ligger Nordkapp sammenliknet med Wesling og GH? Nordkapp 17 er godkjent for 140hk (GH17: max 90hester) - det bør jo tilsi at den kan være temmelig sportslig?

På Weslingen skal det være mulig å plukke av hardtopen vha vingemutre, er dette også mulig på GH17?

Link to post
  • 2 uker senere...

Nok en oppdatering: jeg var i dag og så en Nordkapp 17 - den var generelt slitt både utenpå og inni, litt liten (60hk) og veldig gammel motor - jeg og selger ble ikke enige om pris. Men, interiørmessig tror jeg dette er riktig båt. Gjenstår bare å finne riktig eksemplar! (rop ut om du har en bra en til salgs!) 

 

Jeg valgte å ikke prøve båten på vannet. Pga guffent vær ville jeg først bli enige om prisen. Prøvetur blir jo bare for å verifisere at båten teknisk sett er som beskrevet.

 

Jeg leste på godkjenningsplata at max effekt er 100. Jeg går ut ifra at det er snakk om kW? Altså 134hk, som stemmer sånn ca med hva jeg har lest andre steder?

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...