Jump to content

Edit History

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

8 hours ago, Grand Banks jr said:

@AMelbye, da er det vel bare å skylle med ferskvann som gjelder. Noen av de nyere motorene er visstnok lakkert på innsiden, men jeg tviler på at det er noe bedre. Men jeg er ikke kvalifisert på området.

Man kan fortsatt oppleve problemer. Skyller man ikke får man salt-avleiringer, skyller man får man kalk-avleiringer. og selv om man er flink/heldig og ikke får avleiringer, får man korrosjon som også bygger seg opp over tid - kombnasjonen av de 3 fører til slutt til tett kjølesystem. Jeg har nylig plukket en motor fra hverandre på grunn av dette. Fin blanding av kalk, salt og korrosjon, og det var stapp fullt av det. Hovesaklig salt riktignok, men jeg har også hørt om de som er flinke til å skylle etter hver eneste tur etter hvert får tett motor pga kalk-alvleirnger.

Ikke umulig at noen runder med sitronsyre kunne spart meg for mye arbeid. Som sagt bør man helst behandle med et eller annet etter rens. Men om det finnes noe som funker vet jeg ikke. Lakk kan sikkert utsette problemet med noen måneder hvis det gjøres fra fabrikk, men jeg tviler på at det er en varig løsing.

Gullfisk: Blandingsforhold på sintronsyre - jeg har pleid å ta noen t-skjeer pr desiliter når jeg har renset skruer, bolter og småting. Dette er ingen eksakt vitenskap. Sitronsyren reagerer med diverse stoffer og blir "brukt opp". Er det mye dritt kan du fint kjøre et par runder med dette for å bli kvitt alt. Det virker saktere jo "eldre" blandingen er.

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

8 hours ago, Grand Banks jr said:

@AMelbye, da er det vel bare å skylle med ferskvann som gjelder. Noen av de nyere motorene er visstnok lakkert på innsiden, men jeg tviler på at det er noe bedre. Men jeg er ikke kvalifisert på området.

Man kan fortsatt oppleve problemer. Skyller man ikke får man salt-avleiringer, skyller man får man kalk-avleiringer. og selv om man er flink/heldig og ikke får avleiringer, får man korrosjon som også bygger seg opp over tid - kombnasjonen av de 3 fører til slutt til tett kjølesystem. Jeg har nylig plukket en motor fra hverandre på grunn av dette. Fin blanding av kalk, salt og korrosjon, og det var stapp fullt av det. Hovesaklig salt, velg og merke, men jeg har også hørt om de som er flinke til å skylle etter hver eneste tur etter hvert får tett motor pga kalkalvleirnger.

Ikke umulig at noen runder med sitronsyre kunne spart meg for mye arbeid. Som sagt bør man helst behandle med et eller annet etter rens. Men om det finnes noe som funker vet jeg ikke. Lakk kan sikkert utsette problemet med noen måneder hvis det gjøres fra fabrikk, men jeg tviler på at det er en varig løsing.

Gullfisk: Blandingsforhold på sintronsyre - jeg har pleid å ta noen t-skjeer pr desiliter når jeg har renset skruer, bolter og småting. Dette er ingen eksakt vitenskap. Sitronsyren reagerer med diverse stoffer og blir "brukt opp". Er det mye dritt kan du fint kjøre et par runder med dette for å bli kvitt alt. Det virker saktere jo "eldre" blandingen er.

Nordkapp16.5

Nordkapp16.5

7 hours ago, Grand Banks jr said:

Man kan fortsatt oppleve problemer. Skyller man ikke får man salt-avleiringer, skyller man får man kalk-avleiringer. og selv om man er flink/heldig og ikke får avleiringer, får man korrosjon som også bygger seg opp over tid - kombnasjonen av de 3 fører til slutt til tett kjølesystem. Jeg har nylig plukket en motor fra hverandre på grunn av dette. Fin blanding av kalk, salt og korrosjon, og det var stapp fullt av det. Hovesaklig salt, velg og merke, men jeg har også hørt om de som er flinke til å skylle etter hver eneste etter hvert får tett motor pga kalkalvleirnger.

• Create New...