Jump to content

Zodiac Pro 500 - lensing

Limbo79

Recommended Posts

Noen som kjenner til Zodiac Pro 500 modellen og hvordan disse fungerer i forhold til lensing? Jeg har forstått det slik at enkelte modeller er utstyrt med elektrisk lensepumpe, samt en propp akter man kan ta ut. Ved lengre perioder uten tilsyn lurer jeg på om dette er løsninger man kan stole blindt på? Lensepumpen fungerer sikkert fint, men ved lengre perioder uten tilsyn vil jeg tro at man risikerer å ankomme en båt med tappet batteri. I forhold til proppen akter, har jeg forstått det slik at denne vi tømme båten for alt regnvann over vannlinjen. Litt av dørken vil med andre ord være tildekket med vann. Siste alternativ kan man sikkert leve med, gitt at det fungerer så smertefritt som det kan høres ut som. Noen med erfaringer fra denne typen båt eller lignende riber med tilsvarende lensesystem? 

Båten oppgis å ha en lengde på 4,7 meter (15,5 fot), hvorav skroglengden oppgis til kun å være 3,8 meter (12,5 fot). Noen med tips til hva som kan være en passende henger? Av plassmessige årsaker skulle jeg gjerne benyttet en så kort henger som mulig. Ved å tømme pontongene for luft, skulle man tro at man skulle klare å få båten til å ikke overlappe hengeren altfor mye, dersom man plasserer båten så langt fremover på tilhengeren som mulig (kun under lagring, ikke under transport vel og merke). Båten veier 230kg + motor på drøye 100kg, så totalt nyttelast på ca. 350 kg.

Andre erfaringer fra denne typen båt verdsettes også.

• 9 måneder senere...

Jeg har en pro 550. Tar UT proppene når båten ligger fortøyd, da er vannlinja UNDER innerliner / dørken. Med folk ombord strømmer det vann inn. Så da må proppene i. Lensepumpa tar vann som kommer inn i hulrommet mellom skroget og selvlenser- dørken. Så jeg oppfatter odiac 550 som selvlenser. Hadde en 500 før, den var også selvlensende når den var tom for last.

Redigert av Code0 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...