Jump to content

Edit History

Gabi

Gabi

Jeg er ofte ute alene i vår Bavaria 35 sport. Sjelden det er vindstille utpå, så når jeg skal i land og er alene blir det jo selvsagt litt å håndtere. Ut med dreggen, passe på å treffe riktig punkt på land, så skynde seg ut bak, gå frem på siden og i front for så å prøve å legge tau over bolter hvis det er eller hoppe i land med kiler. Det jeg lurer veldig på med de som ikke har trustere (med fjernkontroll) og er alene tilsvarende hvordan de gjør det når sidevinden kommer fra siden. For bommer man bittelitt på første forsøk og man ikke har truster så flytter jo hele båten seg sidelengs med vinden og hele prosessen må gjentas. Jeg kan her trykke på fjernkontrolle  for å aktivere truster og juster meg inn. Likeledes når jeg har hoppet i land og det er litt kraftig sidevind er det tungt å holde 8tonn samtidig som kiler skal slås i bakken.

Veldig kjekt med truster også på trange steder og det er kraftig sidevind. Husker på Tanumstrand for 2 år siden, den er vel bygd for mindre båter og har bunntau som fortøyning.  Med lange båter og kraftig sidevind var det veldig smalt og trangt mellom båtene. På kort tid var det 2 båter som blåste sideveis og hektet motor i bunntauet. Den ene båten satte seg ordentlig fast i bauankeret til den ene båten, så 4 mann måtte tynge ned båten for å få ankeret til å slippe. Bautruster? Joda, det hadde han men pleide ikke å bruke det. Den andre båten, som ble vår nabo, var sur hele kvelden for han måtte få hjelp til å løsne tauet og han og kjærringa hans fikk litt dårlig sommerferiestemning. Jeg kjørte bau- og aktertruster ved behov og la enkelt og greit til uten problem. I trange havner med sidevind kan det ikke være lett å manøvrere uten trustere.

Gabi

Gabi

Jeg er ofte ute alene i vår Bavaria 35 sport. Sjelden det er vindstille utpå, så når jeg skal i land og er alene blir det jo selvsagt litt å håndtere. Ut med dreggen, passe på å treffe riktig punkt på land, så skynde seg ut bak, gå frem på siden og i front for så å prøve å legge tau over bolter hvis det er eller hoppe i land med kiler. Det jeg lurer veldig på med de som ikke har trustere (med fjernkontroll) og er alene tilsvarende hvordan de gjør det når sidevinden kommer fra siden. For bommer man bittelitt på første forsøk og man ikke har truster så flytter jo hele båten seg sidelengs med vinden og hele prosessen må gjentas. Jeg kan her trykke på fjernkontrolle  for å aktivere truster og juster meg inn. Likeledes når jeg har hoppet i land og det er litt kraftig sidevind er det tungt å holde 8tonn samtidig som kiler skal slås i bakken.

Veldig kjekt med truster også på trange steder og det er kraftig sidevind. Husker på Tanumstrand for 2 år siden, den er vel bygd for mindre båter og med bunntau, alt for lange båter og kraftig sidevind var det 2 båter som blåste sideveis og hektet motor i bunntau. Den ene båten satte seg ordentlig fast i bauankeret til den ene båten, så 4 mann måtte tynge ned båten for å få ankeret til å slippe. Bautruster? Joda, det hadde han men pleide ikke å bruke det. Den andre båten, som ble vår nabo, var sur hele kvelden for han måtte få hjelp til å løsne tauet og han og kjærringa hans fikk litt dårlig sommerferiestemning. Jeg kjørte bau- og aktertruster ved behov og la enkelt og greit til uten problem. 

• Create New...