Bitteliten
Oggiwara'en skrev for 9 timer siden:23 fot. Men var med andre på seilbåter opp til 42 fot. Og ingen hadde hverken truster eller problemer med å legge til eller gå fra land i ulike situasjoner.
Jeg våger å påstå at forherligelsen av å ikke bruke baugpropell er en forherligelse av egen ufeilbarlighet. Man tenker man er så forbaska flink - helt til det går feil :-) Man er kanskje ute i litt ulike situasjoner, vær og havner. Noen er ikke redd for å gå ut og inn når det blåser mye. Andre er ute når det er kun stille. Noen seiler til mange ulike steder der havnene er trange og snirklete. Andre er kun ute når det er stille og på steder de kjenner.
Jeg trengte heller ikke baugpropell på Ynglingen. Heller ikke på NordWest 420 med IPS ;-)
Jeg klarer meg stort sett helt fint uten baugpropell med de rette teknikker på vår 43 fots seilbåt med krafig rigg og stort vindfang (rullemast og doble rulleforseil og dekkshus med høy sprayhood og bimini tar litt tak :-) ). Så jeg bruker baugpropellen når jeg trenger den. Akkurat som jeg bruker kartplotteren - selvom jeg har papirkart ombord.