lr-80
Hadde sesongstart i helga, og Orca er «ny» siden i fjor. Avanserte seilfunksjoner prøves ut, og jeg har også fått en prototype av nye display på prøve. De som sier at det ikke gir mer en Navionics på Pad vet ikke hva de snakker om. Her snakker vi seilruter som er tilpasset båtens ytelse (begynner med polardiagram og modifiserer når den ser hvordan en faktisk seiler i gitt vind/vindvinkel).
Ny til venstre. I min båt i skarp mars-sol.
Ny til venstre.
Her er det visning av vindrose med masse info, og under er ytelse opp mot target boat speed beregnet fra polardiagrammet.
Fritt konfigurerbare instrumenter (swipe for å bytte mellom dine favorittvinduer). Velg kart og enkelte instrumenter som tar liten plass, via større plass opp til full skjerm som her. Det er lett å lese med fire instrumenter på hver av de to nederst her om den er montert på styreposisjon. Instrumentene er kategorisert innen vind, vanndybde/logg, navigasjon/rutevalg og «sailing performance».
Orca lærer min båt sin ytelse og foreslår en slik rute under rådende forhold (basert på værmelding). Under «details» får en et diagram nederst med grafisk visning av vind, bølger og strøm langs den delen av ruta som er innenfor aktuell zoom. Zoom går like lett som på iPad, og det er naturligvis fysiske knapper til dette om det er krøkkete med hansker eller regn.