Jonnen536 Startet 18.August.2021 Link til dette innlegget Startet 18.August.2021 Hei. Har en Hanto 24 med BMC 60 Hk som jeg skal bytte propell på. Står kun det er en Radice propell inni siden det er slipt bort målet. Hvordan finne riktig propell ? Noen som har samme ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 du må ha mest mulig data for at det ikke skal bli ren gjetting. Minimum er utveksling i giret samt maks anbefalt turtall på motor. Hva får du av fart og turtall idag og hvorfor tenker du bytte propell? Står litt nyttig om propellberegning i denne tråden: Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Jonnen536 Svart 6.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 (redigert) . Redigert 6.April.2022 av Jonnen536 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.April.2022 Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 Det første du bør gjøre, er å være 100 prosent sikker på hvor mye motoren yter på akselen. BMC motorene var oppgitt med helt forskjellig hk uavhengig av sylindervolumet. Jeg hadde en gang en slik motor som hadde sylindervolum på 1,5 Liter, og antall hk ble oppgitt helt i fra 52 og ned til 36. Jeg mistenker at antall hk på den motoren ble nedskrevet grunnet et avgiftsregime som var en gang på 70-tallet. Da var det hk-avgift på båtmotorer over 38 hk. Jeg tror det riktige antall hk på den motoren var et sted på 40 tallet, men fant egentlig aldri helt utav det. Hanto 24 som var båten den satt i, hadde en toppfart på rundt 8-9 knop. Men gikk fint i ca 7. Dette er litt etter hukommelsen, da det begynner å bli mange år siden jeg hadde den båten. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 6.April.2022 Link til dette innlegget Svart 6.April.2022 GeirFrode skrev for 2 timer siden: Jeg hadde en gang en slik motor som hadde sylindervolum på 1,5 Liter, og antall hk ble oppgitt helt i fra 52 og ned til 36. Jeg rakk ikke å redigere, så her må jeg arrestere meg selv. Motoren var på 1,8 L, ikke 1,5. Resten av info er relatert til 1,8 motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.April.2022 Link til dette innlegget Svart 7.April.2022 GeirFrode skrev for 14 timer siden: Jeg hadde en gang en slik motor som hadde sylindervolum på 1,5 Liter, og antall hk ble oppgitt helt i fra 52 og ned til 36. Jeg mistenker at antall hk på den motoren ble nedskrevet grunnet et avgiftsregime som var en gang på 70-tallet. BMC 1,5 liter er 36 hk. Og 1,8 liter er 46 hk. Ingen uklarheter der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.