Jump to content

Propell BMC 60 på Hanto 24

Jonnen536

Recommended Posts

du må ha mest mulig data for at det ikke skal bli ren gjetting.  Minimum er utveksling i giret samt maks anbefalt turtall på motor. 
Hva får du av fart og turtall idag og hvorfor tenker du bytte propell?  

Står litt nyttig om propellberegning i denne tråden:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 7 måneder senere...

Det første du bør gjøre, er å være 100 prosent sikker på hvor mye motoren yter på akselen. BMC motorene var oppgitt med helt forskjellig hk uavhengig av sylindervolumet.

Jeg hadde en gang en slik motor som hadde sylindervolum på 1,5 Liter, og antall hk ble oppgitt helt i fra 52 og ned til 36. Jeg mistenker at antall hk på den motoren ble nedskrevet grunnet et avgiftsregime som var en gang på 70-tallet. Da var det hk-avgift på båtmotorer over 38 hk. Jeg tror det riktige antall hk på den motoren var et sted på 40 tallet, men fant egentlig aldri helt utav det. Hanto 24 som var båten den satt i, hadde en toppfart på rundt 8-9 knop. Men gikk fint i ca 7. 

Dette er litt etter hukommelsen, da det begynner å bli mange år siden jeg hadde den båten.

GeirFrode skrev for 2 timer siden:

Jeg hadde en gang en slik motor som hadde sylindervolum på 1,5 Liter, og antall hk ble oppgitt helt i fra 52 og ned til 36.

Jeg rakk ikke å redigere, så her må jeg arrestere meg selv.:headbang:

Motoren var på 1,8 L, ikke 1,5. Resten av info er relatert til 1,8 motoren.

GeirFrode skrev for 14 timer siden:

Jeg hadde en gang en slik motor som hadde sylindervolum på 1,5 Liter, og antall hk ble oppgitt helt i fra 52 og ned til 36. Jeg mistenker at antall hk på den motoren ble nedskrevet grunnet et avgiftsregime som var en gang på 70-tallet.

BMC 1,5 liter er 36 hk. Og 1,8 liter er 46 hk. Ingen uklarheter der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...