Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

På vår deplasementbåt (seilbåt), vil jeg si det er det området der man får best balanse mellom forbruk og fart. For vår del er det omtrent 2000 rpm (max er ca 3300).

Da ligger forbruket på 2,5 l/t og farten er 6,5 knop.

Gir man mer på, stiger forbruket mye raskere enn farten. Skal vi gå veldig langt, legger jeg meg heller på 1700 rpm. Da er forbruket under 2 l/t, men farten nesten en knop mindre.

Jeg kan selvsagt gi "full pinne", men det skjærer i både hjertet og lommeboka. Selv om jeg sikkert får 8-9 knop eller deromkring.

S/Y Emma

S/Y Emma

På vår deplasementbåt (seilbåt), vil jeg si det er det området der man får best balanse mellom forbruk og fart. For vår del er det omtrent 2000 rpm (max er ca 3300).

Gir man mer på, stiger forbruket mye raskere enn farten. Skal vi gå veldig langt, legger jeg meg heller på 1700 rpm. Da er forbruket under 2 l/t, men farten nesten en knop mindre.

Jeg kan selvsagt gi "full pinne", men det skjærer i både hjertet og lommeboka. Selv om jeg sikkert får 8 knop eller deromkring.

S/Y Emma

S/Y Emma

• Create New...