Jump to content

Edit History

Sequoia

Sequoia

Hulda skrev On 19.8.2021 at 7.20:

Det eneste opplegget der du kan klippe landjord, er ved installasjon av skilletrafo.

Og NB! Hulda er ikke elektriker. Det er flere her inne som har høyere profesjonell status enn hobbyelektriker.

Vis hele sitatet  

Jeg syns Hulda har enormt mye bra å komme med, det være seg både jern og elektro, og jeg er full av beundring på kunnskapsbiblioteket i toppetasjen der. :clap: Ville bare gjøre en liten presisering at landjord ikke klippes, men siden den tilkobles en skilletransformator oppnår man fullstendig isolasjon mellom det elektriske anlegget i båten og på land, og sånn sett kan man på folkemunne si at "jord er klippet". Det flyter altså ikke elektroner mellom land og båt, men en viktig forskjell på å klippe jordlederen og føre den ombord via en skilletransformator er at man ved sistnevnte løsning får samme referansepunkt til jord i båt som i land. Og det er svært viktig med hensyn på berøringsspenning og personsikkerhet.

Sequoia

Sequoia

Hulda skrev On 19.8.2021 at 7.20:

Det eneste opplegget der du kan klippe landjord, er ved installasjon av skilletrafo.

Og NB! Hulda er ikke elektriker. Det er flere her inne som har høyere profesjonell status enn hobbyelektriker.

Vis hele sitatet  

Jeg syns Hulda har enormt mye bra å komme med, det være seg både jern og elektro, og jeg er full av beundring på kunnskapsbiblioteket i toppetasjen der. :clap: Ville bare gjøre en liten presisering at landjord ikke klippes, men siden den tilkobles en transformator oppnår man fullstendig isolasjon mellom det elektriske anlegget i båten og på land, og sånn sett kan man på folkemunne si at "jord er klippet". Det flyter altså ikke elektroner mellom land og båt, men en viktig forskjell på å klippe jordlederen og føre den ombord via en skilletransformator er at man ved sistnevnte løsning får samme referansepunkt til jord i båt som i land. Og det er svært viktig med hensyn på berøringsspenning og personsikkerhet.

• Create New...