Jump to content

Forskjellige typer Bravo3 propeller


Swingswong

Recommended Posts

Jeg har en 30 foter på 3600kg med Mercruiser QSD350 og Bravo3 med 24P. 
Båten drar raskt opp i 3800rpm som er maks. 

Jeg lurer på om det vil være fornuftig å øke stigningen for å øke toppfart og senke forbruket. 
Det er flere leverandører med 3-3, 4-3 og 4-4 blader. 
Har noen formening om hva som er best/mest for pengene?

Er det mulig å teste propeller før kjøp?
 

Link to post

Hvis du har en såpass ny motor så går jeg ut fra at du har Bravo 3 XR og kanskje med XR propeller (blankpolerte?), 4+3 blad. Eller iallefall 4+3 blad uansett.

Mercury har også egne 4+3 blad dieselpropeller som tilfeldigvis finnes i 25P (se link).

3+3 blad er gamle greier som du ikke trenger å tenke på.

4+4 Signature fra Hill Marine høres noe tungdrevet ut, så er kanskje mest for spesielle applikasjoner. Men hva vet vel jeg :-)

Solas har jo også 4+3 Bravo 3 propeller.

 

https://www.mercurymarine.com/no/no/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/

 

Her en tråd omkring emnet, men litt motsatt vei

 

 

steve.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har 3+3 på min, som jeg tenker mye på ?. Ser at ved de nye 4+3 skal man gå en pitch ned.
De kommer i 23 og 25. Velger jeg 23 blir det samme som jeg har og velger jeg 25 blir det 2 opp og kanskje for tungt ?
 

I min søken etter propeller fant jeg ut at jeg kanskje har montert de feil. Eller om de var montert feil. 
Det kan vist nok skape kavitasjon og vibrasjon. Jeg får sjekke det neste gang jeg er under båten med maske. 

Link to post

Da tenker du vel på timingen? 

Med 4+3 blads er vel ikke det spørsmålet så aktuelt lengre.

 

Solas har 4+3 blad 24P og 25P, da må man nesten høre med forhandler ang. sammenligning med de gamle propellene

https://www.telmo.no/bravo-3-xr-stalpropell-sett?variant=17430

 

Mercury standard 4+3 blad kommer i 24P (finnes også i høyglanspolert utgave)

Som f.eks. her https://sf-maritim.no/produkt/mercury-bravo-iii-24/

 

De høyglanspolerte XR-propellene finnes i både 24P og 25P

https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29316/bravo-three-xr-pro-finished-16-x-24-mercury-front-4-bl-lh-propeller-48-842941l80

 

Ellers finnes det 3+3 blad cuppet, de har en L stanset inn etter delenummeret.

24P L tilvarer da ca 25P. Ligger av og til slike på finn, men da bør helst prisen være rimelig.

 

Ellers en del info i denne tråden (ikke samme tråd som den jeg linket til lengre opp) 

 

 

 

timing.jpeg.f355eb36658d43559c151a028196625e.jpeg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

De gamle får du nok lett solgt. Så jeg ville ha gått for 4+3 blad hvis man først skal skifte. 

Bedre marsjfart/effektivitet er vel noe av fordelen. 

 

Men max. effekt er ved 3800 rpm og max. tillatt turtall er 3900 rpm. Så hvis du ikke klarer over 3800 rpm idag så har du kanskje relativt lite å gå på i forhold til å installere en større stigning.

Kanskje 23P Bravo 3 Diesel propeller er det beste valget.

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei. Jeg byttet fra 26 originale matte mercruiser 3+3, til blanke Solas 4+3, og fikk en mye bedre opplevelse. Bedre respons/akselerasjon og minst tre ekstra knop på toppfart. Ca 39 rett etter sjøsetting. Har en 25foter på 3,5 tonn, QSD 320.  

Link to post

Om propellene er matt eller blank har ikke noe å si på farten.

Men blankt er jo finere, og holder seg kanskje lengre :smiley: Lettere å pusse.

Mercury tar noen tusenlapper ekstra for de blanke.

 

Bra at du fikk bedre futt med Solas, da er de antagelig ikke noe dårligere enn original 4+3 iallefall.

Så altså et godt alternativ.

 

Hadde vært interessant å sett en direkte sammenligning mellom Solas og Mercury Diesel propellene på en slik 30-40 knops dieselcruiser. Og mellom 4+3 Mercury standard og diesel-propeller.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja, propellene blir jo ikke akkurat hverken utslitt eller korrodert av noen timers testing og evt.et par dager i sjøen hvis man ikke blir fornøyd.

De burde iallefall selges med bytterett hvis båteier eller ekspertise ikke er bombesikker på valget.

 

Jeg kjøpte et sett 4+3 blad 20P fra USA i 2010, den gang dollarkurs og priser var nesten komisk lave. Betalte 6-7 tusen inkl. frakt og mva såvidt jeg husker. Solgte de gamle 3+3 for nesten det samme på finn.

Året etter kom frontpropellen (4 blad) i revidert (forbedret) utgave (stemplet med en C i huben, men samme delenummer som før).

 

Noen år senere kom 4+3 dieselutgaven, ser ut som diameteren er bittelitt større enn for standardutgaven. 

XR-propellene har også litt større diameter, og for disse er stigninger med oddetall i utgangspunktet samme støp som de med partall. Men oddetall-utgavene er cuppet, dvs. endret litt fasong på bladene for bedre grep osv..

Kanskje dieselpropellene rett og slett bare er XR i matt utgave? :smiley: De har nemlig eksakt samme diameter ser jeg (diameteren endrer seg litt med stigning opp/ned).

Dieselpropellene levers kun i oddetall, altså cuppet for bedre grep osv. hvis de er lik XR propellene i utformingen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev On 20.8.2021 at 0.34:

De gamle får du nok lett solgt. Så jeg ville ha gått for 4+3 blad hvis man først skal skifte. 

Bedre marsjfart/effektivitet er vel noe av fordelen. 

 

Men max. effekt er ved 3800 rpm og max. tillatt turtall er 3900 rpm. Så hvis du ikke klarer over 3800 rpm idag så har du kanskje relativt lite å gå på i forhold til å installere en større stigning.

Kanskje 23P Bravo 3 Diesel propeller er det beste valget.

 

 

Jeg er ganske siler på at maks turtall er 3800rpm. Når jeg kommer opp i 3800rpm går turtallet litt over så ned til 3800, så litt over og sånn fortsetter det. Det ser ut som at den er begrenset til 3800rpm. 

Link to post

Ja du kan jo telle runder, men det er jo absolutt enklest å gjøre med drevet av da. Og drevet i gir naturligvis.

Hvis du dreier propellen f.eks. 10 runder og inngående aksling i drevet da går f.eks. eksakt 20 runder, så har du 2,00:1 utveksling.

Ellers må man fram med kalkulatoren. 

Inngående aksling ca. 18 runder = 1,81:1 og 16,5 runder = 1,65:1 utveksling.

Antagelig lettest om man tar av bakre propell først.

 

Men hvis man klarer å rotere motoren eksakt 1 omdreining og samtidig lese av propellens dreining så blir det jo forsåvidt samme, bare litt mere tungvint og unøyaktig. 

1 omdreining på motor og 0,5 omdreining på propell = 2,0:1.

1 omdreining på motor og 0,55 omdreining på propell = 1,81:1

1 omdreining på motor og 0,6 omdreining på propell = 1,65:1

 

Det vanligste er 1,81:1 men 1,65:1 og 2,00:1 forekommer også. Samt 1,50:1 og 2,20:1

Vet du noe om årgang, og om det er et vanlig eller et X-drev?

Hvis det var solgt nytt sammen med motoren så vil det jo være et XR-drev, da burde det stå en eller annen merking på drevet. Ellers skal det vel stå innstanset en bokstav på inngående aksling et sted, mener jeg å ha lest.

På mitt Bravo 3X fra 2003 står utvekslingen flere steder, men det har jo knapt nok vært i bruk. Og aldri malt med noe heller.

 

dekal.jpg.98b4b01e30cbc3a8bad9fc2155d4be52.jpg

 

P1010259.JPG.03431dcbf315a371cc2da12a451acb02.JPG

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Her et Bravo 3XR, de kom omkring 2005. Men alle Bravo 3 hadde vel samme design fra ca det året, utenom kjøleribber på toppen.

 

b3xr.jpg.fa039cffe5847ed987670990dd6f46af.jpg

 

Her et eldre Bravo 3X-drev, eller standard Bravo 3 om man vil, siden det mangler litt dekaler.

 

bravo3x.jpeg.7a33ee68f06de332ea2b0bff2593f1a9.jpeg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 8 måneder senere...

Løfter denne igjen. 
Testet i fjor et sett 26p trebladers. Det ble for tungt.  
På Mercury sine sider finnes det forskjellige propeller til Bravo III. 
Diesel og Elite. Hva er egentlig forskjellen på selve propellene?

42483B73-8EA6-4A0B-AE24-FAD5C4C6FF7E.jpeg

ACF7C6DD-F8F4-414D-B284-3D1DC97053B2.jpeg

Link to post

Mercury har nylig fjernet sin egen infovideo om Bravo 3 dieselpropellene på youtube. Pussig.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...