Swingswong Startet 18.August.2021 Link til dette innlegget Startet 18.August.2021 Jeg har en 30 foter på 3600kg med Mercruiser QSD350 og Bravo3 med 24P. Båten drar raskt opp i 3800rpm som er maks. Jeg lurer på om det vil være fornuftig å øke stigningen for å øke toppfart og senke forbruket. Det er flere leverandører med 3-3, 4-3 og 4-4 blader. Har noen formening om hva som er best/mest for pengene? Er det mulig å teste propeller før kjøp? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 Mange som selger brukt, lar folk prøve de først Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 18.August.2021 Link til dette innlegget Svart 18.August.2021 (redigert) Hvis du har en såpass ny motor så går jeg ut fra at du har Bravo 3 XR og kanskje med XR propeller (blankpolerte?), 4+3 blad. Eller iallefall 4+3 blad uansett. Mercury har også egne 4+3 blad dieselpropeller som tilfeldigvis finnes i 25P (se link). 3+3 blad er gamle greier som du ikke trenger å tenke på. 4+4 Signature fra Hill Marine høres noe tungdrevet ut, så er kanskje mest for spesielle applikasjoner. Men hva vet vel jeg :-) Solas har jo også 4+3 Bravo 3 propeller. https://www.mercurymarine.com/no/no/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/ Her en tråd omkring emnet, men litt motsatt vei Redigert 18.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 19.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Jeg har 3+3 på min, som jeg tenker mye på ?. Ser at ved de nye 4+3 skal man gå en pitch ned. De kommer i 23 og 25. Velger jeg 23 blir det samme som jeg har og velger jeg 25 blir det 2 opp og kanskje for tungt ? I min søken etter propeller fant jeg ut at jeg kanskje har montert de feil. Eller om de var montert feil. Det kan vist nok skape kavitasjon og vibrasjon. Jeg får sjekke det neste gang jeg er under båten med maske. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Og nå har jeg vært under og sett at de var montert så feil som de kunne bli montert ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Da tenker du vel på timingen? Med 4+3 blads er vel ikke det spørsmålet så aktuelt lengre. Solas har 4+3 blad 24P og 25P, da må man nesten høre med forhandler ang. sammenligning med de gamle propellene https://www.telmo.no/bravo-3-xr-stalpropell-sett?variant=17430 Mercury standard 4+3 blad kommer i 24P (finnes også i høyglanspolert utgave) Som f.eks. her https://sf-maritim.no/produkt/mercury-bravo-iii-24/ De høyglanspolerte XR-propellene finnes i både 24P og 25P https://www.boatpropellerwarehouse.com/product/29316/bravo-three-xr-pro-finished-16-x-24-mercury-front-4-bl-lh-propeller-48-842941l80 Ellers finnes det 3+3 blad cuppet, de har en L stanset inn etter delenummeret. 24P L tilvarer da ca 25P. Ligger av og til slike på finn, men da bør helst prisen være rimelig. Ellers en del info i denne tråden (ikke samme tråd som den jeg linket til lengre opp) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 19.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 Ja, tenker på timingen. Begge bladene er på topp under platen. Hvordan tror du toppfarten og økonomi blir med 26P? Det ligger et 3-3 sett på Finn til 5500kr. I dag har jeg 24P. Maksfart 34-35 ved 3800rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.August.2021 Link til dette innlegget Svart 19.August.2021 De gamle får du nok lett solgt. Så jeg ville ha gått for 4+3 blad hvis man først skal skifte. Bedre marsjfart/effektivitet er vel noe av fordelen. Men max. effekt er ved 3800 rpm og max. tillatt turtall er 3900 rpm. Så hvis du ikke klarer over 3800 rpm idag så har du kanskje relativt lite å gå på i forhold til å installere en større stigning. Kanskje 23P Bravo 3 Diesel propeller er det beste valget. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Heatseeker Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Hei. Jeg byttet fra 26 originale matte mercruiser 3+3, til blanke Solas 4+3, og fikk en mye bedre opplevelse. Bedre respons/akselerasjon og minst tre ekstra knop på toppfart. Ca 39 rett etter sjøsetting. Har en 25foter på 3,5 tonn, QSD 320. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Om propellene er matt eller blank har ikke noe å si på farten. Men blankt er jo finere, og holder seg kanskje lengre Lettere å pusse. Mercury tar noen tusenlapper ekstra for de blanke. Bra at du fikk bedre futt med Solas, da er de antagelig ikke noe dårligere enn original 4+3 iallefall. Så altså et godt alternativ. Hadde vært interessant å sett en direkte sammenligning mellom Solas og Mercury Diesel propellene på en slik 30-40 knops dieselcruiser. Og mellom 4+3 Mercury standard og diesel-propeller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Helt klart. Det er alt for få tester av propeller. Egentlig er det litt rart at de som selger propeller ikke har forskjellige sett til test. Det er jo mange propeller som selges på Finn etter feilkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Ja, propellene blir jo ikke akkurat hverken utslitt eller korrodert av noen timers testing og evt.et par dager i sjøen hvis man ikke blir fornøyd. De burde iallefall selges med bytterett hvis båteier eller ekspertise ikke er bombesikker på valget. Jeg kjøpte et sett 4+3 blad 20P fra USA i 2010, den gang dollarkurs og priser var nesten komisk lave. Betalte 6-7 tusen inkl. frakt og mva såvidt jeg husker. Solgte de gamle 3+3 for nesten det samme på finn. Året etter kom frontpropellen (4 blad) i revidert (forbedret) utgave (stemplet med en C i huben, men samme delenummer som før). Noen år senere kom 4+3 dieselutgaven, ser ut som diameteren er bittelitt større enn for standardutgaven. XR-propellene har også litt større diameter, og for disse er stigninger med oddetall i utgangspunktet samme støp som de med partall. Men oddetall-utgavene er cuppet, dvs. endret litt fasong på bladene for bedre grep osv.. Kanskje dieselpropellene rett og slett bare er XR i matt utgave? De har nemlig eksakt samme diameter ser jeg (diameteren endrer seg litt med stigning opp/ned). Dieselpropellene levers kun i oddetall, altså cuppet for bedre grep osv. hvis de er lik XR propellene i utformingen. Redigert 20.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Teerex skrev On 20.8.2021 at 0.34: De gamle får du nok lett solgt. Så jeg ville ha gått for 4+3 blad hvis man først skal skifte. Bedre marsjfart/effektivitet er vel noe av fordelen. Men max. effekt er ved 3800 rpm og max. tillatt turtall er 3900 rpm. Så hvis du ikke klarer over 3800 rpm idag så har du kanskje relativt lite å gå på i forhold til å installere en større stigning. Kanskje 23P Bravo 3 Diesel propeller er det beste valget. Jeg er ganske siler på at maks turtall er 3800rpm. Når jeg kommer opp i 3800rpm går turtallet litt over så ned til 3800, så litt over og sånn fortsetter det. Det ser ut som at den er begrenset til 3800rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Jeg er usikker på utvekslingen på mitt drev. Er det noen enkel måte å finne ut hva jeg har? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Ja du kan jo telle runder, men det er jo absolutt enklest å gjøre med drevet av da. Og drevet i gir naturligvis. Hvis du dreier propellen f.eks. 10 runder og inngående aksling i drevet da går f.eks. eksakt 20 runder, så har du 2,00:1 utveksling. Ellers må man fram med kalkulatoren. Inngående aksling ca. 18 runder = 1,81:1 og 16,5 runder = 1,65:1 utveksling. Antagelig lettest om man tar av bakre propell først. Men hvis man klarer å rotere motoren eksakt 1 omdreining og samtidig lese av propellens dreining så blir det jo forsåvidt samme, bare litt mere tungvint og unøyaktig. 1 omdreining på motor og 0,5 omdreining på propell = 2,0:1. 1 omdreining på motor og 0,55 omdreining på propell = 1,81:1 1 omdreining på motor og 0,6 omdreining på propell = 1,65:1 Det vanligste er 1,81:1 men 1,65:1 og 2,00:1 forekommer også. Samt 1,50:1 og 2,20:1 Vet du noe om årgang, og om det er et vanlig eller et X-drev? Hvis det var solgt nytt sammen med motoren så vil det jo være et XR-drev, da burde det stå en eller annen merking på drevet. Ellers skal det vel stå innstanset en bokstav på inngående aksling et sted, mener jeg å ha lest. På mitt Bravo 3X fra 2003 står utvekslingen flere steder, men det har jo knapt nok vært i bruk. Og aldri malt med noe heller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 23.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 Alt er malt sort som natten så det blir vanskelig finne noen merker. Tipper det er X eller XR Det jeg vet er at ved 3800rpm får jeg 33-35 knop med 2 stk 3 blads propeller med 24P Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.August.2021 Link til dette innlegget Svart 23.August.2021 (redigert) Her et Bravo 3XR, de kom omkring 2005. Men alle Bravo 3 hadde vel samme design fra ca det året, utenom kjøleribber på toppen. Her et eldre Bravo 3X-drev, eller standard Bravo 3 om man vil, siden det mangler litt dekaler. Redigert 23.August.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 24.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2021 Det jeg har ser identisk ut med det øverste. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Løfter denne igjen. Testet i fjor et sett 26p trebladers. Det ble for tungt. På Mercury sine sider finnes det forskjellige propeller til Bravo III. Diesel og Elite. Hva er egentlig forskjellen på selve propellene? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 10.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Mercury har nylig fjernet sin egen infovideo om Bravo 3 dieselpropellene på youtube. Pussig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 10.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2022 Jeg sendte en forespørsel til Brunswik, men de hadde ikke tid til å svare på hva forskjellen er og henviste til forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.