
Teerex
Ja, propellene blir jo ikke akkurat hverken utslitt eller korrodert av noen timers testing og evt.et par dager i sjøen hvis man ikke blir fornøyd.
De burde iallefall selges med bytterett hvis båteier eller ekspertise ikke er bombesikker på valget.
Jeg kjøpte et sett 4+3 blad 20P fra USA i 2010, den gang dollarkurs og priser var nesten komisk lave. Betalte 6-7 tusen inkl. frakt og mva såvidt jeg husker. Solgte de gamle 3+3 for nesten det samme på finn.
Året etter kom frontpropellen (4 blad) i revidert (forbedret) utgave (stemplet med en C i huben, men samme delenummer som før).
Noen år senere kom 4+3 dieselutgaven, ser ut som diameteren er bittelitt større enn for standardutgaven.
XR-propellene har også litt større diameter, og for disse er stigninger med oddetall i utgangspunktet samme støp som de med partall. Men oddetall-utgavene er cuppet, dvs. endret litt fasong på bladene for bedre grep osv..
Kanskje dieselpropellene rett og slett bare er XR i matt utgave? De har nemlig eksakt samme diameter ser jeg (diameteren endrer seg litt med stigning opp/ned).
Dieselpropellene levers kun i oddetall, altså cuppet for bedre grep osv. hvis de er lik XR propellene i utformingen.