Jump to content

Edit History

19 fot

19 fot

Magnify skrev for 5 timer siden:

2. - Som sees på bildet under; det har stått gamle aluminiums"finner" (jeg vet ikke hva dette heter) på sidene, sikkert for å hjelpe den opp i plan. Disse har vært innstøpte i glassfiber og skal lage helt nye. De gamle ser ut til å være 3-4mm tykke. Tenkte å ha de utenpå, aluminiumen eksponert og ikke støpt inn hvis jeg skal lage nye. 

Disse finnene likte jeg ikke så godt. De kan lett bli skadet når du dunker inn mot ei brygge, feks når du ligger inntil med siden og det kommer bølger. Der kan nok innstøping hjelpe litt på bøyestivheten.

Men enda verre synes jeg det blir hvis båten ligger ved siden av andre båter, feks når man er i byen og de ligger i tett klynge med baugen fortøyd til land og smådunker mot hverandre med sidene. Da har  Å dundre et skarpt metallhjørne inn i siden under vannlinjen på en annen båt er sjelden noen god ide. Hvis det  da går hull kan det lett skje store skader. Gamle krigsskip fra tiden med seil og roing hadde jo ofte noe slikt i baugen, men det var jo for å senke motstanderne ved å lage hull under vannlinja.

Og hvis du får på større motor så vil jo den kunne hjelpe deg opp i plan så du slipper å ha slikt for å hjelpe deg opp i plan.

19 fot

19 fot

Magnify skrev for 5 timer siden:

2. - Som sees på bildet under; det har stått gamle aluminiums"finner" (jeg vet ikke hva dette heter) på sidene, sikkert for å hjelpe den opp i plan. Disse har vært innstøpte i glassfiber og skal lage helt nye. De gamle ser ut til å være 3-4mm tykke. Tenkte å ha de utenpå, aluminiumen eksponert og ikke støpt inn hvis jeg skal lage nye. 

Disse finnene likte jeg ikke så godt. De kan lett bli skadet når du dunker inn mot ei brygge, fekks når du ligger inntil med siden og det kommer bølger.

• Create New...