19 fot
Magnify skrev for 9 timer siden:Disse tingene hadde ikke tenkt på..
Tidligere eier av båten i forrige versjon har sagt at han ikke har lagt merke til at den har dunket inntil ting, da fenderlista egentlig stikker like langt ut som finnen pga skrogets innsnevring ved vannlinja. Men den er kun kjørt på Mjøsa, og i veldig mye bølger kan det kanskje være et problem ja.
Tror du skroget blir merkbart dårligere stabilt hvis de ikke er der?
Hva som stikker lengst ut av finnene eller fenderlista når båten ligger på blikkstille vann er vanskelig å vurdere fra bildene.
Men om det kommer bølger feks fra passerende båter så vil båten gynge mye o da stikker lett finnene lenger ut enn fenderlista. Da vil riktignok skaden på nabobåten komme høyere oppe, mindre kritisk for senking, men mye mer synlig. Fort gjort å bli upopulær tror jeg. Særlig når man leser tråder om hvordan enkelte ikke kan ha båter utapå pga at fendere kan lage merker osv. Et litt avrundet hjørne på en båt er nok mye mindre brutalt enn en slik finne om det dunker i en båt. Det er en grunn til at man bruker forskjellige sider av øksa om man ønsker å dele en vedkubbe eller om man skal banke ned en treplugg i bakken.
Mjøsa har jeg ikke vært på med båt, men har opplevd båter som ligger og gynger og slår skikkelig på Randsfjorden. Både pga vindbølger og pga båt som tydeligvis må ha passert uten at noen av oss registrerte det før mange båter lå og slo brutalt mot hverandre og gynget ekstremt ved ei brygge. Tipper det finnes noen cabincruisere og andre bølgemaskiner på Mjøsa også.
Selger vil naturligvis ikke si noe negativt om det han skal selge, så at han ikke har hatt noen problemer (som han vil fortelle om) er ikke noe rart.
Angående stabilitet så ville du hatt fasiten hvis du testet dette før og etter demontering av finnene, men det er vel litt seint nå.
Om du står i båten og gynger fort høyre venstre mange gnager så vil nok slike bevegelser bli mindre med finner og båten kan da oppleves mer stabil, men akkurat sånt er ikke så relevant synes jeg.
Men hvis flere lener seg over ripa for å feks hjelpe en person opp av vannet så vil ikke finnene gi noe mer stabilitet. Og angående personer i vannet, hva om noen svømmer like ved båtskroget, kanskje i mørket, og ikke oppdager i tide at det stikker ut slike skarpe finner der nede under vann? Jeg har selv opplevd at folk svømmer tett opptil båten min i mørke (noen som lyste etter krabbe mens jeg overnattet fortøyd til en bitteliten holme).
Og kjører du fort med cabincruiserbølger fra siden så vil nok bølgene bestemme mer med finner enn uten, og det er jo ikke så gunstig.
Og kjører du fort imot bølger så vil det slå endel, og med større falte vil det slå enda mer, og vil disse finnene tåle denne belastningen?
Og hvis du skal ha båten opp på båthenger og siderullene er langt ute på iden (om de ofte er) så kan det blir stor belastning på finnene. Og vekten øker jo også.
Jeg vil anta at de som har konstruert båten har mer peiling på hvordan et skrog bør være enn en eller annen tilfeldig person med tilgang på glassfiber. Og ettersom jeg har forstått så har to tidligere eiere valgt å selge båten med finnene (men mange andre båter selges jo også flere ganger, så det kan jo være andre årsaker enn finnene).
Konklusjonen tenker jeg blir at jeg hadde droppet å lage finer på båten om den var min, særig fordi hovedargumentet for finner sannsynligvis forsvinner siden du skulle ha på større motor.