tobixen Startet 20.August.2021 Link til dette innlegget Startet 20.August.2021 (redigert) https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/klesoppbevaring/vakuumpose-2-pakning-2000045280 Dette er noe som jeg ble introdusert for gjennom fruen - det går an å få kjøpt spesialposer for vakuumpakking av klær, hvor man benytter en støvsuger for å suge lufta ut av klærne. Sikkert noe mange her allerede har kjennskap til, men for meg er det helt nytt, aldri sett dette produktet før. Posene er forseglet med zip-lås og således gjenbrukbar. De som selges på Clas skal visstnok ikke være av særlig god kvalitet. Biltema-posene duger - men det finnes sikkert andre leverandører også. Jeg skal ut på tur og har akkurat testet. Hele klesskapet hjemme er tømt, to poser går på loftet og en liten pose blir med på tur - pluss noen tomme poser for bruk ombord. Jeg tenker at dette er høyst relevant for båtfolket, fordi ... I en båt har man ofte lite plass, og formålet med disse posene er jo nettopp å spare plass. I en båt har man ofte et fuktig klima, og lekkasjer er en gjenganger (og det kan av og til ta lang tid før man finner ut at man har en lekkasje). Under slike omstendigheter kan klær som ligger løst fort bli våte og mugne - det unngår man med vakuumposene. Ditto med "båtlukt". Ofte har man en ubestemmelig lukt i båten, en kombinasjon av diesel, septik, råte, kjemikalier og diverse - dette fester seg lett til klær (jeg har opplevd at jeg ikke merker noe som helst mens jeg er på tur - men når jeg kommer hjem med klær e.l. som har ligget lenge på båten, så stinker det "båt" av dem. det kan jo skyldes at jeg normalt har god ventilasjon mens jeg er ombord - men når jeg av og til stenger og låser og lar båten stå ubenyttet i lengre tid, så sperres alt av lukter inne på båten). Jeg prøver å forebygge de to siste ved å lagre ting i plastbokser, men disse passer ofte dårlig inn i de lagringsplassene man har tilgjengelig på båten. Man kan jo om så fylle posen med klær mens den ligger der den skal være - da vil den garantert få plass på riktig sted. Posene er gjenbrukbare, så lenge man bare har en støvsuger (med relativt høy effekt) tilgjengelig. Der bryter det nok litt sammen for mange med mindre båter - men de av oss som har store båter har ofte en støvsuger ombord. Ofte har man varme reserveklær liggende ombord som nesten aldri blir brukt - slikt er fint å ha i en forseglet vakuumpakket pose. For konseptet "grab-bag" kan det være smart å ha en minst mulig bag, den bør også inneholde litt tekstiler - f.eks. varme votter/hansker, lue og ullundertøy, evt et lett teppe. Dette kan med fordel vakuumpakkes. Redigert 20.August.2021 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Vi hadde slike poser for mange år siden, de lakk. Skal prøve en gang til. For idéen er glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Det er visst store kvalitetsforskjeller på posene. (det ble jeg i allefall fortalt av min frue) Redigert 20.August.2021 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Kjøpte noen slike, tror det var hos BT for noen år siden, men de holdt ikke tett mer enn et par dager. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tilplan Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Hvis ting skal pakkes ned over tid er det jo mulig å bruke vakuumpakker som sveiser posene. Upraktisk hvis en skal ha tilgang til innholdet av og til. Uansett, så er vakuumpakking genialt. Selv bruker jeg det helst for å lagre ost et år eller to ut over holdbarhetsdatoen. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Men bruk av slike poser betinger tilgang på støvsuger med tilstrekkelig effekt når de skal brukes neste gang. Ikke sikkert man har det tilgjengelig ute i skjæra. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Det har Hulda, megapowerstøvsuger. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Kan det fungere med en enkel håndpumpe? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 tilplan skrev 6 minutter siden: Kan det fungere med en enkel håndpumpe? Lufta skal ut, ikke inn. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Lazyjack skrev 49 minutter siden: Lufta skal ut, ikke inn. what goes up must come down :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 BT har egen pumpe til de posene. Fungerer ok. Vi har pakket ned sengetøy i båten i slike poser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tobixen Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) Fruen mente at man kan oppnå mye bare med å presse ut luft manuelt eller rulle sammen posen. Man oppnår ikke samme komprimeringseffekt uten god støvsuger/pumpe, men dersom posene er lufttette, så er de fortsatt fine for å oppbevare ting som kanskje ikke tåler et marint miljø ... i et marint miljø. Redigert 20.August.2021 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 20.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 (redigert) 1 hour ago, tilplan said: Hvis ting skal pakkes ned over tid er det jo mulig å bruke vakuumpakker som sveiser posene. Jeg kjøpte for en stund siden en billigst mulig vakuumpakker av den typen som sveiser posene. Med den ble det også av og til lekkasjer, det var mye styr for å vakuumpakke, og den er jo selvfølgelig dimensjonert for å vakuumpakke små porsjoner med mat, ikke for å vakuumpakke klær. Kanskje det er mindre styr og mindre problemer med en dyrere vakuumpakker, samt at en dyrere/bedre vakuumpakker kan pakke større ting. At posene ikke er gjenbrukbare er jo et minus, men ... plast er strengt tatt ganske billig (uten at jeg helt har sjekket hvor mye man må betale for vakuumpakkeposer av riktig fabrikat). Redigert 20.August.2021 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 BT har vakuum-"poser" på rull. Jeg kan da bestemme lengden på hver pose ved å manuelt sveise enden og kutte den der jeg vil. Helt genialt ved feks vakuumpakking av hel sløyet fisk uten hode. Brukes til en dyrere vakuumpakker av kjent fabrikat. Posene går ofte til andre merker. Poser på rull er i begrenset bredde, så det går ikke an å få en dyne inni feks. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
19 fot Svart 20.August.2021 Link til dette innlegget Svart 20.August.2021 Grand Banks jr skrev 16 minutter siden: Poser på rull er i begrenset bredde, så det går ikke an å få en dyne inni feks. I båtene mine så bruker jeg heller sovepose. Den stappes nedi posen sin og så har en en diameter på ca 20 cm og en lengde på ca 30 cm og tar ikke så mye plass. Noen soveposer har også kompresjonstrekk så de blir enda mindre. I største båten er det puter / madrass som det er fint å sove på, også bruker jeg pute som ellers ligger helt fremme i baugen der det er god plass når ikke beina mine ligger der om natta. I minste båten min (15 fot) er det litt mindre plass, og når jeg har vært på tur i den i over ei uke sammenhengende gjelder det at ting ikke tar for mye plass. Bruker sovepose der også. "Madrassen" er de 7 sitteputene på rekke og rad (4 på rad, med dobbel overalt unntatt nederst ved beina), disse viste seg å ikke ligge i ro, så det ble dårlig underlag, dette ble mye bedre med en lang "sekk" som er akkurat stor nok til putene, da ligger de greit som en hel madrass. Puta i minste båten består av en bærepose med en passende mengde klær oppi. NB! bæreposer bør vrenges først fant jeg ut en dag det viste seg jeg var svart i ansiktet, samtidig som den digre strekkoden på Rema-posen ikke lenger var fullt så svart lenger. Posen ligger jo normalt under soveposen, men det hender ting flytter seg litt mens jeg sover. Klær og lignende putter jeg i poser og bruker en vanntette bager rundt dette. Det vil si, glidelåsen er jo ikek helt vanntett, men når jeg har kjørt utaskjærs med minste båten og det skvetter mye sjø inn så har jeg lagt bagen opp ned så vannet spruter på den mye tettere undersiden av bagen. Er jo ikke plass til så mye under dekk på en With Vital, og det er heller ikke så gunstig om den blir for framtung. Og jeg unngår helst å kjøre med kalesja oppe pga dårlig sikt og hvis det er dårlig vær med mye sjø så kan det være vanskeligere å komme seg ut hvis båten går rundt med kalesja oppe enn om båten er åpen. Greiere med litt større båt på slike turer fant jeg ut, så nå er det stort sett Skibsplast Familyship på 19 fot som brukes til overnattigsturer. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Lazyjack skrev for 10 timer siden: Lufta skal ut, ikke inn. Har et par liknende pumper der en bare velger hvilken side av håndtaket slangen skal sitte. På den ene siden blåse den, på den andre siden suger. Har brukt det mange ganger for å tømme badeleker slik at de tar minst mulig plass. Akkurat den modellen jeg linker til har jeg ikke testet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 tilplan skrev for 10 timer siden: Kan det fungere med en enkel håndpumpe? Fulgte en slik med som pumpe til jolla vår. Den vil gjøre jobben. Tar litt tid. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Ved vakuumering av litt store sengetøyposer, ble termosikringen i støvsugeren vår (Electrolux 1800W) utløst pga. redusert luftgjennomstrømning/kjøling. Det var jo bare å vente til den fikk kjølt seg ned, men kan være noe å ha i bakhodet. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 (redigert) I har forsøk disse Biltema vakuum posene. De er sprø som knekkebrød og bør behandles deretter ellers får du lekkasje. De er mao. etter vår erfaring helt ubrukelig i båt over tid. Vi har derimot god erfaring med vanntette tørrsekker til pakking av bla. klær. Bruk kneet til å presse ut mest mulig luft. Slike sekker er relativt solide og meget anvendelige, og de bør være standard utstyr i enhver båt. Redigert 21.August.2021 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
tobixen Svart 21.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 16 hours ago, 19 fot said: bæreposer bør vrenges først ... Jeg har standardisert på å bruke bomullsposer for transport av tekstiler og skittentøy til/fra båten. Dersom noe av skittentøyet er vått eller veldig møkkete, er det ikke helt delikat å bruke samme plastpose som man tok med seg til vaskeriet tilbake med rent putetrekk eller kopphåndduker. Bomullsposer kan imidlertid kastes inn i vaskemaskinen sammen med skittentøyet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 21.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 6 hours ago, Barbaria said: I har forsøk disse Biltema vakuum posene. De er sprø som knekkebrød og bør behandles deretter ellers får du lekkasje. De er mao. etter vår erfaring helt ubrukelig i båt over tid. Da får jeg evaluere erfaringene før jeg kjøper flere. Zip-lock'en var ellers vanskelig å få lukket skikkelig. (Dvs, jeg brukte irriterende mye tid på å få den helt tett). 6 hours ago, Barbaria said: Vi har derimot god erfaring med vanntette tørrsekker til pakking av bla. klær. Jeg så du anbefalte den for oppbevaring av olje og kjemikalier i en annen tråd. Jeg har et par slike, og særlig den som er fra Clas Ohlson er fin synes jeg - bruker den til å bære med meg laptop, telefon, håndkle og tørre klær når jeg lemner båten for anker og svømmer i land. Den er jo ikke lufttett, men godt nok til formålet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lazyjack Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 tilplan skrev for 8 timer siden: Har et par liknende pumper der en bare velger hvilken side av håndtaket slangen skal sitte. På den ene siden blåse den, på den andre siden suger. Har brukt det mange ganger for å tømme badeleker slik at de tar minst mulig plass. Akkurat den modellen jeg linker til har jeg ikke testet. Beklager at jeg kanskje var litt brå men den pumpa du linket til så ikke ut til å kunne suge via slangen, ? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Kjøpte slike poser en gang for lenge siden, da ungene var mindre og før jeg fikk båt, men posene begynte å lekke bare man så hardt på dem, så de gikk raskt i søpla. Hvis posene er blitt bedre opp gjennom årene, så er det jo en god ide i utgangspunktet. Dog har jeg bare en slik smulestøvsuger om bord nå. Hadde en slik Wet and Dry-støvsuger, men den ga seg etter knappe året og har havnet på søpla for lenge siden. Har tenkt på at det ville vært greit å hatt en slik oppladbar støvsuger fast om bord, en litt kraftig en, men de koster jo skjorta... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lazyjack Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Jeg kjøpte et par poser hos CO nylig men de holdt ikke på vakuumet lenger enn enn et par uker. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2021 Link til dette innlegget Svart 21.August.2021 Vi har slike ombord. Brukes bla på.puter/dyner som sjelden brukes og håndklær og sengetøy. Har en Kärcher våt/tørr 220v støvsuger, og posene funker helt supert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.