tobixen
https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/klesoppbevaring/vakuumpose-2-pakning-2000045280
Dette er noe som jeg ble introdusert for gjennom fruen - det går an å få kjøpt spesialposer for vakuumpakking av klær, hvor man benytter en støvsuger for å suge lufta ut av klærne. Sikkert noe mange her allerede har kjennskap til, men for meg er det helt nytt, aldri sett dette produktet før. Posene er forseglet med zip-lås og således gjenbrukbar. De som selges på Clas skal visstnok ikke være av særlig god kvalitet. Biltema-posene duger - men det finnes sikkert andre leverandører også. Jeg skal ut på tur og har akkurat testet. Hele klesskapet hjemme er tømt, to poser går på loftet og en liten pose blir med på tur - pluss noen tomme poser for bruk ombord.
Jeg tenker at dette er høyst relevant for båtfolket, fordi ...
- I en båt har man ofte lite plass, og formålet med disse posene er jo nettopp å spare plass.
- I en båt har man ofte et fuktig klima, og lekkasjer er en gjenganger (og det kan av og til ta lang tid før man finner ut at man har en lekkasje). Under slike omstendigheter kan klær som ligger løst fort bli våte og mugne - det unngår man med vakuumposene.
- Ditto med "båtlukt". Ofte har man en ubestemmelig lukt i båten, en kombinasjon av diesel, septik, råte, kjemikalier og diverse - dette fester seg lett til klær (jeg har opplevd at jeg ikke merker noe som helst mens jeg er på tur - men når jeg kommer hjem med klær e.l. som har ligget lenge på båten, så stinker det "båt" av dem. det kan jo skyldes at jeg normalt har god ventilasjon mens jeg er ombord - men når jeg av og til stenger og låser og lar båten stå ubenyttet i lengre tid, så sperres alt av lukter inne på båten).
- Jeg prøver å forebygge de to siste ved å lagre ting i plastbokser, men disse passer ofte dårlig inn i de lagringsplassene man har tilgjengelig på båten. Man kan jo om så fylle posen med klær mens den ligger der den skal være - da vil den garantert få plass på riktig sted.
- Posene er gjenbrukbare, så lenge man bare har en støvsuger (med relativt høy effekt) tilgjengelig. Der bryter det nok litt sammen for mange med mindre båter - men de av oss som har store båter har ofte en støvsuger ombord.
- Ofte har man varme reserveklær liggende ombord som nesten aldri blir brukt - slikt er fint å ha i en forseglet vakuumpakket pose.
- For konseptet "grab-bag" kan det være smart å ha en minst mulig bag, den bør også inneholde litt tekstiler - f.eks. varme votter/hansker, lue og ullundertøy, evt et lett teppe. Dette kan med fordel vakuumpakkes.