Jump to content

Kan man lakkere med 1 komp. lakk på 2 k lakk?

tom Cognac

Recommended Posts

Tenker du på lakk eller gelcoat på båten (mange kaller gelcoat for lakk)? Det trenger ikke å være et problem å lakke med 1k lakk på gelcoat eller 2k lakk. Jeg har imidlertid opplevd en sjelden gang at enkelte typer lakk kan reagere med hverandre negativt slik at det blir stygge bobler når det tørker. Akkurat som om lakken "koker". Det kan derfor være lurt å prøve på et lite område først for å se om det går bra.

Av forarbeid er det lurt å først vaske grundig med vaskemiddel som også tar fett. Etterpå må du pusse så vidt over med fint, fint, sandpapir for hånd eller med maskin. Ikke pusse så mye, ellers kan du komme gjennom. Du skal bare gjøre overflaten litt matt. Vaske bort støv med rent vann og la det tørke. Så kan du (litt avhengig av lakk) enten begynne med å grunning eller gå direkte på å lakkere. Det står ofte på boksen hva som anbefales. Best resultat blir det med lakksprøyte, men da må gjerne lakken tynnes (spør i butikken). Du kan også male det på, men da bør du bruke en kost eller rulle som er laget for å gi et glatt resultat. De kan hjelpe deg på en butikk som selger lakk og maling med hva som fungerer best hvis du skal male. De selger for eksempel en børste med svamp i stedet for hår. 

Husk også å tape og dekke til det som ikke skal få lakk på seg. Hvis du bruker sprøyte er det spesielt viktig å dekke til større områder siden det blir mye lakkstøv som fyker. Helst ikke stå ved side av en annen båt eller bil. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Knallipadden skrev for 4 timer siden:

Tenker du på lakk eller gelcoat på båten (mange kaller gelcoat for lakk)? Det trenger ikke å være et problem å lakke med 1k lakk på gelcoat eller 2k lakk. Jeg har imidlertid opplevd en sjelden gang at enkelte typer lakk kan reagere med hverandre negativt slik at det blir stygge bobler når det tørker. Akkurat som om lakken "koker". Det kan derfor være lurt å prøve på et lite område først for å se om det går bra.

Av forarbeid er det lurt å først vaske grundig med vaskemiddel som også tar fett. Etterpå må du pusse så vidt over med fint, fint, sandpapir for hånd eller med maskin. Ikke pusse så mye, ellers kan du komme gjennom. Du skal bare gjøre overflaten litt matt. Vaske bort støv med rent vann og la det tørke. Så kan du (litt avhengig av lakk) enten begynne med å grunning eller gå direkte på å lakkere. Det står ofte på boksen hva som anbefales. Best resultat blir det med lakksprøyte, men da må gjerne lakken tynnes (spør i butikken). Du kan også male det på, men da bør du bruke en kost eller rulle som er laget for å gi et glatt resultat. De kan hjelpe deg på en butikk som selger lakk og maling med hva som fungerer best hvis du skal male. De selger for eksempel en børste med svamp i stedet for hår. 

Husk også å tape og dekke til det som ikke skal få lakk på seg. Hvis du bruker sprøyte er det spesielt viktig å dekke til større områder siden det blir mye lakkstøv som fyker. Helst ikke stå ved side av en annen båt eller bil

Takker for utfyllende svar. Det meste av det du skriver vet jeg dessverre, jeg har lakkert hele båten min med 2K LAKK fra https://www.dycas.no/ , som har veldig gode produkter. 

Grunnen til sp.målet er at bak vinduene på båten min (Flipper 640HT) er det en panel som fra produsenten har vært svart. I fjor lakkerte jeg dette panelet (ett på hver side selvfølgelig) med BT's svarte "bengalakk" - som er en 1K lakk. Under fenderlist på båten min har jeg et bredt "magebelte" i en burgunderlignende farge. Jeg ønsker å lakkere panelene bak vinduene i samme farge, og la på et tynt strøk i går e.middag (med pensel fordi denne lakken klarer det meget bra - og med rulle). Så var det at jeg fikk et lite tankespinn:

Hva om jeg sliper forsiktig ned det laget jeg la på i går og fortsetter med "bengalakk" i samme farge (siden jeg har fått laget en boks med riktig rargekode hos Fargeriket). Vil det la seg gjøre?

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...