Thomas_h
tobixen skrev 18 minutter siden:"hendelig uhell"
Hvordan definerer du hendig uhell innen for skader oppstått på en byggeplass?
Alle skader som ikke er forårsaket forsettlig, eller grovt uaktsomt (f.eks direkte / systematisk brudd på prosedyre/vedlikehold/arbeidstid) vil vel defineres som hendig uhell? Jeg tror ikke det fraskriver entreprenørens ansvar av den grunn. Da ville ansvarsforsikringen vært mye billigere enn i dag. Jeg har sett mange skader på byggeplasser, og alle har vært hendig uhell.
Videre; hendelser som forårsaket forsettlig eller grovt uaktsom vil som oftest ikke bli dekket av entreprenørens eget selskap heller. Men de vil muligens betale ut til skadelidende hvis entreprenøren nekter og kreve regress av entreprenøren via inkasso eller rettslig.
"Hendig uhell" er vel definert som du sier om båten hadde lagt på sjøen. Men det er ikke min sterke side, og heller ikke så relevant i denne tråden. Sjøloven gjelder forhåpentligvis ikke for båter på land, like lite som trafikkloven gjelder for biler på sjøen.
Edit: Er forøvrig enig i denne: "Det økonomiske ansvarsforholdet er helt uavhengig av forsikringsstatus"