X10an
Pime skrev for 3 timer siden:Jord er vel minusen? Kobler jeg den fra, blir det jo stille.
Det blir helt sikkert stille om du kobler fra pluss også. Men det betyr slett ikke at du har en plussfeil.
Det er ganske normalt å kalle minus for jord dersom motorblokken og andre større metalliske enheter har minusen koblet til "skallet". Hvor korrekt det er å kalle dette for jord finnes det delte meninger om, men det er uansett et faktum at dette ofte er benevnelsen som benyttes. Når du derimot begynner å snakke om "jordfeil" beveger vi oss over i et helt annet minefelt. Mitt inntrykk er at her kaster noen rundt seg med faguttrykk de ikke har noen forståelse av. Det blir litt som å lete etter en grønn overledning for å smøre den med sleggefett.
I din aktuelle problemstilling oppfatter jeg at du leter etter årsaken til en udefinert durelyd vi andre ikke kan høre. Nøkkelen til gode svar er å stille gode spørsmål. Her bør du enten beskrive problemet veldig mye bedre, eller legge ut en link til en video som gir oss lyden.
Jeg registrerer forøvrig at du har en henvisning til jordfeil på panelet ditt. Denne er muligens relatert til at du kan ha et to-polt elektrisk anlegg og separat jording av enkelte komponenter. Om durelyden er relatert til et varsel herfra kan jeg i utgangspunktet ikke utelukke, men det virker litt merkelig...
Ellers er det interessant å se et panel med 15 brytere der bare to av dem er forsøkt merket med hieroglyfer. Hvordan vet du hva som styrer hva?
Det er fint du ikke har oppgitt hvor du holder til i signaturen din, for da slipper ihvertfall jeg å bli fristet til å komme og hjelpe deg :-)