Jump to content

Innspill til eldre båt med nyere motor

HiWard

Recommended Posts

Vi snuser etter ny (gammel) båt og har kommet over en som virker interessant da den treffer bra til vårt bruk mtp størrelse. Det er en Windy 8000 fra 1988 med en Volvo Penta 5.7GXi-H fra 2007 med ca 600 timer på telleren og drev som jeg vet lite om utover at det er duoprop.

Denne kombinasjonen av eldre skrog og nyere motor virker appellerende pga pris, men jeg har aldri eid en båt med drev og innenbords motor. Jeg er klar over at driftskostnader er en vesentlig faktor her, både vedlikehold og bensinforbruk. Sistnevnte er ikke en veldig stor bekymring da vi sjelden putter mer enn 50 timer på telleren i løpet av en sesong, men det kan jo endre seg med overnattingsmuligheter.

Jeg er mest interessert i erfaringer med denne eller lignende motorer, hva man bør være obs på, om dette er noe å gå for eller om vi bør fortsette søket. Er også lydhør for tanker om skrog, noe spesielt man bør undersøke etc. På forhånd takk for innspill.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Et knallgodt Linge-skrog blir sjelden feil :smiley:

Service på en slik bensinmotor er ikke akkurat det vanskeligste. Og ingen turbo eller intercooler å tenke på heller.

Hva angår drevet så kommer det jo an på hva du selv er kapabel til å gjøre servicemessig.

Går ut fra at motoren er ferskvannskjølt, så den bør jo ha en god del år igjen å leve.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

HiWard skrev 31 minutter siden:

Jeg er mest interessert i erfaringer med denne eller lignende motorer, hva man bør være obs på, om dette er noe å gå for eller om vi bør fortsette søket

Motoren er moden for å bytte manifolder/risere noe som fort kommer på 20-25 k.
Så sjekk det.
Ellers er disse V8 motorene skuddsikre.
Det som knekker disse er sjøvann i motoren som kommer hvis man ikke bytter manifolder og risere i tide

Teerex skrev 21 minutter siden:

Et knallgodt Linge-skrog blir sjelden feil :smiley:

Service på en slik bensinmotor er ikke akkurat det vanskeligste. Og ingen turbo eller intercooler å tenke på heller.

Hva angår drevet så kommer det jo an på hva du selv er kapabel til å gjøre servicemessig.

Går ut fra at motoren er ferskvannskjølt, så den bør jo ha en god del år igjen å leve.

Om jeg sjekker modellnummeret mot manualen er den sjøvannskjølt (raw water). 

Hmm.. ja sjøvannskjølte motorer egner seg jo bra i ferskvann på innsjøer da.

Men driftstemperaturen er vel stort sett lavere siden de skal tåle saltvann uten at saltet krystalliserer seg.

Men har ikke helt peiling, hverken vedr. båtliv på innsjøer eller sjøvannskjølte innenbordsmotorer.

Sjøvannskjøling funker som kjent fint på utenbords, men innenbords sjøvannskjølt er jeg litt skeptisk til. I saltvann iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev 38 minutter siden:

Sjøvannskjøling funker som kjent fint på utenbords, men innenbords sjøvannskjølt er jeg litt skeptisk til. I saltvann iallefall.

Tja en innenbordsmotor med sjøvannkjøling holder typisk i 20-25 år.
Er vel ikke noe særlig igjen av en påhenger heller etter å ha godt like lenge i sjøvann.
Det finne er att man kan få en ny v8 motor(long blokk) for småpenger i forhold til en ny 300hk påhenger.

pipe skrev 29 minutter siden:

Nydelig båt og en liten prosjekt tråd med bilder er ikke å forakte.

Det blir det nok helt sikkert. Masse småting man kan gjøre, men som man ikke MÅ gjøre for at båten skal være grei å bruke.

Noen hentetråd blir det imidlertid ikke da den ligger på nabobrygga ?

EvenEB skrev 45 minutter siden:

Grattis med ny båt. Den har jeg eid tidligere? 

Skikkelig godbåt stappet med utstyr. 

Manifolder/risere er byttet for få år siden, så bør ikke være noen bekymring. 

Artig å komme i kontakt med tidligere eiere! Det var ikke så mye servicehistorikk å hente, så all info du kan dele er av interesse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...