tom Cognac
BØstrøm skrev for 3 timer siden:Jeg husker høstturer når vi hadde jakt og fangst på agendaen. Så sent som for mindre enn 10 år siden. Da dekket vi opp med krabbe, torsk, hummer, fiskesuppee,ærfuglbryst og blåskjell. Nå drar vi på tur, sponser vinmonopolet, og spiser kaningryte med basis i en innført og uønsket art. Det er mildt sagt ikke helt det samme, bare forferdelig trist.
Faren min "støvsugde" fjorden utenfor Larkollen med trollgarna sine, han fikk alt av torsk, sei, flyndre, hummer, krabbe - og mye tang. Vi rensa (dvs han) garna på skjæra innafor fyret før vi satte dem ut igjen. Vi fikk så mye fisk at når våre frysere var fulle (en 360 liters hjemme i Oslo og en noe mindre på hytta i Larkollen) måtte min søster og jeg gå til naboene og spørre om de hadde lyst på fisk. Gratis. Ferdig renset og filetert og lagt i plastpose.. Alle takket ja. I familien spiste vi så mye fisk at vi spøkte med at en dag ville vi få gjeller. Mormor og morfar elsket fisk. Når de var ferdige med å spise lå knapt beina etter fisken igjen på tallerkenen. Mormor elsket torskehodet. Hun knakk hjernen og sugde ut massen. Og hun spiste øynene. Det er riktignok 50 - 60 år siden.
Jeg flyttet fra Oslo til hytta i Larkollen i 1993 (jeg har aldri angret på det ) Jeg fisker ikke selv (jeg kan ikke ta livet av noe, lar myggen leve når den suger blodet mitt), men en god venn og nabo av meg forteller at fjorden er DØD. For noen år siden kunne han få litt makrell, torsk og sei, men nå har han gitt opp. Og de fleste krabbeteinene hans er tomme når han trekker dem.
Det vakte veldige protester da man for mange år siden forgiftet lakseelvene våre for å bli kvitt lakselusa. Det var illsinte avisoverskrifter i "alle" landets aviser. Men nå har laksen, etter mange år kommet tilbake til de fleste elvene har jeg lest et sted. Og laksen og elvene er friske.
Kanskje det er noe slikt man man må gjøre med Oslofjorden? Kanskje det må brutale virkemidler til for å redde den? Kanskje man må slutte å tømme septiktanken rett i fjorden. Kanskje man må slutte å bade? Kanskje bøndene må slutte å sprøyte jordene for å få slutt på avrenningen? Det er ingen vits i å påstå at det ikke trengs å gjøre noe. Jeg mener å ha lest at det er tverrpolitisk enighet om at man må gjøre noe med fjorden. Endringer fra "normalen" vil alltid avstedkomme protester. Endringer i menneskets historie gjør at vi er der vi er i dag og ikke på steinalderstadiet. Å gjøre narr av et lovlig politisk parti (MDG) sier mer om den som gjør narr av partiet enn av partiprogrammet til partiet.