Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

Landcrab skrev 59 minutter siden:

nå er det vel ikke avrenningene fra jordbruk som er hovedproblem, det er tatt grep vedrørende avrenning herfra, det blir benyttet mindre gjødsel en tidligere, og det er færre jordbruk/Gårdsbruk en tidligere.

 

Men små elver, bekker og og vassdrag på Østlandet er fremdeles totalt døde pga. avrenning. Det er vel dessuten ikke antall gårdsbruk som teller, men dyrket areal. Oslofjorden mottar avrenning fra et landbruksareal som sannsynligvis er større en fjordarealet selv. Og det var ved Glommas utløp fisken først forsvant på 60-70 tallet da jordbruket ble totalt lagt om til nesten ensidig korndyrking. Vi betaler jo bonden for å drive, så da burde vi jo kunne få orden på miljøet. Uansett Oslofjorden, skulle vi ikke tillate det som skjer med vassdragene i innlandet . . .

 

Men når det er sagt: Jeg tror også på den store invasjonen av mellomskarv og makrell som plausible årsaker. Og jeg tror aller minst på forskjellige skudd i blinde som MDG's forslag. For meg skulle fredning i tilfelle bety skyteperemie på mellomskarven, som er en inntrenger som tradisjonelt ikke hører hjemme i Norge, og utvidet seljakt. Makrellen får vi ikke gjort noe annet med enn å håpe at bestanden svinger og går tilbake på naturlig vis.

 

 

NilsPils

NilsPils

Landcrab skrev 40 minutter siden:

nå er det vel ikke avrenningene fra jordbruk som er hovedproblem, det er tatt grep vedrørende avrenning herfra, det blir benyttet mindre gjødsel en tidligere, og det er færre jordbruk/Gårdsbruk en tidligere.

 

Men små elver, bekker og og vassdrag på Østlandet er fremdeles totalt døde pga. avrenning. Det er vel dessuten ikke antall gårdsbruk som teller, men dyrket areal. Oslofjorden mottar avrenning fra et landbruksareal som sannsynligvis er større en fjordarealet selv. Og det var ved Glommas utløp fisken først forsant på 60-70 tallet da jordbruket ble totalt lagt om til ensidig korndyrking. Vi betaler jo bonden for å drive, så da burde vi jo kunne få orden på miljøet. Uansett Oslofjorden, skulle vi ikke tillate det som skjer med vassdragene i innlandet . . .

 

Men når det er sagt: Jeg tror også på den store invasjonen av mellomskarv og makrell som plausible årsaker. Og jeg tror aller minst på forskjellige skudd i blinde som MDG's forslag. For meg skulle fredning i tilfelle bety skyteperemie på mellomskarven, som er en inntrenger som tradisjonelt ikke hører hjemme i Norge, og utvidet seljakt. Makrellen får vi ikke gjort noe annet med enn å håpe at bestanden svinger og går tilbake på naturlig vis.

 

 



×
×
  • Create New...