Hulda
Komodo skrev for 1 time siden:De kan jo umulig leve bare av makrell, den er jo kun her deler av året. Ser da bort fra den stammen med makrell som overvintrer i indre Oslofjord.
Nå kommer det litt an på hva du definerer som indre Oslofjord. Syd på Jeløy faller utenfor min def. av indre fjord, som er nord for Drøbak. Jeg har også fått høstmakrell på dorgen i slutten av november mellom Ramsö og Stora Snart syd i Kosterfjorden. Den makrellen skulle reist hjem i slutten av august om den hadde hatt koll på kalenderen sin. Senest i midten av september. Ikke i slutten av november. Det leder til at det er makrell hele veien i ytre Oslofjord. Hele året.
Og så er man opptatt av all dritten som render ut av Østersjøen og lander i Oslofjorden. Det er litt underlig, for mot alle spådommer er sundet mellom Kjøben og Helsingborg og brokonstruksjonen der den rikeste biotopen man har, eller har hatt, på veldig mange år. I det området der.
Men ser jeg ned i Sonsbukten, der jeg bor, etter regn. Vårløsningen og alt det der, så er Sonsbukta kaffebrun helt ut til Jeløy/Bevøy. Og landet innenfor er golfbane, kornjorder, fjellknatter, skrinn skau og asfalt. Det som ble mudret opp på 80-tallet har stort sett naturen tatt tilbake. Og i alt dette sedimentet er det naturligvis gjødslet fra de som bruker gjødsel. Og slik er det rundt hele veien. Numedalslågen, som renner ut i Larviksfjorden bringer med seg masse sand. Har alltid gjort det. Det som renner ut i Sonsbukta er nitrogenrik kloakk og stinkende mudder.
De kommunale renseanleggene syd for Oslo krangler på at de ikke vil rense nitrogen fra kloakken, fordi de slipper ut så lite. Og det er kanskje riktig, sammenlignet med det som vassdragene slipper ut. Men det burde ikke fri dem fra å gjøre jobben sin. Krangler gjør de, av økonomiske grunner. Hadde nettopp ordføreren i Moss på TV.
I Strömstad har vi en golfbane. Fra den golfbanen kommer det et overvannsrør som leder overvann fra golfbanen ut i Kebalviken. Om våren og når det har regnet, renner det brunt vann ut av røret, og det skummer så det til tider blåser skumtopper bortover vannet. Som og det skulle vært avløp fra en vaskemaskin før i tiden. Før nitrogen ble fjernet fra vaskemaskinsåpen. Hulda kommer opp etter lang tid stille grunnet corona. Skroget er dekket av slim. Kan spyles av med vanlig vannslange, behøver ikke høytrykk.
Så her er det nok flere syndere. Men hadde det ikke vært fisk, ville det verken vært skarv eller sel. Ett tegn på at torsken er i fare er at småkrabbene, som står på menyen til torsken, vokser seg store i meget stort antall. Fiskerne nedover klager over masse krabber i garnene. Men krabbene er som Rolex-klokker fra Thailand, det er ikke noe inni dem.
Jeg leste et eller annet sted, tror det var Teknisk Ukeblad, som hevder at 73 % av all CO2 som slippes ut kommer fra kullkraftverk. Og der er Kina og India i teten. Og en av de virkelig store kullprodusentene på verdensbasis er Australia.