Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

10 hours ago, Midtpinne said:

F.eks. her har vi de siste årene sett lundefugl inni fjordene. Mange tar det som et tegn på at det er mye yngel i fjordene mens den egentlige årsaken til at de er her er at det ikke er mat ute i åpent hav der den normalt finner maten sin.

Jeg er ingen forsker, og jeg har hørt det samme bli sagt om andre dyr som befinner seg i områder hvor de vanligvis ikke har vært før ... men det ressonerer ikke helt i mine ører. 

De aller fleste biologiske art vil til enhver tid fylle ut alle områder som er tilgjengelige og hvor det er levegrunnlag for arten.  Dersom en art etablerer seg på et sted hvor den tidligere ikke har etablert seg, så må (såvidt jeg forstår det) grunnen være at de nå finner mat på steder de tidligere ikke har funnet mat på, fravær av konkurrenter som tidligere har holdt bestanden unna, endret klima eller fravær av predatorer som  tidligere har holdt bestanden unna (og da snakker vi bifangst - normalt er jo mengden predatorer avhengig av antall byttedyr mer enn andre veien rundt).

Jeg kan forstå at ett og annet sultent individ (eller en flokk med sultne individer) søker etter mat på steder de normalt ikke ville søkt etter mat - men da er det i såfall en slags dødskrampe.  Dersom indre Oslofjord alltid har vært et bra sted for å lete etter mat for lundefugl og skarv, så ville disse artene antageligvis være etablerte der for lenge siden.

tobixen

tobixen

9 hours ago, Midtpinne said:

F.eks. her har vi de siste årene sett lundefugl inni fjordene. Mange tar det som et tegn på at det er mye yngel i fjordene mens den egentlige årsaken til at de er her er at det ikke er mat ute i åpent hav der den normalt finner maten sin.

Jeg er ingen forsker, og jeg har hørt det samme bli sagt om andre dyr som befinner seg i områder hvor de vanligvis ikke har vært før ... men det ressonerer ikke helt i mine ører. 

De aller fleste biologiske art vil til enhver tid fylle ut alle områder som er tilgjengelige og hvor det er levegrunnlag for arten.  Dersom en art etablerer seg på et sted hvor den tidligere ikke har etablert seg, så må (såvidt jeg forstår det) grunnen være at de nå finner mat på steder de tidligere ikke har funnet mat på, fravær av konkurrenter som tidligere har holdt bestanden unna, eller fravær av predatorer som  tidligere har holdt bestanden unna (og da snakker vi bifangst - normalt er jo mengden predatorer avhengig av antall byttedyr mer enn andre veien rundt).

Jeg kan forstå at ett og annet sultent individ (eller en flokk med sultne individer) søker etter mat på steder de normalt ikke ville søkt etter mat - men da er det i såfall en slags dødskrampe.  Dersom indre Oslofjord alltid har vært et bra sted for å lete etter mat for lundefugl og skarv, så ville disse artene antageligvis være etablerte der for lenge siden.

• Create New...