Jump to content

Spyle med vann i motorrom?

larole

Recommended Posts

Hei, 

Jeg ønsker en god rengjøring i motorrommet der det står en Mercruiser Cummins. Har lyst til å spraye/sprute diverse lurium nedi der, for så å spyle alt så kontrollert jeg kan ned i kjølen. 

Det gjør at to spørsmål dukker opp;

1) Er det OK å bruke spylerslange i motorrommet? Eller er motoren veldig ømfintlig mtp ferskvannssprut?

2) Dette vil gjøre at lensepumpen sender vaskemidler og dritt rett på sjøen. Hvor "ille" er egentlig det? Er det sånn som er akseptabelt, eller er det bøtte og svamp som gjelder?

Dritt og slikt er som regel olje. Et tørt motorrom lager ikke dritt. Antar det er svetting av diverse væsker og eksoslekkasje mikset med diverse støv og greier. Sug opp første runde med våtsuger, det har en tendens til å bli en solid oljefilm hvis du lenser det på havet. 

Zalo hjelper men man skal jo ikke oppfordre til miljøkriminalitet. Ihvertfall ikke i småbåtforeninga. 

Reimstøv kan lage dritt, sammen med evt. veivhusventilasjonm, eksoslekkasje og lignende. Men normalt sett skal det ikke bli mye dritt i et motorrom der alt er i orden. Og alle pakninger og tetteringer funker.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har vasket motor og motorrom på samme måte som jeg tar motorvask på bilen.

Sprayet på kaldavfetting og spylt i vei. (Har på forhånd dekket til dynamo og startmotor).

Fint og rent og ingen problemer etterpå.

Vannet og driten som ble spylt ned i kjølen fjernet jeg flere ganger med en våtsuger etter hvert som det samlet seg opp.

Om det er det minste spor av olje i driten, ser det helt for j...   ut om det pumpes på sjøen. Skrekk og gru i ei småbåthavn, (og det er heller ikke OK om du er til havs og ingen ser det).

Jannmar skrev 24 minutter siden:

Her har båtforeninga en egen container for bl. a olje og oljeholdig avfall.

Samler opp dritvannet på plastkanne/plastkanner og setter det der.

99 % av slikt spylevann er vann...

Blir mye vann til spesial avfall...

Selv har jeg Yanmar, som kjent tørre motorer uten svetting...

Jeg spyler motorene uten å dekke til noe...

Kjører dem varm etterpå...

Ingen oljefilm på sjøen etter utpumping ....

Bare såpevann, som når jeg vasker båten utvendig..

Men har en motor som svetter, med oljesøl i kjølen , så tørker en selvfølgelig dette opp før en vasker....

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

Men har en motor som svetter, med oljesøl i kjølen , så tørker en selvfølgelig dette opp før en vasker....

Mye rent vann, stemmer. Men er det oljeholdig skal det ikke på sjøen. Det leveres som spesialavfall. 

Begrenset hvor mange liter vaskevann som trengs men, hvis du ønsker å ta steget videre kan du jo la det stå på dunker med avtapping i bunn noen uker. Så tømmer du ut vannet nederst og leverer toppsjiktet hvor olja ligger. 

Er litt som man sier til ungene. gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør! Ikke sant :p for alle har vel pumpa litt griseri på havet ila livet, men det oppfordres ikke til det. 

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Neida, det blir ikke mye vann. Jeg bruker en liten høytrykkspyler, og spylejobben er gjort på 5 min. 

Jeg har også en Yanmar. Uten svetting. Men oljesøl er ikke til å unngå ved skift av oljefilter grunnet tilgjengeligheten, og dette havner i kjølen sammen med annet støv og drit. Det er ikke mye, men det skal heller meget lite til før det synes om det havner i sjøen.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 1 time siden:

Neida, det blir ikke mye vann. Jeg bruker en liten høytrykkspyler, og spylejobben er gjort på 5 min. 

Jeg har også en Yanmar. Uten svetting. Men oljesøl er ikke til å unngå ved skift av oljefilter grunnet tilgjengeligheten, og dette havner i kjølen sammen med annet støv og drit. Det er ikke mye, men det skal heller meget lite til før det synes om det havner i sjøen.

Kjøp deg engangs bleier....legg de under filteret når du skrur filteret ut...niks mer søl... Up and go....

Timmeeh skrev On 8/21/2021 at 23.57:

Zalo hjelper men man skal jo ikke oppfordre til miljøkriminalitet. Ihvertfall ikke i småbåtforeninga. 

Zalo hjelper til med å kamuflere utslippet, ved at det synker til bunns i stedet for å flyte på overflaten. Du forurenser akkurat like mye, det bare viser ikke like godt. 

Når det er sagt, så pumper jo lensepumpa alt som er i kjølen på sjøen til vanlig også. Enten det er vann, diesel eller oljerester. Så forskjellen er ikke stor. Men det kan være lurt å ta det verste med våtstøvsuger eller pumpe først ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...