Janee Startet 22.August.2021 Del på Facebook Startet 22.August.2021 På vei ut fjorden i dag stoppet en av mine TAMD63 motorer. Vi hadde nettopp forlatt havna og ruslet rolig på tomgang når motoren plutselig stoppet. Dette skjedde uten noe form for dramatikk med ulyder eller smell i forkant. Motoren døde bare rett og slett ut som om vi hadde fått luft i diesel-systemet. Vi returnerte selvfølgelig til havna og startet feilsøking umiddelbart. Både grov og fin-filtere er nye for et par måneder siden og skal være ok. Ingen tegn til vann i vannutskiller heller. Har luftet systemet flere ganger (dieselen strømmer lett og fint uten antydning til luftbobler eller motstand nå jeg pumper med håndpumpa) uten at det er antydning til anslag når jeg forsøker å starte. Har forsøkt å koble fra dieselrørene på tre av dysene og her kommer det ikke diesel når jeg sviver motoren på starteren. Mistenker at koblingen / overgangen mellom motor og dieselpumpen/fødepumpen kan være gåen, men muligens har folket på dette forumet noen bedre idéer før jeg begynner å styre med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Ville og tatt en sjekk over alt av elektriske koblinger som har med motoren å gjøre. Koble av, spraye og koble til igjen. Elektrisk stopp kan kanskje være et spor.. Uansett greit å kunne utelukke. Redigert 22.August.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Spesielt stopp relet i den små svare boksen på babord side av motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Takker for innspill! Har sjekket litt på stop-solenoiden og tror den fungerer som den skal. Jeg hører den "slår" som den skal nå jeg vrir tenninga til stopp-posisjon og dersom jeg forstår skjematikken til dieselsystemet riktig skulle jeg ikke klare å pumpe diesel med håndpumpa (ved lufting) dersom solenoiden hadde satt seg i lukket/stopp posisjon!? Eller tar jeg helt feil her? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Kjenner ikke din motor spesikfikt, men andre diselmotorene har oftest stoppsolenoid på selve diselpumpen. Da kan du enda lufte filtre etc. som er før den Men du får ingenting etter dieselpumpen. Er bare å begynne i en ende og eliminere. Fant denne på lufting som du sikkert har allerede. https://www.manualslib.com/manual/883982/Volvo-Penta-Tamd63l.html?page=50#manual Ellers er gammel pakning i filterholder en klassiker på luft etter bytte. Redigert 22.August.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Takker igjen for innspill Gudrun! Prosedyren du linker til er litt mere detaljert en den jeg har, men er i prinsippet det jeg har gjort. Først luftet på filteret og deretter luftet på overflow ventil/retur. Den delen av prosedyren jeg ikke har utført er de ekstra pumpingene på håndpumpa etter å ha stengt lufteskruene. Mulig jeg prøver dette nå😐 Har forøvrig sjekket solenoiden igjen og i følge skjematikken (og slik det ser ut på motoren) sitter blokka med stopp-solenoiden mellom grovfilter og fødepumpe. Om stopp-solenoiden da feilaktig står i stopp-posisjon skal jeg ikke klare å pumpe diesel (av nevneverdig mengde) med håndpumpa. Jeg har forøvrig også sjekket at koblingen melllom motor og dieselpumpa er intakt (sviver når jeg drar motoren rundt på starteren). Tror derfor ikke problemet ligger der lenger (med mindre det er noe timing-greier som har forskjøvet seg...). Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 Bare en tanke: Hvis du har hatt luft i rørene som nå har havnet i pumpen kan du kanskje prøve å åpne litt på 3-4 av rørene på dysene og se det kommer diesel når du kinner motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Ingen dum tanke det med å åpne litt på rørene til dysene, men det kommer ikke noe diesel ut i det hele tatt når jeg prøver dette. Har nå kjørt full lufteprosedyre to ganger til uten noen endring i resultatet; ingen anslag på motoren og ikke noe diesel i rørene til dysene.... hjelp😓 Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 (redigert) Det kan være at koblingen til HP pumpa har løsnet slik at pumpa ikke er med i det hele tatt! Har lånt et bilde fra Gulliksen som viser HP pumpens drivverk: Ta av deksel og sjekk kobling. Legg spesielt merke til bolt pos.24 (Bolt til klemflens). Hvis den løsner, eller knekkes, så mener jeg at HP pumpen ikke lenger er med, og motoren stopper selvfølgelig. Du får heller ingen sprut i dysene når motoren turnes på starter. Kan være verdt å sjekke opp !! PS! Hvis så er tilfelle så må timing kalibreres !! https://gulliksenmarine.marinepartseurope.com/explodedview?category=Marine+Diesel+Engines&product=TAMD63P-A&catalog=M-D6-A&img=51728.png&header=Coupling+for+Fuel+Injection+Pump+with+Cover§ion=54167990 Redigert 22.August.2021 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Janee Svart 22.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.August.2021 Hei og takk for innspill Mateco! Jeg har sjekket litt på denne koblingen og den ser ut til å svive rundt som den skal. Her riktig nok ikke tatt av dekselet, men klarer å kikke inn på HP pumpe-siden og ser at koblingen sviver rundt (klem flensen sitter vel på andre siden slik at koblingen ikke ville tørnet om bolten var gåen eller løs). Kan det muligens være at matepumpa er gåen? Er det eventuelt noen som har erfaring med eller opplevd at dette har skjed på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 22.August.2021 Del på Facebook Svart 22.August.2021 HP pumpen er jo avhengig av et vist matetrykk for å fungere. Manglende matetrykk kan, som du selv antyder, skyldes feil med matepumpen, men kan også skyldes feil med trykkreguleringen som sitter på retur-linen. F.eks. en knekt fjær eller et fremmedlegeme som holder trykkreguleringsventilen åpen! Iallefall. lykke til med feilsøkningen !! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Olepo Svart 23.August.2021 Del på Facebook Svart 23.August.2021 Janee skrev for 18 timer siden: Takker for innspill! Har sjekket litt på stop-solenoiden og tror den fungerer som den skal. Jeg hører den "slår" som den skal nå jeg vrir tenninga til stopp-posisjon... Hei, jeg tenker fortsatt på denne stopp-solenoiden. Er det kurant å flytte over denne fra den fungerende motoren for å teste? Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 24.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2021 Hei, Det er forsåvidt greit å komme til å demontere solenoiden på den friske motoren, men noe mere knotete på den motoren som ikke går (sitter på utsiden av BB motor). Dette blir nok sikkert ett av kryssbyttene jeg kommer til å gjøre etterhvert om jeg ikke finner ut av dette på annet vis. Grunnen til at jeg er litt tilbakeholden med denne er som tidligere beskrevet; om solenoiden er "stuck" i stopp-posisjon vil jeg ikke klare å pumpe diesel fra tanken med håndpumpen (ref skisse B). Dette klarer jeg uten problemer (også med tenningsnøkkelen i PÅ-possisjon). Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 24.August.2021 Del på Facebook Svart 24.August.2021 På disse er det en manuell stoppearm på pumpen som pleier å være stripset fast, har du sjekket denne ? Var borti en Ford engang som kilen til drivakselen var klipt, den dro med pumpen ved kining på starter men sluret når jeg startet motor på startgass, timing ble derfor feil.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.August.2021 Del på Facebook Svart 25.August.2021 For å sjekke både at HT pumpe går rundt og at materpumpe fungerer, skrur du av slangen UT fra materpumpen og kinner. Er ting iorden skal det komme rikelig med diesel ut av materpumpen. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
mateco Svart 2.September.2021 Del på Facebook Svart 2.September.2021 TS: Har du funnet ut noe mer om årsak? Det er mange som har samme motor som sikkert venter på en form for løsning på din utfordring ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Janee Svart 18.September.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2021 Problemet er løst og viste seg å være en lekkasje i den manuelle håndpumpen som sitter montert på matepumpen. Denne lille lekkasjen var tydeligvis nok til at matepumpen drog luft inn i systemet. Håndpumpen er skiftet og motoren går nå som en klokke👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.