Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

2 hours ago, Lars H. said:

Jo, men ikke mobilt bredbånd i Sverige lenger. Vi har ICE mobil og det funker som et skudd her i Sverige.

... men 450 MHz-frekvensbåndet i Sverige er solgt, så ICE i Sverige er kun en allminnelig mobiltelefonleverandør nå. Ny eier av 450 MHz-frekvensbåndet gjør så vidt jeg vet ikke noe med det enn så lenge.  Jeg er usikker for status for Danmark, men et norsk abonnement på ICE bredbånd fungerer ikke i Danmark lengre.

Innaskjærs i Sverige fungerer det fint med allminnelig mobildekning (jeg har et par simkort fra Comviq i bruk), men kommer man for langt unna land så faller man ut av dekning.

450 MHz-båndet har lengre lengre rekkevidde enn de frekvensene som benyttes til allminnelig mobiltelefoni.  I fjor sommer minnes jeg særlig en periode i Østersjøen hvor vi var helt utenfor mobildekning men fikk inn ICE-signaler fra Bornholm.

Synd å høre at Starlink kun tilbyr internett til bruk på faste adresser - det jeg fant ved googling er at Starlink skal fungere fint fra mobile plattformer, samt at det skal være perfekt å bruke til havs hvor man har få andre man må dele tilgjengelig båndbredde med.

tobixen

tobixen

Jo, men ikke mobilt bredbånd i Sverige lenger. Vi har ICE mobil og det funker som et skudd her i Sverige.

... men 450 MHz-frekvensbåndet i Sverige er solgt, så ICE i Sverige er kun en allminnelig mobiltelefonleverandør nå. Ny eier av frekvensbåndet gjør så vidt jeg vet ikke noe med det enn så lenge.  Jeg er usikker for status for Danmark, men et norsk abonnement på ICE bredbånd fungerer ikke i Danmark lengre.

Innaskjærs i Sverige fungerer det fint med allminnelig mobildekning (jeg har et par simkort fra Comviq i bruk), men kommer man for langt unna land så faller man ut av dekning.

450 MHz-båndet har lengre lengre rekkevidde enn de frekvensene som benyttes til allminnelig mobiltelefoni.  I fjor sommer minnes jeg særlig en periode i Østersjøen hvor vi var helt utenfor mobildekning men fikk inn ICE-signaler fra Bornholm.

Synd å høre at Starlink kun tilbyr internett til bruk på faste adresser - det jeg fant ved googling er at Starlink skal fungere fint fra mobile plattformer, samt at det skal være perfekt å bruke til havs hvor man har få andre man må dele tilgjengelig båndbredde med.

tobixen

tobixen

... men 450 MHz-frekvensbåndet er solgt, så ICE i Sverige er kun en allminnelig mobiltelefonleverandør nå.  Innaskjærs i Sverige fungerer det fint med allminnelig mobildekning (jeg har et par simkort fra Comviq i bruk), men kommer man for langt unna land hender det at man faller ut av dekning.

• Create New...