tobixen
2 hours ago, Lars H. said:Jo, men ikke mobilt bredbånd i Sverige lenger. Vi har ICE mobil og det funker som et skudd her i Sverige.
... men 450 MHz-frekvensbåndet i Sverige er solgt, så ICE i Sverige er kun en allminnelig mobiltelefonleverandør nå. Ny eier av 450 MHz-frekvensbåndet gjør så vidt jeg vet ikke noe med det enn så lenge. Jeg er usikker for status for Danmark, men et norsk abonnement på ICE bredbånd fungerer ikke i Danmark lengre.
Innaskjærs i Sverige fungerer det fint med allminnelig mobildekning (jeg har et par simkort fra Comviq i bruk), men kommer man for langt unna land så faller man ut av dekning.
450 MHz-båndet har lengre lengre rekkevidde enn de frekvensene som benyttes til allminnelig mobiltelefoni. I fjor sommer minnes jeg særlig en periode i Østersjøen hvor vi var helt utenfor mobildekning men fikk inn ICE-signaler fra Bornholm.
Synd å høre at Starlink kun tilbyr internett til bruk på faste adresser - det jeg fant ved googling er at Starlink skal fungere fint fra mobile plattformer, samt at det skal være perfekt å bruke til havs hvor man har få andre man må dele tilgjengelig båndbredde med.